Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2123 ggr
[Sofiesen]
0

Tappar lusten. Behöver inspiration

Jag blir tokig, jag måste ha råkat ut för värsta omgången av vita prick någonsin. I princip alla mina fiskar har dött trots medicin så som exit och protozin.. Är på dag två av protozin men dom fortsätter dö som flugor. Alla mina underbara guppyyngel har dött. Snart alla vuxna Guppy. I stora karet har alla fantomtetror dött samt en hel del Platy. Som sagt så återstår inte många nu. Jag känner att lusten försvinner.. Allt känns jobbigt… Grubblar på mina fiskar hela tiden. Anar att det var när jag var på ett zoo i Bromma för ca tre veckor sen(inte akvarielagret) som jag råkade få vita prick. Jag bad om att få påsarna inslagna i tidningspapper men dom använde sig inte av det tydligen. Så den halvtimmen hem blev nog stressande för fiskarna och så slog vita prick ut..såg absolut ingen vita prick i butiken så det lär ha kommit på Vägen hem. Om de fortsätter dö så kommer jag bli tvungen att börja om från början… Och då tänker jag också passa på att rengöra akvariet och Starta om det och låta det gå ett tag innan jag slänger i fisk. Min äldsta Platy som jag haft över ett år dog igår… Vad ska jag göra för att få lusten tillbaka… Har tillochmed funderat på Axolotl.(om man kan ha en i ett 96 liter om det inte är för litet) .. Jag får se vart jag landar.. Men kan ni inte berätta hur ni gjort när ni tappat inspiration, eller lägg upp lite bilder på era favorit fiskar som skulle kunna gå i ett 96 liter. Behöver all inspiration jag kan få.

Lillyrod
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tråkigt att höra. Det är så ledsamt när sjukdomar slår till och förstör allting man byggt upp. Jag kan mycket väl förstå att man tappar lusten. Det händer mej med och pga mitt 152-liters som jag inte kan få ordning på så tycker jag med att det är lite tråkigt just nu. 

Den brukar komma tillbaka och att titta på bilder på andras akvarium är en bra metod. Då får man lust att börja greja igen : )

Den här killen går i mitt 96-liters kar och han är snäll och lite feg. Ap Baenschi

ElinvBorg
2

Jag har läst din tråd och tycker det är jättetråkigt det du råkat ut för :( Hemskt när medicinen inte hjälper och fiskarna dör en efter en. Om något har varit fel i mina kar eller med någon fisk så tänker man på det hela tiden då man bryr sig så mycket och det enda man kan göra är att försöka åtgärda problemet och låta det gå lite tid så man kommer över eventuella förluster. Du får vara glad för att du tillslut kommer vinna över sjukdomen eller om det går så långt att du startar om karet så kan en nystart ge dig ny energi och inspiration. Axolotl tror jag inte passar i ett 96 liters kar dock. Jag lägger in en bild på mitt 96 liters med kampfiskhonor och albino corydoras. Det går både upp och ner i hobbyn men du måste minnas de bra stunderna. När det går bra så är man riktigt glad och karet ger en mycket glädje :) (Lite konstigt ljus och mer växter ska i karet)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

RatAss2
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Samma sak hände mig när jag just börjat med akvarier. Innan jag visste vad vita prick var så var det redan försent och ca 90% dog :/ Det var väldigt tråkigt i början men å andra sidan som du säger, man fick möjligheten att starta om. Rengjorde allt och testade nya sorters fiskar. Första karet blev ju bara rena fisksoppan :P

Jag gillade verkligen pallettciklider. Så charmiga, riktiga karaktärer och det var så mysigt att se på när de bygger bo. Lite finare grus med grottor åt dem.

Sofi_79
1

Alltid tråkigt när fiskarna dör eller blir sjuka. Jag hoppas du hittar tillbaka och ser på detta som en lärdom eller något och kan gå vidare. Håller tummar och tår att det vänder nu. 🐟🐚🐌

[Sofiesen]
0

Så fina akvarium ni har! Blev väldigt inspirerad av ditt elinvborg, just nu känns allt i karet utspritt, växter å stenar, kanske skulle en omstart vara en bra sak, jag har precis köpt en Extra led lampa som jag monterat i rampen, kanske man skulle våga sig på lite scaping om det blir så. Just nu har jag ingen bakgrund, akvariet står så pass nära väggen att jag inte kan måla baksidan, har funderat på att måla den svart med akrylfärg. Började ju med akvarium för något år sedan och har just nu två stycken. Som ni skriver så har det vart en riktig fisksoppa och misstag har gjorts, men tur att man lär sig av dom. Är lite osäker på hur jag vill ha det… Om jag vill satsa på ett stort stim terror och någon eller några enstaka av någon annan art. Palettciklider är fina… Har sett blå eller orangea munruvare som jag inte kan namnet på.. Men dessa kanske inte passar i ett så pass litet kar?

RatAss2
0

Det finns många akvariebakgrunder som är svarta på baksidan, slipper du måla :) En bra hemsida som jag anväder för att se vilka arter det finns och vilken storlek av kar de behöver. Zoopet.se  gå in på avdelningar, fiskar- arbeskrivning och sökguide. Downside is att många av artbeskrivningarna måste man vara "guldmedlem" för att se men man kan ju ändå bara googla dem efteråt.

ElinvBorg
2

Min bakgrund är gjord av en passande bit kartong som jag målat med matt hobbylack som inte kostar mycket. Sedan har jag bara skjutit in den bakom akvariet så den vilar på bänken och hålls sedan bara fast av sladdarna som hänger ner :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Sofiesen]
0

Det är ju jättesmart! Med kartongen. Jag jobbar i leksaksaffär med en stor panduro avdelning så jag kan säkert hitta på något bra. Tog en promenad med hunden nyss och funderade över hur jag ska börja om. Just. Nu är det jobbigt för en del fiskar är totalt täckta i vita prickar å kliar sig hela tiden.. Just nu funderar jag på om det snällaste vore att avliva dom så de slipper lida.

