Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2302 ggr
Susedalens
0

Fiskarna andas snabbt

Jag har ett Lido 200l, som jag har haft i ca 1,5 år. När jag startade upp det köpte jag 5 Corydoras panda som fick starta upp akvariet. Inga problem med dem, de har blivit fler och verkar trivas. Jag köpte sedan 15 Pseudomogil gertrudae som dog en efter en , efter att ha andats snabbt och stått uppe i ytan. Det dog en ungefär var 14 dag. de två sista lyckades få till en lek och där blev ett yngel som har levt ensam i ca 5 månader utan problem. Igår dog hon också. För 3 veckor sedan köpte jag 3 svärdbärare och 6 Guppy. En guppyhona har dött och de andra andas snabbt, men är igång och simmar. Inga problem med vattenvärdena, ytrörelsen är bra, jag plockade upp en grotta i plast som jag haft sedan början, bytte 50 % av vattnet, efter 3 dagar bytte jag 30%. Fortfarande andas de snabbt, och jag vet inte vad som kan vara fel. Sanden? Har Julas blästersand. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Elin16
0

Har du bra ytrörelse på pumpen? Kan vara syre brist.

Draken
0

Låter som någon form av förgiftning, troligast nitrit, eller också har du syrebrist i karet. Men eftersom du säger att värdena är bra och att ytrörelsen är bra, så är det svårt.

Jag har julas bläster i alla mina kar, och det har aldrig varit några problem. har hört att det kan bli gasbildning av giftig gas under sanden, men det är ingenting jag vet om det stämmer, har aldrig råkat ut för det själv i varje fall. Har haft Julas bläster de senaste 5 åren .

Har du kollat nitrit med sticokor eller dropptest ?

En bild kanske kan hjälpa ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Det är jättesvårt att säga vad som kan vara problemet här. När fiskarna står uppe vid ytan och snappar syre så betyder ju det att det inte finns tillräckligt i vattnet. Eftersom du har bra ytrörelse så är det något annat som tar syret för dem. 

Plastgrottan kan ha haft betydelse för man vet aldrig vad det är för material i sådana saker. Plasten och färgen kan avge gifter. 

Sanden kan också ha betydelse. Jag har tagit bort Julas sand i 2 av mina kar efter att jag fått rådet att göra så. Det sägs att vissa säckar med blästersand där kan innehålla mer metaller än andra. Om det är sant eller inte vet jag inte men jag har inte haft några av de problem jag hade efter att jag tagit bort sanden. Mina problem hade inte med att fiskarna stod vid ytan dock. 

Det kan också vara kommunen som tillsatt något i vattnet som inte har varit där förut. Kolla med vattenverket för säkerhets skull.

Susedalens
0

Jag kollade hos akvarieaffären, tror de använde stickor. Ska se om jag kan få till en bild.

Susedalens
0

De står absolut inte vid ytan  hela tiden, utan simmar runt som vanligt, sedan dagen innan de dör så står de i ytan, och sedan är de döda dagen efter. Håller på att alldeles tappa sugen , känns helt hopplöst.

Susedalens
0

Kom på att  jag har inga bilder på denna datorn, fick ny igår, den gamla kraschade, och har inte fått ordning på något fotoprogram ännu, så bilder får tyvärr vänta.

Susedalens
0

#3, de står ju inte vid ytan hela tiden utan först innan de dör. De simmar runt och äter som vanligt , men andas väldigt snabbt hela tiden.

Draken
0

Att de andas snabbt hela tiden, tyder på antigen någon form av förgiftning eller syrebrist.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Elin16
0

Jag gissar på förgiftning av nitrit. Hur ofta byter du vatten och hur mycket vatten byter du? Stick testen är inte så pålitliga som dropptest är. Så sticktesten som dem i djuraffären använde, visade nog fel… Det är de mest logiska? (Rätta mig om jag har fel ;))

Lillyrod
0

Nitrit i ett kar som varit igång så länge känns det inte som. Någon typ av förgiftning men vad är ju nästan omöjligt att säga. Inga konstiga stenar eller annat?

love-child
0

Jag har hört så mycket bra om julas blästersand så jag bytte till det för ca en vecka sedan, men nu blir jag ju orolig, hahaha. Hoppas inte det e något fel på min. Tråkigt med dina fiskar. Har dock ingen aning om vad som kan va fel.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Susedalens
0

Nä , jag fattar inte heller. Jag köpte inga nya fiskar på ca 5 månader, för jag tänkte att om det var en sjukdom så skulle det var bra nu efter så lång tid. men ikke. Tror inte heller på nitrit eftersom det varit igång så pass länge. Det blir väl till att gräva upp sanden då. Vad ska man ha i stället? Malar ska ju ha sand, så de kan gräva.

Lillyrod
0

Jag skulle inte byta sanden som första åtgärd. Fundera istället på om det är något särskilt som du gör eller som händer i karet precis innan fiskarna börjar stå vid ytan varje gång. Man får försöka med uteslutningsmetoden : )

love-child
0

Hur fort andas en fisk som andas fort? Dum fråga kanske? Tänker andetag per sec. Tycker det kan vara svårt att avgöra om de andas fort liksom. Mina mollys tycker jag ser ut att andas fort men ingen av dom verkar må dåligt. Vet inte hur jag ska förklara, hahaha. Dom andas likadant hela tiden. Har inte haft en enda molly som dött vill jag tillägga. 🤪

Draken
1

#14 Man ser tydligt om fiskarna andas fort eller, som jag brukar säga, att de flämtar. :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

love-child
0

Ok, kan vara bra å veta. 🤪 Tackar för svar