Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5120 ggr
Liten boll
0

Vad är skillnaden på nematoder och planarier?

Hur skiljer man på nematoder och planaria?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
1

Sök på Google så ser du skillnad på dem 😐

Liten boll
0

Jaha trode någon här kunde förklara då jag aldrig brukar hitta rätt bland bilder på google.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Jens]
2

Nematoder - http://i.ytimg.com/vi/AsY7j17lrAE/maxresdefault.jpg

Planarier - http://www.aquaticquotient.com/gallery/files/5/6/0/8/planaria.jpg

Skillnaden är att nematoder är vita och är som små trådar som rör sig och planarier ser ut som små blodiglar.

Qurex
0

Båda ser ju ut som fiskmat. Äter inte fiskarna upp dessa?

Lillyrod
0

Jo många fiskar äter av dem. Mina corydoras jagar dem längs rutorna när jag får för många : )

[Jens]
0

Nematoder äter gärna fiskarna upp men jag är osäker på Planarier för när jag hade det i ett akvarium så blev jag aldrig av med det förrän jag köpte 'No Planaria' som dödade dessa.

Lillyrod
0

De äter planaria med. Nematoder tycker jag är läskigare för det skrivs om att de använder sådana för snigelutrotning. Fel sort skulle alltså kunna gå på snäckorna i karet? Nu finns det ju en massa olika nematoder men det ger mej ändå rysningar : )

[Jens]
0

Ja, jag tycker inte om dessa i akvariet. Mådde verkligen dåligt av att se dem i akvariet. 🤮

Liten boll
0

Hur får man dom? Nematoder är väl för mycket mat?

www.papillon.n.nu

Lillyrod
0

Båda är för mycket mat.