Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1598 ggr
Alina_March
0

Saltbad, ja eller nej?

Så nu är det konstaterat att det handlar om torpedsjukan hos mina platysar. Läste att man kunde använda saltbad med akvarie salt för att behandla fiskarna och få bort parasiterna men hur bra är det egentligen att göra det och finns det något annat sätt att få bukt med detta? Nu frågar jag alltså om behandlingen av problemet jag hittat i mitt akvarie är bra eller om det finns ett bättre sätt. Ska även tömma akvariet ikväll och städa upp ordentligt i akvariet.

Lillyrod
0

Det här med saltbad är inte riktigt min grej så jag kan inte svara på det. Enda gången jag använt det var när mina Molly fått svamp. Då duttade jag lite på själva svampen med en tops och höll fisken i handen när den fortfarande låg i håven. 

Däremot ska du inte tömma och städa karet. Du förstör all eventuell bakteriekultur som har bildats i bottenmaterialet. Du måste göra något åt problemet i grunden istället och det vet du ju vid det här laget vad det är : )

Alina_March
0

Men vad ska jag göra åt individerna som redan är sjuka? Det är de jag vill ha svar på

Lillyrod
0

Så länge det är som det är spelar det ingen roll om du medicinerar osv. Du måste reda upp fisksoppan. Se till att de som är kvar vill bo likadant med samma temperatur osv. De ska också vara anpassade till karets storlek. Innan du har fått ordning på det spelar det ingen roll vad du gör tyvärr. 

Det är oordningen i karet som gör fiskarna sjuka.

Alina_March
0

Eller så va det den döda fisken jag just hittade. Jag vill ha åsikter om saltvatten badet av såna som använt sig av tekniken. Oordningen i karet har jag nu tagit mig an att ordna upp men mina sjuka fiskar då?!

Lillyrod
1

Då tar vi det igen. De blir inte friska vad du än gör förrän karet är i ordning. Om du använder salt och/eller någon medicin spelar ingen roll. De måste få drägliga förhållanden först annars kan du inte rädda dem. 

Tyvärr är det så det är. Det är inte vi som säger dumma saker utan det är ditt kar som orsakar det hela. Visst kan du försöka med saltbad men sedan släpper du tillbaks dem i ett kar där det inte finns förutsättningar för dem och då hjälper det inte.

Alina_March
0

Men nu är det ju så att jag håller på att fixa om i karet så att det blir rätt. Har de sjuka fiskarna i egna kar nu och vill göra NÅGOT för att hjälpa dem som är sjuka för jag tror inte att dom blir bättre av sig själv.

Alina_March
0

Så nu är min tanke såhär: Akvarie 1: Kampfisk hanen & Ancistrus Akvarie 2: slöjjisar, Ancistrus, guppysar & Platy. Och ett nytt akvarie för: Black molly och Kampfisk honorna Vad tycks?

hejkomochhjälpmig
3

Slöjstjärtar går bäst för sig själv.

Slöjstjärtar behöver foder avsett för just slöjstjärtar och bör inte få i sig foder med för mycket animaliskt protein, vilket de garanterat får om man har dem med fiskar med andra krav på fodret eftersom de är mycket glupska. Sjunkande pellets avsedda för slöjstjärtar är att föredra, skalade ärtor är också nyttigt och mycket uppskattat.

De vill helst vara åtminstone en liten grupp på + 5 stycken och de kräver även stor vattenvolym (+300 liter, och minst 50 liter per fisk) och ordentlig filtrering eftersom de är riktiga skitgrisar. 

De växer hyffsat fort  och blir både stora och gamla om man tar hand om dem väl. De vill även ha svalare vatten. De passar inte ihop med några av de andra fiskarna du har. De kommer dessutom försöka äta upp dina mindre fiskar så fort de är stora nog.

Jag hade skaffat mig ett vanligt 375 liters med ett stort och ordentligt ytterfilter till dem och då haft högst 5 stycken tillsammans där, om du vill behålla dem. 

Black Molly är också en lite speciell fisk, och den behöver ha stabilt, hårt, alkaliskt och gärna varmt vatten för att må bra. De hålls ofta med fördel i bräckvattensakvarium.

Draken
1

Jag kan inte annat än instämma med de svar du redan har fått. kan bara tillägga att saltbad fungerar mot torpedsjukan,

MEN DU MÅSTE REDA UPP I AKVARIUMEN INNAN.

Reder du inte upp i fisksoppan så hjälper inte de bästa medicinerna eller alla saltbehandlingar i världen, fiskarna kommer fortsätta att bli sjuka och dö av.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lojs
2

För att svara på originalfrågan så har jag testat saltbad några gånger som sista åtgärd för att rädda fiskar som varit dåliga. Hittills har det aldrig hjälpt tyvärr.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alina_March
0

Tack för svaret nr 10 tog ett tagen fick svar på det jag undrade. Har för övrigt börjat reda upp i akvariet så om ni vänligen skulle kunna sluta gnats på om det, I'm on it.