Ska kuhliålar ha pump?
Hej! Ja, som rubriken lyder. Ska kuhliålar ha pump/vattencirkulation för att må prima bra? Karet jag har dem i just nu har en pump, men den är enbart på emellan åt. De simmar runt en hel del, upp och ner, vilket jag inte trodde var vanligt för kuhliålar. Kan detta vara ett tecken på syrebrist? Eller leker dom bara/letar mat?
När du skriver pump, menar du filter? Det kan vara mycket svårare att hitta balans i ett kar utan filter, de måste ha lägre belastning och mycket växter. Om du har ett filter i akvariet och har på den då och då, kan det gå illa. De goda bakterierna i filtret behöver syre för att överleva och om du stänger av och sätter på den, hinner de aldrig etablera sig eller så kan de dö ut och orsaka nitspik. Om du har en cirkulationspump kan det vara ok att stänga av och sätta på den ibland. Nu har jag inte någon erfarenhet av kuhliålar så om deras beteende är normalt kan jag tyvärr inte svara på. Hur länge har de bott i akvariet?
Antar att det är ett filter?? den städer ju karet genom att suga upp skit. Varför den ibland är avstängd är för att jag stänger av den när det är matdags, så att mygglarverna ej åker in i pumpen. Då glömmer jag ibland att sätta på den igen. Men jag skall vara mer noga med att sätta på den igen, om det kan innebära en fara för karet att den är avstängd! 😓 Jag har en hel del växter i karet, och det går enbart 3 kuhliålar (5cm), en Kampfisk hane och en Helena snäcka i det. Karet är på 30-40 liter.
Tror det snarare beror på brist på utrymme än på syrebrist. 30-40 liter är i minsta laget för khuliålar. jag skulle nog rekomendera ett akvarium på minst 60-80 liter, det är en stimfisk, och de vill vara fler (minst 5 skulle jag rekomendera).
Vad har du för bottensubstrat ? Khuliålar vill gärna gräva ner sig, så de skall ha sand på botten. Har du grus, så kan det bero på stress att de håller på som de gör. Är det grus i karet, så är det betydligt svårare för dem att gräva ner sig, och då kan de bli stressade.