Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1763 ggr
[peterhan]
4/19/20, 7:18 AM

Vilka fiskar passar ihop?

Hej alla, jag är "nybörjare" inom det här.

men jag ska starta upp ett akvarium om ett par veckor. (450L)

Mina planer är 2 Ancistrus och 3-4 kuhliålar.

vad jag undrar, vilka fiskar passar ihop, jag frågade djuraffären om Pakistanbotia passade, dom sa "kanske" beroende på storlek på kuhliålen för dom var lite väl vilda och matglada i "allt".

min tanke var att Botia åt upp ev snäckor och sånt som man kan få, några tips och råd? :)

Kan säga att jag är ute efter ett rogivande akvarium, så lite färgglada fiskar som ger den känslan, sen finns en tanke till att lära mig om att föda upp malar, när erfarenheten finns är målet Zebra mal :)

Annons:
PeG
4/19/20, 9:49 AM
#1

Mitt förslag är att välja huvudnummer i ditt fall kanske makarna och sedan välja ett bra sällskap. Kanske ett stort stim tetror, kardinaltetror är vanliga men väldigt snygga i ett stort akvarium som tillåter ett stort stim. De är också lugna och färgrika. Neontetror är mindre och har inte lika mycket färg så mitt råd är att inte byta till dem pga det lägre priset.

5ara
4/19/20, 10:24 AM
#2

Är det hypancistrus zebra du menar med zebramal? Precis som PeG säger är det kanske bra att redan nu se dom som huvudnummer och välja fiskar som kan passa tillsammans med dom. Givetvis kan du annars i ett senare skede omplacera de som inte lämpar sig. Här beror det väl lite på när du tänkt att skaffa dom. Men om man kollar på zebran så vill de exempelvis ha bra fart på vattnet. Om du även vill ha yngel sen så är det bra att utesluta eventuella yngel-ätare. Botior är i regel bra på att ta yngel så om du skaffar såna lär du få flytta dom senare. Vad gäller skräpsnäckor har jag haft akvarium i cirka två år utan att få in såna så det är inte säkert att man råkar ut för det. Dessutom kan Helena-snäckor även vara ett alternativ för att hålla nere skräpsnäckors antal. Om vi bortser från zebran; vad gillar du för typ av fiskar? Valmöjligheterna är många :)

[peterhan]
4/19/20, 12:55 PM
#3

tack för svaren, jag kan säga det går som ett getingbo i skallen, finns för mycket att välja på :)

Tror den har nummer L046 min blivande mal har :)

Med zebror ser jag först om 1 år eller 2, det är mycket att lära, lite därför jag börjar med enkla malar.

men jag bor nästan på Google nu känns det som ,jag har tänkt ligga runt 24 grader, kuhliålen är ju inget krav men det verkar vara en rolig fisk även om den är skygg, men grunden är ju malar som fisksort nr:1.

Scalarer är väl något jag tänkt på, lite för dom är ju himla fina att se på om man har några stycken och dom "syns" ju i ett akvarie, bara malar och kuhliål blir det ju lite tomt när det är mer nattdjur.

men allt ni skriver googlas för jag är nyfiken på det mesta :)

Jag har köpt en Juwel rio 450L, nån som har några för eller nackdelar med just det akvariet? tänkte på pumpar och filter och sånt.

farido13
4/19/20, 12:56 PM
#4

Jag skulle säga att Scalare och Gurami är ganska fina och brukar sticka ut i akvariet, speciellt Scalare då dom finns i speciella färger

5ara
4/19/20, 1:07 PM
#5

Ja, jag är väldigt förtjust i scalarer! Till skillnad från lite skyggare fiskar kommer de istället fram till glaset när man närmar sig. Härliga personligheter! Gurami är väl snarlika i det avseendet. Om du vill ha ancistrus-yngel är scalarer inget bra val dock då de ärduktiga yngelätare. Tror Gurami är ganska duktiga på att norpa yngel dom med men jag är inte säker. Om du ska ha L046 (Hypancistrus zebra) kommer de trivas bättre med mer flöde än vad originalpumpen i Rio 450 ger. Så där bör du för deras skull komplettera med en extra pump eller uppgradera till exempelvis ett ytterfilter med mer flöde. Om du däremot nöjer dig med scalarer, Gurami och Ancistrus funkar det fint med original. Filtereringskapaciteten är jättebra i Juwels filter men som sagt så är flödet förhållandevis klent.

[peterhan]
4/19/20, 1:14 PM
#6

Jag ska skaffa ett mindre akvarium utifall det blir lite yngel, har även sett på nätet att "pappan" kan äta äggen annars, även läst att dom kan göra det enbart för att inga rovfiskar ska äta dom om dom känner den risken finns, det finns ju alltid mer än 1 svar när man googlar :)

Den dagen det blir L046 blir dom i stort sett själva i det akvariet, har hört/läst dom ska ha som ni skriver mer flöde men även runt 28 grader i vattnet.

Om Juwelakvariet har jag läst det är 1000 på orginalpumpen men går att köpa till ett på 1500, det borde ju duga.

Annons:
PeG
4/19/20, 2:27 PM
#7

Scalarer är bra på att ta yngel och blir de lite större så kan de kanske vara ett hot mot ålarna. Jag gillar dem dock och i sådana fall mycket växter, scalarer och sedan ett stim av någon högryggig tetra.

[peterhan]
4/19/20, 2:39 PM
#8

Vad är "max" man borde ha i 450L om man säger av olika sorter?

om ca 2 veckor fyller jag akvariet och beställer fisk, så det borde vara igång med malar och kanske kuhli i det om 3-4 veckor, sen är det väl ingen superpanik att fylla det med annat, men man vill ju ändå ha nån sorts "wow-känsla" när man ser det och inte enbart öde för alla gömmer sig :)

men det är svårt de här med att bestämma sig :)

farido13
4/19/20, 3:15 PM
#9

Detta med hur många Max man ska ha är beroende på art för en del är revir hävdade som Ancistrus där det inte går att ha många hanar med varandra men säkert 2-3 Max ifall det finns mycket gömställen som rötter, stenar och växter

[peterhan]
4/19/20, 3:46 PM
#10

Inredningen just nu är 6 malgrottor och ett par skepp med hål i, lite drivved ska jag fixa också som kommer funka som lite gömställe.

Sen blir det sandbotten och där kan väl ålarna gräva ner sig om dom vill :)

men kul med många tips, tack tack.

PeG
4/19/20, 3:55 PM
#11

Det beror också på vad man tycker är snyggt. När det gäller tex tetror tycker jag det är snyggast med ett stort stim av en art men det är klart att det går att blanda och du kan ha 10stycken av tre olika arter. Då kommer de dock antagligen att blanda sig och stimma ihop vilket jag tycker ser rörigt ut. Max av en individuell att beror på vilken att det är.

[peterhan]
4/19/20, 5:00 PM
#12

Googlade och får inte ihop det, hur många olika tetra sorter finns det?

blev lite nyfiken på de där med "stim", det är ju rätt mäktigt när man ser på Youtube.

PeG
4/19/20, 5:17 PM
#13

Det finns Ca 200 kända arter av tetror i Afrika och drygt 1000 i Sydamerika. Alla är förstås inte tillgängliga eller lämpliga att ha i akvarium.

Annons:
[peterhan]
4/19/20, 5:42 PM
#15

Jag får besöka zoo-affären i morgon, dom har ju olika sorter men jag har inte tänkt på vilka det är, jag ser ju bara malar än så länge  :)

farido13
4/19/20, 7:12 PM
#16

Om det är så att du bor i Stockholm så rekommenderar jag akvarielagret då dom har ett stort utbud på fiskar så dom skulle gärna hjälpa dig och ge dig massa alternativ på dina önskemål :)

[peterhan]
4/19/20, 7:23 PM
#17

Jag bor inte där, men jag ska hämta mitt akvarium där så kanske det skulle funka :)

När alla är så trevliga med alla dessa svar, jag har en fråga till som kanske är given redan land er som kan hehe

Men jag har sett på nätet att när man har i fiskar i akvariet ska man låta bli att mata dom första dagarna, om det är så då måste man ju låta bli att mata dom som redan är där, hur gör djur?  :)

Lillyrod
4/19/20, 7:52 PM
#18

Den första tiden när man startar upp ett kar ska man vara försiktig när man matar. Det blir väldigt lätt nitrit i karet om det blir matrester kvar så länge de inte finns massa goda bakterier som tar hand om det. 

Alltså matar man väldigt lite och ser till att allt äts upp. Man behöver inte hålla dem på svält 😉

Det finns flera bra artiklar här om hur man startar upp kar om du söker eller bara går in på artiklar och tittar.

[peterhan]
4/19/20, 8:03 PM
#19

Jodå jag har läst massa, men som många forum är så kan det vara delade meningar, jag läste senast idag att det inte ska vara mat i början, men lite åker nog i om jag känner mig själv rätt. :)

5ara
4/19/20, 8:28 PM
#20

Jag rekommenderar varmt att skaffa ett nitrit-test så att du kan mäta. Då vet man hur det ligger till istället för att maniskt studera fiskarna för att se om de eventuellt börjar bete sig annorlunda. Om man tittar tillräckligt noga kan man till slut tycka att alla beter sig konstigt. Om du har någon kompis med ett inkört kar är det guld värt med lite urkramat filtergojs som du sen häller i ditt filter. Det minskar risken för nitrit väldigt mycket. Om du får tag i det behöver du inte vara rädd för att mata i början. Vilket otroligt roligt projekt du har framför dig! Så duktig som du verkar vara på att läsa på i förväg så kommer det gå fint!

Annons:
[peterhan]
4/19/20, 8:49 PM
#21

Jag har köpt nån "tetra test 6 in 1", sen blir det medel dom pratade om på zoo som ska blandas i dagen innan fiskarna kommer som ska hjälpa till, sen nått man ska skvätta i lite av vid vattenbytena, det är ju en hel vetenskap de här 🙂 Men de här är väl enda gången i livet man haft intresse av att plugga haha

Lillyrod
4/19/20, 9:21 PM
#22

De flesta av de medel som rekommenderas i zooaffärerna behöver man inte. Precis när det är nystartat kan det vara bra med lite hjälp på flaska men sen sköter sig karet nästan självt. 

I ett kar som fungerar behövs bara växtnäring om man har sådana. Och det har man ju för de är lika roliga som fiskarna 😉

[peterhan]
4/19/20, 9:26 PM
#23

Växter är inte min starka sida så jag har lagt det ansvaret på zoo-affären att ge mig lite gott o blandat sen när jag har akvariet hemma 🙂 Dom får ge mig det dom tycker passar ihop med dom fiskar jag kommer köpa av dom, men det kanske blir ett intresse allt eftersom, jag kan ju tänka mig att man ändrar nog rätt mycket i början innan man blir nöjd.(Ja om man nu kan bli nöjd)

farido13
4/19/20, 11:55 PM
#24

Detta tips kanske är inte det bästa mot matrester men jag hört att corydoras brukar leta efter mat på botten så ifall rester skulle uppkomma så tar corydoras hand om det och plus en grupp med såna skulle även vara intressant att kolla på när dom simmar i grupp :)

Denna kommentar har tagits bort.
[peterhan]
4/20/20, 9:40 AM
#26

Jag googlar :)

Lillyrod
4/20/20, 9:49 AM
#27

Corydoras är jättebra städare. De vill också ha bra fart på vattnet. Enda nackdelen är att de också lever på botten och gärna vill vara så många som möjligt : )

