Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 618 ggr
Chumell
1/16/20, 10:13 PM

Tips om fisk till 200l

Skulle uppskatta lite tips på några olika fiskar som skulle funka tillsammans i 200l. Har två mindre akvarium sedan tidigare med neontetror, Ancistrus samt ciklider. Helst inga ciklider då jag är lite less emellanåt på detta bökandet 😂🙈 haha.

Annons:
Cecilia.S
1/17/20, 8:12 AM
#1

Börjar sprudla av idéer! 😍

200 liter är en ganska så bra size på akvarium, så du har väldigt mycket att välja på. Jag vet inte riktigt vilka fiskar du gillar och inte, eller om du har någon speciell vision, men här är två av mina idéer som jag personligen är lite halvt kär i.
But first: När ett nytt kar ska startas igång brukar jag alltid rekommendera att man väljer ett huvudnummer. En art som du gillar lite extra och som du därefter anpassar både akvariet och övriga arter utefter. Kika runt lite!

1. Gurami. Akvariumet passar alldeles perfekt till exempelvis HonungsguramiDvärggurami, Mosaikgurami eller (min favorit) Guld-/Blå-/Marmorgurami. Om du får tag i bra exemplar från en bra butik, och håller de på rätt sätt, kommer du få massa skoj med någon av de här arterna. Gurami är nämligen otroligt personliga och garanterar dig ett dagligt leende när de vinkar åt dig med sina långa känselspröt. Dvärggurami är dock känd för att vara lite känsligare än de andra arterna, medan exempelvis Marmorguramin oftast är lite tåligare. Här kan du läsa lite allmänt om Gurami.

Det här är arter som gärna vill ha mycket växtlighet. Jag skulle vilja rekommendera finkornig sandbotten, naturliga gömställen i form av rötter och stenar, snabbväxande växter som t.ex. Vallisneria och ett måste - flytväxter (t.ex. musselblommor). Här i skulle du även kunna ha (bortsett från 1 guramiart)…

  • Någon art som håller sig på botten och skapar lite liv i karet. Gurami håller sig nämligen mycket upptill. Kan exempelvis vara en art av corydoras, botia eller kuhliål.
  • Städare. Exempelvis siamesiska algätare eller Ancistrus. Jag personligen föredrar siameserna eftersom dom håller undan fler alger och skitar ner mindre, men det är en smaksak.
  • Någon annan skoj art att se på. Kan exempelvis vara Platy, Guppy, någon art av tetra eller annan stimfisk. Värt att tänka på om du skulle välja någon av de större guramiarterna är att de får stora munnar och därför begränsas du lite i den här fronten. Här går det att diskutera mycket kring vad som skulle kunna passa in och inte men jag personligen har framgångsrikt hållit guppyhanar med fullvuxna Dvärggurami och innan dess guppyhanar med unga Marmorgurami. 😊 Ciklider verkar ha större rovinstikt.

2. Kampfiskhonor. Lyckas du könsbestämma en grupp honor (absolut ingen hane) och du håller dom i ett varmt, väl växtrikt akvarium med många gömställen så kan du få ett väldigt snyggt kar. Dessa fiskar kan vara otroligt vackra men är ibland argsinta vilket innebär att det är extremt viktigt att könsbestämma rätt och sedan anpassa gruppen efter vilka individer som trivs ihop eller inte. I FaceBook-gruppen Kampfiskliv kan du få hjälp med fler tips angående detta, och även hjälp med könsbestämning men självklart kan vi hjälpa dig med det här också (där finns dock experter och mångåriga odlare).
Dessa är svåra att hålla med andra fiskar p.g.a. olika krav på vatten och levnadsförhållanden, aggressivitet och mumsiga fenor (fenbitare: stort nej), men bör gå bra att hålla med exempelvis några snygga snäckor, Ancistrus och en art av varm-vatten corydoras.

Kan skriva om detta hela dagen men nu måste jag tyvärr dra iväg 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/17/20, 12:37 PM
#2

Som skrivet ovan. Välj ett huvudnummer, alltså en art du tycker jttemycket om och vill ha. När du har valt det, så brukar jag rekommendera att du väljer utifrån huvudnumret, vilka andra som passar m,ed dem och har samma krav på vatten och miljö :)

Personligen så vill jag har väldigt mycket växter i mina kar, så då faller flera arter, som jag skulle kunna tänka mig, bort direkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
1/20/20, 10:33 AM
#3

HAr man ett 200 liters akvarium så är det Grymt snyggt med div olika gigantiska småfiskstim, men det är ju helt vad man själv känner, ett huvudnummer och sedan bygga ut arterna efter det är väl det vanligaste, så kolla vad du gillar och sen försöker du med passande fiskar till dom =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: