Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 813 ggr
piggelina123
2020-03-30, 09:13

Lättodlat till 100 Liter?

Ett akvarium blev tre stycken, 60 liter yngel, 100 liter Guppy, 40 liter räkor Det "stora" hundraliters känns stort och tomt. Nu funderar jag på vad jag ska ha där i. Finns det andra fisksorter utöver levandefödare som är lättodlade, och passar att gå i 100 liter? Finns det nån tetra som ynglar av sig bra? Önskar gärna förslag på nån kul fisksort. Just nu går bara 6st Guppy där i för att få igång nitritbakterierna. Det har varit igång ungefär 3 veckor.

Annons:
5ara
2020-03-30, 09:35

Exempelvis Rosentetra är en reproduktiv rackare. De är dock även experter på att äta både rom och yngel så för att få några överlevare så är det bäst att flytta ett par till eget akvarium med typ mossa eller lekraster i. Om du har dom med exempelvis ynglande Guppy så kommer det antagligen knappt bli några överlevande guppy-yngel. Låter du dina Guppy yngla i 100-liters karet? För om de får yngla i något annat kar ökar chansen för överlevande betydligt ifall du tillsätter någon annan fisk. Till exempel är fjärilsciklider en fisk som betraktas som ganska lättlekt men de är också duktiga på att äta guppy-yngel. Just fjärilsciklider är det ofta dålig kvalitet på i affärerna så det bästa är att få tag på privatodlade. Utöver fjärilsciklider och rosentetror finns många andra fiskar men överlag kommer de att minska antalet överlevande guppy-yngel ganska mycket ifall de går i samma kar. En lättlekt fisk är annars Metallpansarmal. De tar inte heller yngel men de håller till på botten så det är kanske inte vad du söker. Kul med så många akvarier och möjligheterna till odlingsprojekt!

Cecilia.S
2020-03-30, 10:00

Apistogramma kan också vara duktiga på att leka. Finns massvis med olika arter :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2020-03-30, 10:13

Killis ska vara lätta men jag har ingen egen erfarenhet.

Catlady91
2020-03-30, 13:16

En fisk jag skulle välja är Gurami 😊 är själv sugen på att skaffa Dvärggurami till mitt 63l 😊 vet inte hur lättlekta de är, dock. Vet heller inte hur de är med yngel..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

piggelina123
2020-03-30, 13:49

Guppyna flyttas till 60 liters för att yngla, sen tillbaka till det stora. Guppyuppfödningen är bara lite tidsfördriv under tiden akvarierna kommer igång. När de är riktigt inkörda så blir den nån annan sort som får blir huvudtemat. Jag har två pandor, vet att de är en stimfisk, men ville kolla att de överlever innan jag köper ett helt gäng. Tänkte utöka beståndet snart. Hur många pandor är lagom till ett 100 liters? Är pandor lika lättodlade som andra corysar? Nån som vill inspirera med bilder från era kar i 100 liters storlek? Hur är det med ciklider, är de svåra? Känner mig fortfarande som en nybörjare.

Catlady91
2020-03-30, 14:18

Det är väl beroende på vilken ciklid du tar.

Jag har syd- och centralamerikaner i ena karet, och jag tycker de är lätta. Hade malawi, de hade jag lite problem med. 

Om det var mitt kar, så hade jag valt att ha någon mindre ciklid där, eller Gurami. Fjärilciklid kanske? Eller kakadua? Corydoras skulle jag fylla på med minst 4 till, då de gillar att vara många. Sedan är jag lite slav för jämna nummer 😂

Om du går in på fliken ”lexikon” så ser du en massa fiskarter, där kan du läsa mer 😊 annars är zoopet.se en bra källa, där läser jag alltid på om fiskar innan jag köper dom.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
OlleA
2020-03-30, 14:28

Om ciklider är svåra eller inte beror på vilken art du väljer. Det är en mycket stor fiskfamilj där det finns alla varianter på vilka krav de har. En av de lättaste är palettcikliden, som du knappast kan undgå att få yngel av om du har ett par. Men de försvarar ynglen ordentligt, så du kan knappast ha några andra fiskar ihop med dem när de leker.

(Oj, Kampfisk hann visst svara före mig. ☺️)

Olle

PeG
2020-03-30, 16:57

De fiskar jag nog fått flest yngel av var zebraciklider men de vill ha ett större akvarium. De försvarar också sina yngel så man blir lätt sittande med ett stort antal ganska stora ciklider som ingen vill ha även om de är både snygga och livliga.

Draknästets_Reptiler
2020-03-31, 12:57

Dvärgciklider är ett bra alternativ. Apistogrammasläktet är produktiva, beroende på vilken art du väljer.

Personligen tycker jag att den Bolivianska fjärilscikliden är jättevacker och de är duktiga på att leka.

Men som alla andra skriver, de absolut flesta ciklider är duktiga på att ta yngel, så dina guppyyngel kommer inte klara sig  värst länge.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: