Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 907 ggr
[BELLA89]
1

Fiskar till 210l akvarium?

Hej! Nu är det så att jag kanske ska hämta ett 210l akvarium ikväll, så jag undrar vilka fiskar jag kan köpa till det. Jag har två stycken Molly Orange+tre yngel, 10 små stimfiskar och 2 algätare. Vilka mer fiskar kan jag köpa ?

[BELLA89]
1

Det kommer ta ett tag för mig att fixa iordning akvariet ( ca 1 månad ) så jag behöver inte snabbskrivna svar, ta gärna tiden till att hitta fina/häftiga fiskar som jag kan köpa, helst inte för dyra heller.

Lizelda
2

Vad är det för stimfiskar och algätare du har?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hejkomochhjälpmig
1

Jag undar också exakt vad det är för fiskar du har? Du kan posta bilder här i tråden om du inte vet exakt vilka arter det är på "stimfiskarna" och "algätarna".

Jag är orolig för att fiskarna du har i nuläget inte passar ihop nämligen. Molly vill t.ex. ha andra vattenvärden än många andra arter, de vill ha hårdare och mer basiskt vatten för att må bra.

Du kanske måste börja med att överväga vilka fiskar du helst vill behålla och att sälja/skänka bort de fiskarna som inte passar in till att börja med isåfall.

Vad gillar du hos en fisk? Utseendemässigt? Beteendemässigt?

[BELLA89]
1

10 stycken Red phantom tetra 1 liten algätare 2 Molly orange+yngel Fiskarna är i ett 54l akvarium, men vi ska kanske köpa ett 150,180 eller ett 210l akvarium idag. Vet inte vilket av dem det blir :D Sen så vill jag köpa några nya fiskar efter 3 veckor ungefär, men vet inte vilka. Jag vill ha lite större fiskar, går mest på utseende hos fiskar så ni får gärna skriva vilka jag kan ha i ett minst 150l akvarium.

Cecilia.S
2

Vilken art är den "lilla algätaren"? om du känner dig osäker kan du knäppa en bild på den och lägga upp här, så hjälper vi dig med artbestämning 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hageraset
0

Beroende på vilket av akvarierna du får 180 litern eller 210 litern kan du ha ett par/grupp större Gurami t.ex månskensgurami, guldgurami, marmorgurami, blågurami Osv. I det mindre 150 litern så kan du ha en grupp mindre Gurami t.ex Dvärggurami, Honungsgurami ,rubingurami osv. Guramis är lite större fredliga fiskar med stor variation av färger de större blir ca 10 - 15 cm och de mindre blir ca 5 - 6 cm. Bara du inte glömmer att läsa på om fiskarna bör allt gå bra! :)

Lizelda
0

Tänk på att inte flytta alla fiskarna på en gång och inte heller köpa hem massa nya på direkten. Det tar ett tag för ett akvarium att komma igång ordentligt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hejkomochhjälpmig
0

Vad har du för vattenvärden då? Jag brukar köpa fisk efter vilket vattenvärde som är enklast för mig att upprätthålla i mina kar, kranvattnet hos mig är mjukt och neutralt och jag väljer fisk därefter.

Dina fantomtetror och dina Mollysar vill till exempel inte ha samma vattenvärden. Så redan här bör du göra ett val om vilka du vill behålla. 

Vill du ha kvar Mollysarna får du välja arter som trivs i hårdare och mer basiskt vatten, du kan faktiskt till och med ha molly i bräckt vatten.  Dina val när det gäller andra fiskar och växter kommer bli mycket mer begränsade dock. Majoriteten av  de vanligare fiskarna som finns att få tag i handeln och som passar i ett litet sällskapsakvarie gillar vattenvärden åt det neutralare/surare och mjukare hållet. 

Mollys finns ju dock i extremt många färger och former så det behöver ju inte bli ett tråkigt akvarium för dig med bara mollys ändå, om du väljer att behålla mollysarna alltså. De blir runt 10 cm - 15 cm stora, beroende på vilken art de är, så de är rätt stora fiskar ändå :)

"Algätare" säger inte mycket då det finns otroligt många olika typer av algätare. Har du otur kan du ha fått en av artena som blir gigantiska, då är det bäst att hitta ett nytt hem till den eller lämna tillbaka den. Det är jättevanligt att akvarister som inte vet exakt vilken algätare det har ofta har just en av de som kommer bli enorma, tyvärr. Förhoppningsvis är det inte en sådan du har.