Annons:
5ara
4/20/20, 9:50 AM
#28

Kan vara bra att veta; den filterstarten som man köper i butik har högst begränsad effekt. Väldigt ofta blir det nitrit i karet trots medlet. Det viktigaste är att börja med få fiskar, och hålla antalet lågt, fram tills att karet är färdigcyklat. Brukar handla om 5-6 veckor och under den här tiden får man mata förståndigt som vi tidigare nämnt. Gällande kuhli-ålar har jag förstått det som att det är större chans att man får se dom framme ifall de är ett ordentligt gäng. Gärna 10 st eller fler. Gissar att ett större antal signalerar att de befinner sig på en trygg plats där många överlever. Toppen att du väljer sand som bottenmaterial till dom! Nu har jag inte så känsliga fiskar men att de inte ska matas i början har jag aldrig brytt mig om. Fiskarna som bott i karen sen tidigare matar jag som vanligt och om även nykomlingarna vill äta så får de det. Kan inte påstå att jag märkt att det skulle skapat några problem. Möjligtvis att man ska vara återhållsam med mat till nya fiskar ifall de är väldigt känsliga.

5ara
4/20/20, 10:00 AM
#29

Apropå städning av botten har jag fått uppfattningen att ett gäng kuhli-ålar kan sköta det ganska bra. Om du väljer att ha få khulis är det ett bra komplement med pansarmalar men om du istället kör på ett större gäng khuli skulle jag säga att det är överflödigt med tanke på städningen. Däremot är corys dagaktiva och supertrevliga fiskar att ha av andra anledningar. Om jag var du skulle jag tillsätta ett gäng malaysiska sandsnäckor. Bra nyttodjur i karet!

[peterhan]
4/20/20, 10:28 AM
#30

Tanken är ju låta karet gå tomt 1 vecka, lägga i 2 malar och ca: 4 kuhli och se hur allt flyter på, så det blir nog bara dom första veckorna.

men fler kuhli kan det nog bli, dom ser ju pigga o coola ut när dom är många som simmar runt, ja i alla fall på Youtube :)

Pansarmalen ser ju lite frän ut, men jag ska nog ha nått upp i karet med och inte alla på botten, men det kanske följer med några hem nån gång :)

5ara
4/20/20, 11:41 AM
#31

#30 om du har tålamod till att hålla fisklasten så låg i lite drygt en månad borde uppstarten gå hur fint som helst! Det vanligaste är att nitriten är som högst efter cirka 3-4 veckor. Kan vara bra att veta 🙂

[peterhan]
4/20/20, 11:51 AM
#32

Tack :) få se hur nyfikenheten på fler fiskar är, om den kan hållas i schack :)

5ara
4/20/20, 11:56 AM
#33

#32 Haha! Ja, det är riktigt svårt! När det gått en eller ett par veckor är det inte lätt att låta bli att fylla på… känns nästan som att man väntat i en evighet redan då.

[peterhan]
4/20/20, 2:16 PM
#34

Blev lite ändringar efter mitt zoo besök nyss, hon avrådde att ha kuhliål direkt från start utan vänta nån vecka, dom är tydligen känsliga, så det kan bli 2 till 4 malar i varierande färg(såg två nya idag) och 2-3 svarta scalarer.

Annons:
Draken
4/20/20, 3:55 PM
#35

Välj ett huvudnummer, som så många andra har skrivit, och bygg upp kring det :)

Det finns lugna och fredliga ciklider som gärna går i par och som blir lite större.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
4/20/20, 4:21 PM
#36

Först blir det två malar, men i dag såg jag dom hade 2 som var åt rödare hållet i färgen så det kan bli två av varje av dom.

men det blir nog först två scalarer och efter nån vecka 3-4 kuhiålar, sen får vi se vad som händer efter det :)

Men nu har jag läst om keramisk filtermedia och aktivt kol, det finns inte i juwel rio pumpen original utan är tillval, men jag kan nog vara utan i början tills jag fattar mer av de där.

Denna enkla tanke jag hade att köpa ett akvarium som är lugnt och rogivande och simpelt ordnat är helt borta haha, vetenskap till tusan…

Lillyrod
4/20/20, 4:25 PM
#37

Aktivt kol behöver du inte ha. Det används mest till att filtrera bort medicin ur karet om man har behövt använda det. 

De flesta medikament man häller i karet tar bort något annat som man kanske vill ha kvar som t ex vattenberedningsmedel neutraliserar växtgödningen.  

Ju mindre diverse tillsatser man använder desto bättre 🙂

[peterhan]
4/20/20, 4:43 PM
#38

Fanns 2 små lådor att "köpa till" såg jag för keramisk media, 

men det kanske är mer för framtiden när man ger sig på favvo malen L046 :)

Lillyrod
4/20/20, 4:55 PM
#39

Olika media i filtret är bra ja.

5ara
4/20/20, 5:19 PM
#40

Till mina tre och till min min systers Juwel-kar följde det med en svart kolfiltersvamp till varje. Så om de inte ändrat något det senaste borde du få med en sån. Senaste karet köpte jag i augusti så för lite drygt ett halvår sen så fick jag med det. Jag har låtit dom få sitta i under uppstarten och när det aktiva kolet slutat verka efter ett tag funkar de som vanliga filtersvampar så de sitter kvar i alla mina tre Juwel-kar. Cirax har jag i ett av mina kar men de karen utan funkar inte märkbart sämre så det klarar man sig utan det också. Säkert inte dåligt på något vis dock.

[peterhan]
4/20/20, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Nr 3 och nr 6 i stapeln är inte med om jag förstår det rätt, googlade lite och fler sa det på andra ställen, men vi får se, det är ju ingen panik med det i alla fall, men kan tyckas lite dåligt att dom inte sitter i original, dom tar hundringen styck för dom i stället.

Annons:
5ara
4/20/20, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Nä, ”korgen” med kol är tillval men man får med nr. 2 - bio carb. Det är också aktivt kol men antagligen är det mycket mer i, och därmed effektivare, med ”korgen”. Enligt mig är det inget som behövs om man har vettigt kranvatten. Kan säkert finnas tillfällen när den fyller en funktion men annars skulle jag nog bara lägga pengar på det om jag hade medicinerat.

[peterhan]
4/20/20, 6:32 PM
#43

Man har ju blivit en godtrogen googlare nu :)

https://www.youtube.com/watch?v=aFXsFNApU-U

man tror på allt…

5ara
4/20/20, 8:06 PM
#44

#43 Jättebra att du blir insatt i det hela! Jag köpte på mig Cirax till mitt första kar men egentligen vet jag inte varför för filtreringen fungerade alldeles utmärkt redan innan. Bara kul med grejer antar jag. I mitt tredje, och nyaste Juwel-kar, som är på 240 liter, har jag drivit upp ca 100 scalarer på en gång utan minsta tillstymmelse till filtreringsproblem i form av nitrit. Vatten bytte jag för hålla bra nivåer med avseende på nitrat och andra avfallsprodukter. Så visst, det går säkert göra det bättre men min uppfattning är att uppsättningen är riktigt bra redan i original-utförande. För övrigt tycker jag den lilla vaddbiten överst i filterkolumnen är riktigt bra! Den tar bort mindre smutspartiklar och gör att filtret behöver rengöras max ett par gånger om året. Eftersom den ligger överst i filtret är den väldigt smidig att byta. För att spara lite pengar har jag köpt vadd som metervara i en sybutik. Med tre kar börjar vadden gärna kosta lite annars. Låter för övrigt som ett jättebra val med lite scalarer i karet!

5ara
4/20/20, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Så här fullproppat med scalare-yngel var det och det var mängder med mat jag hällde i.

[peterhan]
4/20/20, 8:26 PM
#46

Hehe ja de där var inte bara 1 de där :)

Är det lätt att dom ynglar av sig? hon på zoo sa att man ska ha en kille och en tjej om man väljer att bara ha två.

5ara
4/20/20, 8:33 PM
#47

Nä, kullen blev ganska stor. Totalt var det 145 st så två kar var ockuperade av små scalarer ett tag. Om man får ett bra par som inte äter upp ägg eller yngel kan man få MÅNGA om man vill. De behöver i regel dock matas med nykläckt artemia eller liknande för att överleva så det är ingen direkt risk att ditt kar helt plötsligt är fullt med scalarer. Om man vill ha yngel är det bäst att skaffa en grupp med unga individer som får bilda par så som de önskar. Vad gäller filtret så vill jag bara tillägga att jag menar inte på att det är perfekt som det är original men man klarar sig långt på det. Om man tycker det är kul kan man så klart förbättra det men jag hör till en av dom som inte är så jätteroad av att pimpa filter.

[peterhan]
4/20/20, 8:41 PM
#48

Bra för dom enda som ska mysa i mitt akvarium är malar, inga andra :)

nä jag ska nog inte pimpa mitt just nu heller, det är väl bara en tanke för man vill det ska vara perfekt :)

Annons:
Draken
4/21/20, 10:28 AM
#49

Vill du inte ha andra yngel än malar,. så ska du undvika många ciklider och alla levandefödare ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
4/21/20, 3:14 PM
#50

Jag har hört då jag frågade om ciklider att då får man enbart ha såna och inte andra sorter, dom är snygga många av dom.

PeG
4/21/20, 6:36 PM
#51

Det finns många ciklider som fungerar bra med andra fiskar och det finns andra som helst vill ha hela akvariet helt själva.

[peterhan]
4/21/20, 7:50 PM
#52

Elongatus neon spot ser himla cool ut, sen såg jag en med blått på sidorna och svart för övrigt, men jag blev avrådd i alla fall :)

5ara
4/21/20, 9:32 PM
#53

#52 Just den fisken är en malawiciklid och de har lite speciella krav kring vattenparametrar och annat så i ett vanligt sällskapskar har man i regel inte Malawiciklider. Mycket möjligt att den andra svarta med blå ränder också var en malawi; demasoni kanske.

PeG
4/21/20, 11:12 PM
#54

Ciklider som är nybörjarvänliga och oftast går med andra fiskar är tex skalarer som redan diskuterats här, dvärgciklider av olika slag, en del lite större som tex Sajica eller kanske multispinosa men det finns många till. Ciklider från de afrikanska sjöarna som tex Malawi går oftast bara med andra ciklider från samma sjö.

[peterhan]
4/22/20, 3:15 AM
#55

Jag tror jag saknar lite kunskap där :)

jag får ta det som det kommer, jag har ju min början i alla fall med malar :)

Annons:
[peterhan]
4/22/20, 4:15 PM
#56

Kan fråga en sak till om nån hänger kvar i tråden :)

Jag får delade meningar när jag googlar, vissa säger det går hur bra som helst och vissa tvärtom.

Black ghost och kuhliål? :)

Draken
4/22/20, 5:12 PM
#57

De enda ciklider som man absolut inte ska ha med andra fiskar överhuvudtaget är Malawi, Tanganyika och Viktoriaciklider. Malar fungerar med dessa, men inga andra fiskar :)

De allra flesta dvärg och mellanstora ciklider kan man ha med andra fiskar, visst finns det undantag, men de är inte så många :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
4/22/20, 5:17 PM
#58

Det bara snurrar, vet inte vad jag ska ha snart, man vill ju ha alla fiskar hehe

Draken
4/22/20, 5:29 PM
#59

Sätt dig i lugn och ro. Googla på olika arter (finns hur mycket som helst på nätet). Hittar du någon som du verkligen fastnar för, som du känner att den vill jag ha. Kolla ingående specifikt vad den arten/arterna vill ha, så bygger du upp resten kring dessa :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
4/22/20, 5:42 PM
#60

Ja men folk säger olika när man googlar.

fick jag välja idag, 2-4 malar/1 black ghost/4 kuhliålar/1 elefantnos/2 Scalare.

Men jag har läst att både black ghost och elefantnos går ihop och inte går ihop.

