Black Molly - akvarium yta?
Hej, Efter intensivt googlande och funderande känner jag att jag måste rådfråga er då jag finner mig hyfsat osäker kring denna fråga. Hur stort akvarium kräver egentligen ett stim Black molly? Har fem (2 vuxna och tre yngel: absolut inte tillräckligt för ett stim) men hur stort krävs? Har sett så otroligt många åsikter som har gjort mig väldigt osäker på frågan. Just nu bor dessa fem i ett 125L Juwel Rio, men känner mig osäker på om det är schysst mot dem eller ska jag börja leta nytt hem åt dem? (bild tagen från akvariumets ena kortsida med en mobil) Om 125L är tillräckligt, hur många kan jag ha tillsammans med Honungsgurami och Ancistrus (dessa har ännu inte införskaffats då karet är nystartat och dessa Mollys bodde i ett annat kar tidigare)? *känner mig lite förvirrad*
Molly är en ganska stor fisk men 125 liter räcker för dem. Om du sen tänker lägga till andra lite större fiskar blir ju saken en annan. Alla måste få plats att röra sig. Man får tänka på att om literantalet räcker för den tänkta fisken kan situationen bli en annan beroende på vem som mer ska bo där.
En Ancistrus går nog bra för den rör sig inte i samma plan som mollyn i karet. Om guramin går att ha tillsammans får någon annan svara på då jag är dålig på just Gurami : )
Jag skulle inte risikera att ha Gurami med Molly (dålig erfarenhet av detta själv) men det är individuellt. De flesta Guramisorter är ganska "hårda" i lynnet och kan vara ganska så aggressiva, lite beroende på förhållanden. Oftast är de "på" sina egna mest, men de kan även ge sig på andra invånare i karet.
Molly rör sig i ytskicktet och Ancistrus i bottenskicktet. vad sägs om kanske ett stim av någon trevlig, mindre, tetra eller rasbora ?

Tack för svar Lillyrod och Rovfisk! Har haft redig beslutsångest när det gäller valet av fisk i detta kar (det finns alldeles för många alternativ av vill ha känsla :) ) Har tänkt om på gurami; de är väldigt fina men ja… Får bli vid ett annat tillfälle :) Rovfisk: Där skrev du något. Ska kolla upp fakta om rasbora. Har hittills velat som bara den kring de flesta stimfiskarna, kommer att ha en liten shopping runda imorgon och ska köpa bland annat lite fler kolglödstetror till mitt lilla stim i det andra karet & en massa växter :) Planering; alltid lika kul men otroligt beslutsångest framkallande :p
Så är det ju. Man vill helst ha allt. Gärna samtidigt 😃

Lillyrod: Ja, verkligen! :D Huvudet snurrar runt och guh, inte blir man klarare för det och det är väldigt spännande av vad man till slut väljer :) Rovfisk: Gisses vad mycket snyggt det fanns bland rasboran… O_o
Det finns v'ldigt mycket snygga rasboror, och det är en stimfisk som man faktiskt kan ha i ganska små akvarium också :)