Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1147 ggr
WolfFire93
0

Mosaik gurami yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väntar på mina kantnålar som kommer på tisdag. Då får mosaikerna för sig att bygga bo och lyckas kläcka en kull innan jag såg det… så fick flytta de andra fiskarna och stänga av pumpen…. XD dem har börjat simma runt i boet så dem kanske snart sommar fritt <3 Jobbigt med oplanerat men jag ska klara 1!

Lillyrod
0

Vad roligt att få fram levande yngel. Rom har jag haft i mina kar massor med gånger men aldrig yngel som har klarat sig : )

Cecilia.S
1

Stäng inte av pumpen! Då dör bakteriefloran som sitter i filtret - och du kan riskera att få starta om med att installera en enstaka individ i taget.

Grattis till ynglen! Hoppas att de klarar sig :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

WolfFire93
0

Tack! <3 Ja detta var värkligen jätte roligt! :D #2 jag stängde av för dem sa åt mig på Kampfisk fb att dem åker in i filtret och dör… Har ett sånthär filter i också(för rötterna grisade ner massor), och det är fortfarande igång. Funkar inte det?

Lillyrod
0

Där har du rätt Cecilia.S . Ta ur pumpen och rengör den så är det ok att sätta igång den igen sen men låt den inte sitta kvar. Det finns ju bakterier på fler ställen i karet som håller ordning under tiden : )

WolfFire93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Lillyrod
0

Det var länge sen jag såg en sådan pump. Den kan du låta sitta kvar det är lugnt.

WolfFire93
0

#4 okej :) jag får göra det när jag tar ut hanen(när dem simmar själv), för dem är precis vid pumpen XD Har ändå tänkt ha syrestenar somm alla rekomenderade

WolfFire93
0

XD ja vi sparar på allt som funkar XD tror min mormor köpte den som ung…

Lillyrod
0

Inga syrestenar. Vem rekommenderar det? Syre som får bubbla i karet driver ut all CO2 som finns i vattnet så växterna får inte tillgodogöra sig det. Du kommer ganska snabbt att få sämre växter om du har sådant.

WolfFire93
0

Jag fattar inte… minabottenfiskar flämtar och har jobbigt pga avstängde pumpar… Är det inte därför man har växt näring? Dessa är nya växter men den näringen har funkar för mig. Så hur funkar allt igentligen? Vill helldre att fisken lever än växterna… Har influensa så att byta vatten hela tiden som man gör i stillastående vill jag gärna hoppa över… Dem ända som inte har pump är mina kampfiskar

WolfFire93
0

Vet inte hur kännsliga ynglen är för växt näring men det flyttar troligen om 1-2 veckor.

Lillyrod
0

Om fiskarna mår dåligt så tycker jag att du sätter igång pumpen igen. Bättre att flytta på ynglen då. Syrestenar ger inte syre i vattnet utan är i stort sett bara dekoration. Det som ger syre är ytrörelsen.

Växtnäring är bra för växterna ja men syrestenen driver ut en del av näringen som växterna behöver.

WolfFire93
0

Folket sa åt mig att jag inte får flytta ynglen förens om 1 vecka… Syresten ger ytrörelse ju och mina fiskar gillar syresten bättre än vissa pumpar… så hur är dem dåliga då? Akvaristik e såååå förvirrande….

Lillyrod
0

Jag vet inte vad det är för "folk" du pratar med. Syresten ger i stort sett inget syre alls till karet. Det är till för prydnad. Däremot driver den ut näringsämnen ur vattnet. Det är fakta. Ingen syresten är bättre än en pump.

Jag håller verkligen med dig om att akvaristiken kan vara förvirrande. Det finns många olika teorier om precis allting. Vissa saker är dock fakta och det kan ingen ändra på. Hoppas det går bra för dina yngel och övriga fiskar med : )

WolfFire93
0

XD jag blir galen!… Ja… tack X3 jag ska tänka över allt under dagen.

Shailina
3

Skulle det inte gå att trä en nylonstrumpa över pumpen så ynglet inte kommer sig in i pumpen?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

WolfFire93
0

#16 smart!! :D kan testa något sånt! :3

Shailina
2

är ju bara att köpa billigaste knästrumpa du hittar, knyta runt och sen borde ju inte ynglet komma in i pumpen. Tycker inte att en sånn strumpa borde bromsa flödet för mycket heller när de är så tunna. Verkar ju som dina firrar behöver pumpen så jag tänkte det vore ju värd att prova :)

― J.R.R. Tolkien

WolfFire93
0

Absolut! Men är nylonstrumpor inte giftiga??

Shailina
1

det vet jag inte, men jag tror inte det? Ev om det skulle vara något medel i de så de håller sig snygga ellernåt som man får tvätta bort?  Har läst om andra som använder nylon/nätstrumpor över filter i akvarium typ överallt så jag förmoder ju de inte är giftiga för firrarna då.

― J.R.R. Tolkien

WolfFire93
0

Okej :) då får jag testa då ;)

Elin16
0

Nylån strumpor aär inte giftiga.

love-child
1

Jag har nylon strumpa över min pump i mitt yngelkar. Fungerar perfekt. Däremot så tvättade jag strumpan i  hett vatten innan jag trädde över den då den va ny.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Cecilia.S
0

Nylonstrumpor och även annat tyg överlag är flitigt använt hos både räkkar och yngelkar, så det är en stark rekommendation. Avsköljning med rent kranvatten (inga medel), gärna varmt/hett är bra för att få bukt på eventuell smuts/damm/annat oönskat. Om du vill vara riktigt säker på att du får bukt på allt oönskat kan du slänga ned strumpan i kokande vatten i kastrull en stund. Det borde den tåla?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

WolfFire93
1

Okej :D tack! :3 köper en imon <3