PeG
4/22/20, 7:44 PM
#61

Där är tex det här forumet bra dvs för att försöka hjälpa till med specifika frågor. Återstår att se om någon haft black ghost tillsammans med elefantnos

[peterhan]
4/22/20, 7:50 PM
#62

Ja alla verkar ha koll på läget 🙂

Annons:
PeG
4/22/20, 7:52 PM
#63

Efter att ha läst snabbt på zoopet så är jag tveksam till både black ghost och elefantnosfisk till någon som är lite nybörjare. Det är två nattaktiva ganska stora fiskar som båda verkar vara lite kinkiga både när det gäller mat och vattenvärden. För Black ghost säger zoopet minst 550 liter och de brukar snarast ligga i underkant i sina rekommendationer.

[peterhan]
4/22/20, 7:59 PM
#64

Kollar man Youtube har dom flesta under 450 liter som jag ska ha. Men malar blir ju först så får man fylla på lite allt eftersom.

PeG
4/22/20, 8:03 PM
#65

Jag har inte haft någon av dem så min kunskap är begränsad. De verkar dock inte vara nybörjarfiskar.

[peterhan]
4/22/20, 8:19 PM
#66

Det enda jag vet mer säkert att får malarna ungar så blir Black Ghosten mätt, så blir det en sån blir det ett reserv akvarium för dom små 🙂

Lillyrod
4/22/20, 8:26 PM
#67

På Youtube kan man hitta mycket hemskt när det gäller både akvarium och andra djur. Bara för att fler gör fel blir det inte rätt. Att skaffa fiskar som inte passar i ens kar eller med varandra brukar sluta med kaos, ond bråd död eller andra tråkiga saker och man tappar sitt intresse för fiskar och akvarium för att allt gick åt helsike. 

Det är bättre att ta det lite lugnt, lyssna läs och lär och gör något jättebra av det.

[peterhan]
4/22/20, 8:29 PM
#68

Jag läser och frågar hela tiden för att det inte ska bli fel, jag skaffar ju inget om jag inte har förtroende och vetskap om det.

Lillyrod
4/22/20, 8:33 PM
#69

Det är jättebra!

Annons:
5ara
4/22/20, 9:14 PM
#70

Hoppas att du kan få svar på dina frågor. Personligen har jag hittills hållit mig till lite enklare fiskar och mindre akvarier så jag kan tyvärr inte hjälpa till med detta.

[peterhan]
4/22/20, 9:42 PM
#71

Det är lugnt, får jag inte ihop info så jag vet säkert så avstår jag bara från nån fisk 🙂

Draken
4/24/20, 11:34 AM
#72

Jag har haft både BG och Elefantnos. Ingen utav dem är nybörjarfiskar. Elefantnosen är oerhört känslig för det mesta, blir lätt sjuk och dör då de kan vara mycket kinkiga med maten. Dessutom så måste man ha den i karantän minst 2-3 veckor, då de är mycket lättstressade och drar gärna på sig stressrelaterade sjukdomar.

BG Är ännu värre med maten. Jag har haft nyinköpta i Karantän kar på 60 liter tills de har börjat äta (vilket har tagit allt från 3-4 dagar till 2 veckor) När de har börjat äta, så har jag flyttat till 100 liter, där de har fått varit 2-3 veckor, innan de har flyttats till huvudkaret.

Flytten mellan olika karantänkar och till sist huvudkaret är också det ett stressmoment. Nu är inte Ghosten lika stresskänslig som Elefantnosen, men den kan dra på sig stressrelaterade sjukdomar den med.

Jag har aldrig haft dem i samma kar, men jag skulle inte rekommendera det. Ghoisten är mycket argsint på den egna arten, och Elefantnosen har många likheter med ghosten. En av mina BG som jag har haft, gav sig på och slog ihjäl 2 stycken Eldålar för mig (där gick 1000 k rakt ner i toan)

Det är också ett moment att tänka på, både ghosten och Elefantnosen kan ligga väldigt högt i pris.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
4/24/20, 5:32 PM
#73

Det är era tips och råd som gör mig mer erfaren så allt ni skriver uppskattas :)

Upp till toppen
Annons: