Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1298 ggr
Torreador
0

Hjälp!! De mår inte bra!

Jag ändrade om i mitt kar för ca 3 veckor sedan och bytte då bottensubstrat, inredning och fisk. De har mått bra trots att jag grejat mkt i karet. Igår ändrade jag inredning, planterade om och gjorde vattenbyte (ca30%). Jag är rädd att det blev för mycket för några av dem för de var fina igår kväll men idag har framförallt mina corydoras tappat färgen och blivit grådassiga. Dessutom ser det ut som om man strött salt på dem. Inga stora prickar utan smått smått. Se bild. Är det vita prick eller ngt annat tror ni? Vad behandla med? Behandlar man hela karet eller bara de som ser sjuka ut? Jag har aquafuran hemma men den har gått ut i datum och jag vet inte vad den är för egentligen. De fiskar som går i karet är: Endlers Stiphodon Otocinclus affinis Corydoras Adolfoi Fjärilsciklider

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden…

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bättre bild

Cecilia.S
1

Det ser tyvärr ut som vita prick. Vanligast förekommande vid fenorna men sprider sig sedan ut mot kroppen. Vad jag har hört i alla fall. Jag har inga egna erfarenheter av sjukdomen och vågar mig inte på att ge direkta råd. Men det är en mycket farlig och smittsam sjukdom som bör behandlas så fort som möjligt. Hela karet och med medicin mot specifikt vita prick. Efter behandlingen måste du vara noggrann med att få ur eventuella rester ur vattnet. Orsakas av b.la. stress. Jag är inte helt säker på den här sjukdomen, så jag skulle inte våga förlita mig på den här kommentaren. Vänta tills en annan Medarbetare, Mimåne eller en annan medlem kan ge dig ett säkrare svar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
0

Du har fått vita prick i karet. Behandla omgående med medicin, inte salt som butikerna brukar kunna rekomendera (Ektozonsaltet är dyrare än medicinen i vissa butiker) Fråga specifikt efter medicin mot Vita prick.

Gör ett vattenbyte, höj temperaturen en eller ett par grader. Medicinera HELA karet, inte bara enstaka fiskar, smittan finns överallt, och det är oerhört smittsamt med vita prick, tom dödligt om det går obehandlat.

Följ instruktionerna på förpackningen noga, när medicineringen är klar (om det är 2 eller 3 vändor) så gör ett 50% vattenbyte och använd aktivt kol i filtret. Kolet avlägsnar eventuella rester efter medicineringen. Mata, men mycket sparsamt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Torreador
0

Tack så jättemycket för all hjälp!! Åker till butiken bums imorgon bitti. De öppnar kl tio. Kommer de klara sig till dess??? Så sjukt arg på mig själv!!! Skulle inte stressat dem med påfyllning av sand och plantering igår :(

Erik97an
0

de klarar sig tills imorgon :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
0

Eftersom du upptäckte det så tidigt så kommer de förmodligen att klara sig. Sjukdomen har ett mycket snabbt förlopp så ju fortare du behandlar desto bättre.

Här står det väldigt bra om hur parasiten fungerar men det nämns även saltbehandling vilket då inte fungerar. Resten av texten är bra : )

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=3231597

Torreador
0

Alltså nu är jag förvirrad!!! Skulle åka ner till butiken nu när de öppnade men ville titta till fiskarna först så jag tände upp lite tidigare. Och jag hittar inte en enda firre med en endaste liten prick på sig!!! Var det något annat eller kan vita prick försvinna av sig själv??? En av corysarna har lite svagare färg än de andra men annars märker jag ingenting alls på dem. Kan det ha varit att de var lite stressade bara efter min omgörning? Och prickarna - kan det helt enkelt varit damm från den nya sanden jag hällde i? Kan jag ha sådan tur 😀

Cecilia.S
0

I och med att det så plötsligt kom så många vita prickar kan det absolut vara så. Vi får hålla tummarna och du får hålla ett extra öga på dom. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
0

Hm.

Om du ser en förbättring idag och mindre prickar, vänta en dag till och se hur det är imorgon. Kan man undvika en medicinering så gör man gärna det. Ge fiskarna lugn och ro tills dess.

Som övriga sagt så börjar vita prick oftast på fenorna och sprider sig sen ut mot kroppen. Det brukar inte över en natt slå ner som en bomb som plötsligt gör alla fiskar jätteprickiga. I så fall har man nog varit ouppmärksam om man inte sett sjukdomen tidigare än så. Det trappas upp övertid och ju fler prickar som kommer desto fortare kommer det fler.

Små sandkorn kan fastna lite på fisken, men brukar trilla av när fisken rör sig. Kanske var det lite damm. Vi får hoppas. Jag tror du har lärt dig något iallafall =)

Förutom stress så kan för kallt vatten också trigga sjukdomen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

#8 Nej, pricksjukan försvinner inte av sig själv. men jag förstorade ena bilden och zoomade in ena fisken. Och när jag jämför man "prickarna" på fiskarna med sanden, så ser det ut att kunna vara "damm" från sanden faktiskt 🙂 Men köp hem medicinen, för säkerhets skull, och ha den liggande hemma utifall det visar sig att det iaf är vita pricken, så är det bara att påbörja behandling :)

Jag brukar alltid se till att jag har Esha2000 hemma, och även vissa andra mediciner, såsom medel mot pricksjukan t.ex, och speciellt nu när jag håller på att bygga/flytta om i vissa av karen ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Köp ingen mer fisk till karet, och gör ingenting som kan stressa dem överhuvudtaget de närmaste veckorna. Och håll koll.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Torreador
0

Jag ska låta allt vara lugnt nu. Jag skulle. Behöva flytta svärdsolantorna då jag satte dem på rötter och stenar för jag trodde det skulle vara så men det var fel. Men de kanske klarar att sitta där några dagar till?

Lillyrod
0

De klarar sig ett tag som det är.

Torreador
1

Ok då väntar jag och låter det vara lugnt ❤

Akvaristen
0

Vita prick uppstår oftast vid stress och kan även försvinna när de lugnar ner sig.

Lillyrod
1

Nej det tror jag faktiskt inte på. Vita prick är en parasitsjukdom och parasiter försvinner inte bara när de väl fått fäste och börjat föröka sig. Då måste det till medicin.

Akvaristen
0

Jag har haft svart molly och de fick vita prick men de försvann sedan när de hade lugnat ner sig.

Lillyrod
1

Då kan jag garantera att det inte var vita prick de hade. Sjukdomen är väldigt aggressiv och fiskarna dör nästan hundraprocentigt utan medicin. Jag har själv råkat ut för det några gånger och tyvärr är det inget som försvinner.

Molly får ofta svamp och det sätter sig som prickar med innan det växer sig stort. Det kan försvinna av sig självt om man har tur : )

Akvaristen
0

Det enda jag gjorde var att höja värmen ett par dagar och då var de borta.

mimåne
2

Ibland kan fiskens egna immunförsvar klara av en sjukdom och bota den på egen hand, men när det kommer till vita prick sjukan så tror jag tyvärr inte på det. Den är för aggressiv.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Tror inte heller på att Vita prick försvinner bara helt apropå, tyvärr. Den är mycket aggressiv och mycket smittsam, den sprider sig som en löpeld i akvariumet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis