Om du menar liten klump som de förpackningar mdd artemia liknande iskuber så ska du inte lägga i en hel om du bara har en Kampfisk. Det är mycke mat. Bäst artemia tycker jag själv är kakor som inte är uppdelade utan man bryter av en bit som är lagom. Du kan dela dina kuber med kniv tex. Sen brukar jag tina de innan genom att lägga maten i lite vatten. Sen hälla i en liten sil. Då ser man hela räkor som man kan mata med pipett eller liknande om man vill. Har du många fiskar kan man lägga i en kub men testa att tina en så ser du hur mycke det är..
Jag brukar oxå lägga en liten bit i varmt vatten, sen när det är tinat häller jag bara ner det i akvariet.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Jag skär av en lagom bit och stoppar det direkt i karet. Det tinar på några få sekunder : )
Jag tar ett glas, som jag sedan fyller med akvarievatten- efter det lägger jag i artemian. Det är inte bra att lägga direkt i vattnet, äter fisken fodret fryst riskerar den att skadas. Risken må vara marginell- men jag tycker inte att den är värd att ta.
På vilket sätt kan den skadas menar du? Jag har alltid gett på det viset och det har aldrig blivit några problem. I samma sekund som du stoppar ner maten så börjar den ju dela sig. Den tinar som sagt på någon sekund : )
Om man lägger i en stor bit och en fisk snabbt sväljer den frusen finns det en skaderisk. För övrigt torde fiskar föredra att få maten i samma temperatur som vattnet och i små bitar. Jag serverade också mina så, men nu vet jag bättre. Finns ingen anledning att inte Tina maten.