Draken
1

Har tyvärr ingen bild att visa, men jag förstår precis hur du känner det. Har precis haft Vita prick i mitt 450 liters saltkar, 95% av fiskarna har vandrat vidare och jag har ingen lust alls att börja om från början med fiskarna 😕

Nu kan jag börja släppa i fisk igen utan risk, men jag kände att jag inte hade nån lust alls, så gubben "gick bakanför ryggen på mig" och tog kontakt med en kille i Umeå som skall avveckla sitt 1400 liters saltkar och säljer undan fisk och koraller till vrakpriser.

Vi är i Umeå ett par dagar nu, så gubben har kommit överens med killen att vi skall åka dit imorron och titta på vad han har, med förhoppningen att jag skall få tillbaka sugen på att ha saltvattensakvariumet igång.

Detta fick jag veta när vi kom hit upp, jag muttrade ganska illa till honom, men vi får se vad som händer imorron 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Sofiesen]
0

Det tycker jag var väldigt omtänksamt av honom! Vita prick i saltkar är lite ovanligare om jag förstår det hela rätt?

[Sofiesen]
0

Jag kan vara helt ute och cykla nu… Men kikar på blå mbuna (heter de så?) skulle en, hane och en hona gå i ett 96l kar? Tillsammans med lite kardinaler eller blir det kanske för trångt? Behöver hjälp av någon mer kunnig

[Sofiesen]
0

Läste på lite…läste att 100 l passar till ungfiskar men sedan behöver de större. Å så river de upp växter. Så jag får kika på andra fiskar

coffeeaddicted
0

Något jag fått lära mig den hårda vägen (fick nån skit från butiken då vi var stressade från båda hållen och tänkte inte på att kolla efter symtom på fisken).
Köp ett litet kar, typ 30L om man bara kör mindre fiskar och ha ståendes och låt nya fiskar gå där i ett par veckor.
Behöver ju inte vara världens snyggaste, men det blir billigare att medicinera (mindre mängd vatten) och man kan slippa att ALLA fiskar åker på nått.
Det är framförallt lämpligt att köra den metoden på Guppy och Platy då dom tycks vara känsligast av alla att åka på sjukdomar!

coffeeaddicted
0

justja du skrev om baksidor!
Om det blir en omstart, så passa på att fixa med bakgrund då.
Tänk efter hur du vill att det ska se ut, köp ev färgat papper och provtejpa på baksidan.

Jag sitter själv och funderar på om jag ska ha svart eller vit bakgrund på mitt 105L kar när det töms för att starta igång ett större. Är ju lika bra att passa på medans det är tömt på vatten och inte väger bly att flytta lite på.

Panduro har akrylfärger som man mer eller mindre kan "peela" bort om man inte blir nöjd, eller använda rakblad. Man kan även göra flerfärgad bakgrund med deras färger genom att lägga första lagret med skumgummi och dutta färger. Den sista färgen man lägger avgör ljusheten på det hela.
Sen har dom fönsterfilm om man vill ha vitt/frostat. Lite krångligt att hålla på med om man inte har en extra uppsättning händer. Men ack så enkelt att riva bort i framtiden :D

mimåne
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag blir så glad av att läsa alla de snälla och omtänksamma kommentarer som kommit in till dig Sofiesen. Vilka människor vi har här på sajtenKramas

Tyvärr är jag hemsk på malawi och jag hittar tyvärr ingenting hos zoopet som heter Blå mbuna heller så jag kan inte hjälpa dig med hur stort akvarium de vill ha. Förhoppningsvis kan någon annan det. Jag vill ändå bidra med lite bilder och hoppas att du hittar tillbaka till din inspiration.

Här kommer mitt nyaste projekt som jag håller på med just nuGlad

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Sofiesen]
0

Wow vilket kar mimåne! Vilken fisk är det där? En sorts tetra? Nu är jag inne på dag tre med protozin, det börjar eka tomt i karen. Slänger upp en bild på de näst intill tomma karen. Jag har saltbadat fiskarna nu ikväll, vissa är helt fulla i vita prick, malarna också. Jag har beslutat mig för att ge dem till imorgon kväll,sen avlivar jag de som ser ut att må som sämst.. Vill inte se dem lida. Om det blir omstart så tänker jag köpa ny sand och slänga den gamla och skölja Växterna. Jag kommer att skaffa ett nano som jag har som ingångskar. Ska undvika detta igen in i det sista. Släng in mer bilder på era kar och fiskar!

Denna kommentar har tagits bort.
[Sofiesen]
2
surikatflicka
0

Det är väldigt vackra kar du har iallafall!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

[Sofiesen]
0

Kikade på fjärilsciklider… Skulle några såna samt några kardinaler fungera i mitt 96? Eller är det bäst att bara ha en hane och en hona?

Draken
0

#20  Fjärilar och kardinaler fungerar alldeles utmmärkt i 96liter, men jag skulle satsa på en annan dvärgciklid isf. Fjärilscikliden är fruktansvärt sönderavlad, väldigt sjukdomskänslig (framförallt vita prick) och de lever kanppt ett halvår.

Om du absolut vill ha från fjärilssläktet, så finns ju Boliviansk Fjärilsciklid, de är jättefina, trevliga och betydligt starkare än vanlig fjäril.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Tack Sofiesen. Fisken är Silvertipstetra/koppartetra🙂

Du har också väldigt fina akvarium tycker jag. Så trevligt med allt det gröna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus