Allmänna tips om corydoras & cirkulationspumpar ??
p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Hej !
Behöver tips på bra och tysta cirkulationspumpar och allmänna tips om corydoras !
Kommer nämligen om ett par veckor få ett begagnat Eheim Komplett 96 Liters Akvarium I väldigt tidig födelsedagspresent!🙂
Jag hade tänkt att ha någon sorts pansarmal I akvariet (art-akvarium).
Såg och läste faktan om Corydoras här på sajten och blev nyfiken på denna fisk !
Kollade lite extra på denna fisk I zoo butiken förra gången jag var där och föll pladask för denna lilla spillevink!
Jag vill vara förberedd med fakta… när jag införskaffar vad jag behöver till dessa fiskar Och jag läste att pansarmalar gillar strömt vatten och därför bör akvariet innehålla strömda delar.
Åstadkommer man strömt vatten med cirkulationspump eller hur gör man ? Hur gör ni som har pansarmal?
Vilken pansarmal art rekommenderar ni någon som aldrig haft denna fisk innan?
I butik hade dem “bara” Corydoras aeneus …. vad tycker ni om den …bra för en corydoras novis ?!
Kan man blanda olika corydoras sorter ?
Hur många corydoras kan jag ha I ett 96 liters akvarium ?
Uppskattar alla svar och tips !
Ja corydoras är härliga fiskar och så bra att du läst igenom informationen som vi har här på sidan. För att få så bra information som möjligt är det bra att veta exakt vilken art du tänkt dig, annars står ju bra allmän fakta i artikeln :) Det brukar räcka med ett bra flöde från filtret som man har i karet.
Jag vet inte om någon corydoras är direkt svårare, det viktiga är att arten passar i just ditt akvarium. Om man inte är van så kan det vara bra att inte slå på med en alldeles för dyr art kanske :)
Du kan blanda olika corydorasarter men viktigt att tänka på då är att de vill ha ett eget stim av sin egna art så du kan inte ha sex stycken corydoras och de är tre olika arter exempelvis. Tänker du endast ha corydoras i karet? Hur många du kan ha beror på andra arter och vilken corydoras art du väljer :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag har corydoras triliniatus och jag har en helt vanlig filterpumt som enda cirkulationspump. Jag har hört och läst att de gillar cirkulation men mitt stim är knappast mest i området med störst cirkulation. Det kanske är viktigast med mängden syre vid botten vilket jag nog har löst genom att först inte ha så varmt och sen mycke växter. De är väldigt aktiva och roliga. Hade tidigare även långsträckta pansarmalar men de vill nog ha lite större än 96liter. Bra att du läser på innan du köper!

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }a:link { }
@ Elinvborg
Räcker det verkligen med endast filtret för att få rätt flöde ?
Har redan ett 120 liters Juwel Lido (som köpts nytt I butik för snart ett år sedan) och det akvariet är det ganska dåligt flöde med Juwel filtret (innerfilter som inte går att ta bort) där har jag bara Platy och svärbärare plus en Ancistrus, och I det akvariet var jag tvungen att komplettera med ett extra innerfilter för det andra är för fjutigt !
Det står ju att : Den lever naturligt i strömt vatten och därför bör akvariet innehålla strömda delar. Pansarmalen tar gärna ut svängarna och simmar fram och tillbaka mot strömmen.
Måste man inte komplettera med cirkulationspump för det ska bli tillräckligt strömt?
Jag hade tänkt mig Metallpansarmal (Corydoras aeneus) för den ska vara en av de tåligare sorten (har jag läst på andra ställen… vet ej om det stämmer?) Samt att Metallpansarmalen är lättast att få tag på och billig !
Jag ska bara skaffa corydoras till detta akvarium (96 Liter Eheim)
@ Qurex
Var håller dina corydoras till i akvariet ?
Nåt annat jag ska tänka på ?
Vill att mina framtida corydoras ska ha det bra och hade det så bra som möjligt I akvariet !
Och att dem ska vara aktiva och må bra !
De simmar runt och letar mat över hela botten och även upp och ner för växter och rötter. Jag har ganska mycke växter och en stor rot och stenar/krukor som de simmar under och runt. Har aldrig sett att de lekt vid utblåset vid pumpen. Jag har inte så stor erfarenhet av pansarmalar men bäst är om du får tag på någon som odlat dessa. Var lite försiktig att lita blint på beskrivningar på nätet. Vissa affärer bland annat zoo.se har flera beskrivningar som är helt fel. Någon här som odlat metallpansarmalar kanske?
Mina pansarmalar busar väldigt ofta i utblåset från pumpen. De gillar verkligen när det är lite drag : )
Vilken sorts pansarmal har du?
Elegans har jag : ) Jag har haft pandor innan och de gillade också att busa i utblåset.
Jag har odlat metallpansarmalar bland annat. Bilden föreställer ett ungdjur.
Arten är absolut passande som första art när man inte haft corydoras förut. Det är en art man får ut det mesta av. De är också en väldigt aktiv pansarmalsart vilket passar i ett artakvarium.
Beroende på vilken slags pump du bestämmer dig för till akvariet så kan den räcka för att fylla pansarmalens behov om strömt vatten, eller så gör den inte det. I alla mina akvarium med pansarmalar har jag en pump vardera som rekommenderats till den storleken på akvariet jag har, + en extra endast för att få det mer strömt.
Det som står i artikeln på sajten om att pansarmalar lever naturligt i strömt vatten och föredrar det även i akvarium är sant. Utan strömt vatten är det lätt att pansarmalen blir en loj fisk med inte mycket liv i.
Vissa arter av pansarmalar kan korsa sig. Detta är det störst risk för om man håller två nära besläktade arter tillsammans i alldeles för små stim. D.v.s då de inte hittar några av sina egna att leka med.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vill inte ha en loj fisk med inte mycket liv i. 😕
Vill att den trivs och simmar omkring etc !
Tänkt på en sak … om man riktar flödet från innerfiltret uppåt mot vattenytan för att få rörelse där och för få bättre syreupptag, som jag har på mitt 120 L Juwel akvarium… om man har det så I det framtida 96 liters akvariet så kommer ju inte corydoras att kunna simma I speciellt strömt vatten ?!
Vill ju ha både rörelsen vid vattenytan för bra syreupptag (eller vad det heter?) men också ha så det blir strömt I akvariet ??? hmm då måste man väl nästan göra som mimåne (2 pumpar/filter) eller 1 pump + 1 filter ?
Hade tänkt att skaffa denna : Eheim Cirkulationspump Compact 300.
Står att en cirkulationspump hjälper till att skapa en mera naturenlig miljö för akvariets invånare och den vattenström som bildas ger ett vackert tilltalande intryck av mera liv och rörelse i akvariet.
Blir lite förvirrad av all info som finns om dessa fiskar
Därav jag ber er om hjälp och tips !
Tänker absolut skaffa Metallpansarmal och inte blanda olika sorter !
Hur många kan jag ha 6 stycken eller kanske 9 ? För många eller för få?
Ska som sagt bara ha Metallpansarmal I detta akvarium !
Jag har metallpansarmalar, albino, i mitt 96 liters tillsammans med kampfiskhonor och har som mest haft 8 stycken utan problem. Nu är ju inte pansarmalarna "stjärnorna" i karet men du som bara ska ha corys kan nog ha fler. Inred väl och börja med ett litet stim och sedan kan du fylla på eller om du får yngel :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
I mitt kar räcker det med det vanliga innerfiltret. De går i 152 liter och filtret pumpar 800 liter i timmen så det är bra fart på vattnet även att det är riktat snett uppåt. Om jag skulle ge mej den på att få dem att leka skulle jag kanske behöva lite mer : )
Nu har ju jag bara läst på om Corydoras trilineatus så vågar bara uttala mig om den. Har inte hittat att den behöver speciellt strömt vatten. Syrerikt rent vatten. Mjukt vatten och bottensubstrat som den kan gräva i utan att skada sig. Sen verkar det lite olika vad man anser som bra temperatur. Det står att den ska leva i en grupp på minst 6st och att den passar i sälskapsakvarium. Då tycker jag inte man kan säga att den behöver speciellt extra strömt vatten. Har du ett innerfilter av storlek för ett 100liters och har det högt upp och låter strålen spruta rakt från kortsida mot kortsida så kommer de få det strömt så det räcker tror jag iaf.

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Vilket bottensubstrat ska jag använda ?
Vad kan man använda som är billigt ? Vad kan man använda som är bästa tänkbara ?
Kan man använda sandlådesand ?
Vad matar ni era corydoras med ?
Levande foder ? Fryst foder ? Flingor/tabletter ?
Ni som har corydoras akvarium har ni några bilder på era akvarium som ni vill/kan dela med era av ?
Så man får lite inspiration och tips på hur det ska/kan se ut ?
Julas blästersand är nog det billigaste du kan få tag på. Det finns akvariesand på Biltema med som inte kostar mycket mer. På Biltema gäller det att man läser noga på påsen så det står att den är för akvarium. De har flera sorters blästersand nämligen : )
#12 Corydoras trilineatus har jag här hemma. Den vill precis som andra pansarmalar ha strömt syrerikt vatten och sand som bottenmaterial. Av de arter pansarmalar jag har här hemma så är det faktiskt den som leker och verkar uppskatta strömt vatten allra mest. De är också den art av mina fiskar som först visar tecken på att syrenivån har sjunkit. Men det bör nämnas att det är personliga erfarenheter.
sammy78. Riktar du ett utblås upp mot ytan så kommer riktningen att brytas och ändra håll när den når ytan. Strömmen färdas därför efteråt åt ett annat håll. Det kan tappa något i effekt men kan fungera. Jag brukar rikta mina utblås snett mot framrutan av akvariet längs med vattenytan eller lite uppåt. Pansarmalarna leker då längd med framrutan och placerar gärna rommen där om de leker. Enkelt att hitta åt och samla in.
Mina corys får mat två gånger dagligen. En gång frystfoder ( mygglarver eller artemia ) och nästa gång får de tablettfoder. Använder sera viformo och hikari sinking wafers
Vad har du för temperatur till dina? Jag brukar mata de två gånger också just med fryst artemia ena och tabletter den andra gången. Men något jag har lite svårt att veta är hur mycke tablett jag ska ge de. Just nu har de fått en om dagen men kanske är för lite. De växer och verkar må bra iaf.
Jag har andra fiska som också äter tablettfoder men ett gäng på 6st skulle jag ge kanske 3-4st tabletter. Lite beroende på. Jag tror att du kan öka dosen tablettfoder till dina Qurex, förutsagt att du har ett stim och inte någon enstaka. Leker dina pansamalar regelbundet? Till mina har jag en temperatur på 25grader.
De leker inte. Dels har de inte vuxit färdigt och sen matar jag kanske för lite. Sen har jag lite andra fiskar som säkert skulle äta upp alla romkornen innan jag såg. Mitt lekpar pelvicachromis taeniatus har yngel i samma kar så är lite försiktig med mat för att inte riskera vattenkval. Men de kanske behöver mer strömt vatten för att leka. De verkar trivas med tanke på hur de mår annars. Men väldigt roliga aktiva och söta fiskar!
Är de så pass unga att de inte växt klart och inte blivit könsmogna ännu så borde de leka mycket i strömmen. Unga pansarmalar är livligast. Du kan nog behöva öka på strömmen för dem men också på matningen. De är i en tillväxtperiod just nu där de behöver mycket mat så du kan nog öka där också, jag tycker nog att 1 tablett / dag är för lite för ett helt stim pansarmalar.
Att du har palettciklider i samma akvarium kan absolut tränga och hämma pansarmalarna, ännu mer om de nu har yngel. De har ju en tendens att kunna vara riktigt aggressiva. Du sa tidigare att dina pansarmalar inte busar omkring och simmar livligt i några strömmar, jag kan se alla dessa tre faktorer som orsak till det.
Du kan ha rätt men de är aktiva och simmar runt i helaa akvariet. Nu är ynglen stora så föräldrarna vaktar de inte. Innan jagades pansarmalarna bort från boet men det var bara en begränsad del av akvariet. Sen ang maten så har jag ökat men de får samtidigt även fryst och levande. Jag har även ökat flödet från pumpen men har inte märkt någon skillnad. De trivs och verkar må bra men kanske inte helt optimalt.
Vad är det för levandeföda du matar dem med och fungerar det bra? Hinner dem äta något innan palettena tar det?
Grindalsmask och blackworms men inte så ofta. Mer fryst i form av dafnier och artemia. Matar även med levande cyklops och dafnier men dessa är främst till moliwe. Brukar spruta ner maten med pipett mot botten så då hinner de verkligen få i sig.
Nu när jag testat hikari sinking wafers förstår jag att du tyckte att en tablett var för lite! De är betydligt mindre än den jag hade innan (jbl). Dessa upplevde jag som ganska nedsmutsande så nu testar jag Hikari som jag hört flera har till just corrys.
Bra val av foder Qurex. Jag har dem också och tycker de är bra.
Alla mina fiskar älskar Hikaris. Tom tetrorna äter på botten när det serveras : )