Blå gurami, hane och hona?
Har ju köpt ett gäng fiskar av en privatperson som skulle sluta med akvaristik. Lite nyfiken på om (tror det är blå gurami) det är en hane och en hona. Lite suddiga bilder dock så det kan vara svårt å se. Den ena är nästan dubbelt så stor. Det är ben närmast på bilden. Någon som kan våga sig på att gissa?
Wish i was a little bit stronger 
Man måste se fenorna tydligt för att kunna säga. Den främre ser ut som en hona med rundade fenor både under magen och ryggfenan men de är också lite trasiga så det skulle kunna vara en hane med skadade fenor haha.
Honan har rundade fenor och hanen lite mer spetsiga 😉
Det är två Blå gurami. :-) Jag instämmer helt med förgående talare. Honor har rundade fenor både undertill och vid ryggfenan. Det är svårt att säga genom att se dom här bilderna, som är för suddiga för att bestämma kön för den bakre. Den främre ser dock ut som en hane. Ibland går det att se via kroppsformen (honorna är mer "runda"/ovala).
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag är ingen expert på Gurami, men i mina ögon ser det ut att kunna vara en hane och en hona. Hanen brukar kunna ha starkare färger än honan och ryggfenan på fisken närmast i bild ser mer utdragen ut än på den bakre fisken, i mina ögon. Blå gurami är det iallafall =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ha ha ha, ska se om jag kan få en bättre bild på den mindre fisken. Någon som vet varför fenan är lite trasig som ni säger? Tyckte oxå att den såg lite trasig ut jämfört med den andra som har helt slät men tycker den ser rundad ut så det kanske är två honor. Trodde att storleken kanske oxå hade betydelse. Som med Molly. Där är ju honorna lite större om jag inte har helt fel hahaha
Bland levandefödarna är honan oftast större men de som lägger rom är det tvärtom. Hanen brukar vara från större till mycket större : )
Fenan kan vara trasig för att någon har hackat på den. Det är inget konstigt :-) Jag står fortfarande vid att den främre är en hane och den bakre är en hona. Många faktorer spelar in på det. Den bakre är något rundare i kroppsformen medan den andra är mer "avlång" och större. Den främre har däremot mer färg vilket ofta kopplas till hanar. Fenorna ser ut att vara mer långsträckta hos den främre.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jo jag trodde oxå att det va så att den större va en hane, men ser inte någon jätte skillnad på dom. Här kommer kort på den lilla så kanske ni ser lite bättre. Inte världens bästa kort däremot, har bara mobilen å fotar med. Hahaha Hen höll sig under flytväxterna oxå så att det blev inget jätte bra ljus, hoppas att ni ser något 🤪
Oj va suddiga dom blev, måste ta å skaffa mig en riktig kamera. Har haft tre men dom har småttingarna lyckats hitta så dom har lagt av, badat lite å så. Hahaha Ungefär som när dom tog dammsugaren å sög upp allt vatten ur badkaret när dom badat. Den dammsugaren fick somna in för gott.
Bifoga bilderna utan bildspel så kan man klicka upp dem och förstora. Mycket lättare när det gäller frågor om fisken 😉
Så märkligt. Det går att klicka på dem men inte förstora dem haha. Den på sista bilden måste vara en hona iallafall.
Tror den mindre är en hona :)
Hahaha, då va jag inte helt ute å segla. Om den stora nu e en hane. Undrar vem som tuggat på honom. Såååå snälla fiskar, och sällskapliga. Verkar inte blyga alls. Kommer fram å kollar läget så fort man visar sig i samma rum. Trodde de skulle hålla sig lite i skymundan i början men icke. ❤️
Det verkar som att det råder delade meningar om den större fisken. Jag resonerade precis likadant som Cecilia.S i min åsikt om att den större kan vara en hane.
Kan du få några ledtrådar utifrån hur de interagerar med varandra?
Håller ihop hela tiden. E den stora på ett ställe så kommer den lilla strax efter el tvärt om. Mycket lugna fina fiskar. Förutom vid matning kanske, hahaha. Lika åpna som alla andra.
Om de håller bra sams så ser jag det som ännu ett tecken på att det kan vara en hane och hans hona =)
På första bilden tycker jag DEfinitivt att det ser ut som den Bakre har längre och Spetsigare Fena än den främre, men sedan när du Delar upp Bilderna tycker jag inte att det syns lika tydligt
Men trots det skulle jag säga att det är en av varje kön ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tack för alla svar. Jag tror oxå på hane och hona. Blir ju inga yngel ändå så huvudsaken e att dom håller sams å att de har varandra. Så fina så