Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1091 ggr
[iFisk]
0

Kommentera om olika vattenberedningar

Jag tänkte bara skriva och det vore intressant att veta vad ni för åsikter om och jag vill gärna lyssna på kommentar om vattenberedningar. 

1) Märket:
2) Vilken vatten kommer ifrån? (det kan bero på kranvattens kvalité som påverkar en del):
3) Kommentar:
4) Vilket typ av akvarium?: 

1) JBL Biotopol
2) Stockholmsvatten.
3) Jag tycker att det är rätt bra bl.a. värde håller sig som ska. Jag ser inte nåt skillnad. 
4) Aquaspacing med vanliga fiskar i, och nanokvarium med räkor i. Nanokvarium är lite svårt att få rätt och bra värde i sambandet med vattenbyte. Det kan vara rätt kritiskt, trots vattenberedningen hjälper inte till så mkt just nanokvariet. Jag kan ha fel, men …

mimåne
0

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tyvärr kan jag inte säga så mycket själv för jag använder inget vattenberedningsmedel alls🙂
Vattenberedningsmedel är inget man måste ha rent generellt men vattnet är olika på alla orter och på vissa orter kan vattnet ge lite problem. Då kan ett vattenberedningsmedel vara bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Jag kan tyvärr heller inte uttala mig så mycket om detta, för inte heller jag använder vattenberedningsmedel. Enda gången jag har kemikalier i vattnet är antigen vid sjukdom , om det behövs och vid Nitritspik.

Vattnet här i Sundsvall är mycket rent och fritt från tillsatser och andra kemikalier. Vårat kranvatten kommer från en rullstensås, så det renas och filtreras naturligt :)

Ett bra initiativ den här tråden dock, kan vara  intressant att se hur andra gör och vad de använder 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

jag har tyvärr samma erfarenhet som mimåne o rovfisk, alltså inte mkt erfarenhet, jag har använt happy lifes beredning till transport av lite känsligare fisk, o deras startkultur är bra tycker jag, den fungerar faktiskt men utöver det kan jag inte så mkt på den fronten.

[raichu]
0

Jag har mer eller mindre aldrig använt beredningmedel, ett tag när jag inte kunde så mycket använde jag lite när jag hade problem med nitrit.

Dock så anser jag att det inte behövs så nu skulle jag inte ens tänka tanken på medel av olika slag. 😎

Möjligt om jag flyttar hemifrån och vet att vattnet i kranen är direkt skadlig för fisken, troligen så skulle jag inte flytta till ett sådant ställe så. 😎

[iFisk]
0

Fiskar börjar klia sig mot roten eller sanden, när jag bytte vatten 20 % och som vi kliar av nytvättade underkalsonger utan sköljmedel ;)
Stockholmsavlopp släpps i saltsidan om staden, och långt bort dit Norsborg och Stockholmsvatten hämtas från sötsidan om staden (Norsborg/Lovö). Det är ju 98-99 % rent, gissar jag. 

Jag undrar ibland, räkornas beteende. När jag byter vatten; räkorna blir bara utflippade, som skulle klättra i väggen…. :D

Mitt vatten kommer från Norsborgs reningsverk. 

Vattnets innehåll:

kloramin
ammoniunsulfat
aluminiumsulfat
natriumhypoklorit
koppar (förekommer i fastigheter)
kalk
osv.

(källor från Stockholm Vatten)

(Ps. Det är sjukt, att Prag (Tjecken) vatten är mycket renare och bättre mineraler än vatteflaskor)!

mimåne
1

Nej usch inte vill jag ha något sköljmedel på mina "underkalsonger"🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Rosenborg
0

Kollade precis mitt eget vatten…. Är skitkass på att fatta vad de olika beteckningarna betyder! (Har nog raderat samtliga undervisningstillfällen från grundskolans NO klasser ur hjärndisken :D )

Kan tillägga att jag bor i Upppland, har egen brunn. Sällkkapsfiskar i karet, typ tetror, Guppy, Gurami, scalarer mfl.  2 filterräkor finns oxå.

Vad kan jag göra för att förbättra vattnet till mina simmande vänner :D

Testade iaf med Sera Quicktest ( Vad är GH och KH ?)

Kranvatten                               Akvarievatten (Delbyte i går 30%)

NO3: 25                                      NO3: 50

NO2: 0                                         NO3: 0

GH<16*d                                    GH<16*d

KH 6*d                                        KH 6*d

PH 7,6-8                                         PH 7,6-8