Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 7935 ggr
a_k69
4

Svamp? Eller vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte 4 svarta pansarmalar (Corydoras venezuela black) förra helgen. Efter ett par dagar såg jag att den ena var skadad på ryggfenan och hade en vit fläck där. Flyttade den till ett tillfälligt 54liters kar. Saltade och höjde tempen. Läste sen att Corydoras kan vara känslig för salt, men den verkar må bra trots allt. Sökte runt och tycker det stämmer bäst på svamp, köpte svampmedel och har behandlat i två dagar nu. Både sjukkaret och det första karet den var i behandlas. Det har dykt upp en ytterligare fläck på fisken, någon med erfarenhet av detta som kan ge tips eller dela med sig av erfarenhet kring svampangrepp och behandling. Vad är prognosen? Hur länge kan det dröja innan det ger med sig?

[Jens]
1

Det ser verkligen inte bra ut och jag är ingen expert på sjukdomar tyvärr. Hoppas någon annan vet vad din corydoras kan ha drabbats av.

KakaC
0

Jag tror det kan vara bakteriell orsak. Dålig miljö i akvariumet.

a_k69
0

Tack ändå Jens 😊 Vet du hur man kan behandla det KakaC? Fisken är pigg och äter bra, men det ser inte bra ut 😔 Får bli en tur till djuraffären i morgon och fråga om råd. Litar visserligen mer på er här inne, så jag tar gärna emot fler tips om någon har!

KakaC
0

Det är bra att du flyttat den till ett karantänakvarium, för att om du provar med en bakteriedödande medicin så tar det också de bra/goda bakterierna i filtret.

KakaC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla lite på de mediciner jag la till på bilden… Hoppas det hjälper! 🤓

a_k69
0

Tack för tipsen! Hoppas de har någon av dem hemma i butiken.

[Jens]
0

Nu har jag tagit mig tid att läsa om fisksjukdomar och min starka gissning är att dina fiskar är drabbade av svampinfektioner. Columnaris är min starka gissning och är mycket smittsam och hela akvariet måste behandlas omgående.

[Jens]
0

Nu har jag pratat om medicin och inte om varför fiskar blir sjuka. Det finns många orsaker till detta men det finns flera stycken som lätt kan undvikas och ska undvikas!

De följande saker nedan är ett måste för en akvarist att tänka på:

1. Ha inte för många fiskar i akvariet!

2. Se till att läsa om varje art av fisk som du tänker köpa och se om de passar i ditt akvarium, storlek, miljö och trivsel med andra fiskar i akvariet. Har inte fiskarna rätt storlek på akvarium, miljö, trivsel så kan det leda till stress och stress kan utlösa fisksjukdomar

Har du redan köpt fiskar så läs om dem. Passar de inte i ditt akvarium så lämna tillbaka dem till butik men tyvärr så råder det sjukdom i ditt akvarium just nu och då får man helt enkelt avvakta tills alla är friska igen.

3. Vid inköp av växter, gör rent dem ordentligt innan du planterar in dem i ditt akvarium.

4. Se till att händerna är rena! Inget handlotion eller väldoftande tvål på händerna.

5. Matning, mata med måtta och i rätt mängd! Överflödig mat är absolut inte bra!

6. Delvattensbyte varje vecka om du har ett innerfilter! 30% är en riktlinje att följa och se till att inte vattnet är för kallt för att temperaturförändringar kan skapa sjukdomar.

7. Inkoppning av fisk. Ett måste! Koppa in dina nya fiskar i lugn och ro. Det bästa är att låte det ta ca 1-2 timmar innan de verkligen kommer in i akvariet. 

8. Testa ditt vatten!! för nitrit, ammoniak och pH-nivåer.

Om ditt vatten är utanför det rekommenderade intervallet för din typ av fisk/fiskar så kommer dina fiskar att påverkas negativt.

---

Det var några som jag kom på lite snabbt på morgonen. =)

a_k69
0

Tack Jens, väldigt bra skrivet. Karet är ett 120 liters Lido som jag haft igång en månad. Började med några guppyhanar som gick själva i tre veckor, fick lite högt nitrit efter två veckor, bytte vatten lite extra och nu är värdena normala. Köpte dessa 4 Corydoras och 4 små scalarer för en vecka sen. Tyvärr tog resan hem med dem nästan tre timmar, främst pga vädret. Var väldigt noga med att koppa in dem långsamt under 3 timmar. Efter två dagar blev en av skalarerna sjuk och bara låg stilla på botten. Förstod aldrig vad som var fel med den och fick avliva den. Nästa dag såg jag skadan på corydorasen och har behandlat den separat med svampmedel Sera Mycopur. Behandlade också Lido-karet, men ingen fisk visar några symptom. Ska iväg snart och inhandla något av medicinerna ovan. Har också läst på och svamp och bakterieinfektioner verkar gå hand i hand.

[Jens]
0

Hur är miljön för dessa corysar? Har de rötter , gömställen att gömma sig under? Är de ett gäng på minst 6 st ? Scalarer och corysar går ihop för jag har det själv och de bryr sig inte om varandra. 🙂 Självklart kan det vara så att corysen var sjuk från början men det är inte ofta det är så. Hoppas de blir friska.

[Tinitusan]
0

jag hade börjat  med att salta karet o se om det hjälper, vill du inte salta i karet kan du som alternativ plocka upp fisken, corydoras tål salt o vanligt bordssalt funkar fint, även med jod, 1dl per 100l vatten är bra dosering, lycka till =)

a_k69
0

#10 Det finns flera gömställen och ibland hittar jag dem inte, gillar verkligen att gömma sig! 😀 skaffade 4 st för jag vill gärna ha någon annan sorts corydoras också, enligt säljaren var de olika sorterna mest som olika "hudfärg", så man kan blanda friskt. Är det verkligen så? #11 Jag tog ur den sjuka fisken och saltade, men har inte märkt någon förbättring. Idag fick jag tag i Furanol och har börjat behandlingen. Fisken ser pigg ut, skadorna är oförändrade, så jag hoppas att behandlingarna hittills stoppat progressen och att denna sista medicin kan hjälpa till att läka. Tack för era svar!

mimåne
0

Oj det här såg inte bra ut.. Jag ska erkänna att jag inte är övertygad om att detta är svamp. I mina ögon ser det ut som någon typ av röta eller bakteriell infektion.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

a_k69
2

#13 Nej inte alls bra. Hoppas senaste medicinen mot bakterieangrepp ska hjälpa. Ser ut som beskrivningarna jag hittat om "hålsjuka" och det är visst bakterier. Jobbigt när man inte riktigt vet vad det är, kan ju inte precis fråga hur fisken mår 😁 Vill gärna hjälpa!

[Jens]
0

Ja usch .. sånt där känner man igen när man har flera djur. Man vill så gärna prata med dem med det går ju inte. Men blir tokig och än värre så är ju fiskar inte första prioritet hos veterinärer.

mimåne
0

Ja det är verkligen påfrestande på många sätt och vis. Det viktiga är ändå att du agerar och gör ditt bästa. Så länge du gör det så kan du ha gott samvete. Det du behöver göra nu är att fullfölja behandlingen enligt bruksanvisningen, och hålla tummarna. Jag tror att du kan ha valt rätt medicin.

a_k69
0

#15 lite kul hur mycket man kan fästa sig vid fiskar. De har olika personligheter och blir små vänner 😀 #16 tack, ja jag hoppas verkligen det är rätt. Har hittills haft väldig tur och sluppit sjukdomar. Förstår att vissa tappar sugen när det händer.

mimåne
0

Du får gärna berätta hur det går också och om medicinen börjar hjälpa🙂

[iFisk]
0

Bakterial infektion- Liknande med fenröta.

• Ektolsalt eller vanlig matsalt med jod
  • Furanol eller Myxazin (läkemedel) Myxazin funkar bättre för mig. 

Följ anvisning på medicin(er)
och sedan 24 timmar efter behandlingen. 50% vattenbyte  och salt 1 dl per 100 liter. Lägg i aktiv kol. 

24 timmar, och byta om vatten 30 % igen och byta aktiv kol, och låt det i 24 timmar till.

När det gått 24 timmar. Byta aktiv kol och låt det kvar i en månad, 30 dagar.

O sen Jens som skrivit ett inlägg nr 8

Kan jag lägga till? Jag har lärt mig av farsan från 70 80 talet. Det görs ett extra i säkra sidan. 
När koppla in fiskar i akvariet. jag brukar göra samma sätt som du förklarade i texterna. 

Jag häller från akvarievatten i påsen, 1 dl varje 5 min efter påsen har lagt i akvariet i 1 timmar, samt jag tar bort vatten i påsen (det får inte hamna vatten i akvariet.

Jag häller påsen bort vatten i hinken och 1 liter vatten från akvarievatten och häller salt ½ tsk i påsen. sätter påsen tillbaka i akvariet, och 5 min och jag häller ner i håven i hinken, så får fiskarna inte hamna i avloppet o sen lägger jag fiskar i akvariet.  

Är der väl överdrivet? :D

Lillyrod
0

Varför salt i påsen?

[iFisk]
0

½ tsk salt  i 1 liter akvarievatten,  dödar en viss bakteriell infektion och viss svampinfektion som kan medfölja från påsen. Jag råkade för det tidigare och jag fick svåra sjukdomar i akvarier i sambandet med inkopplingar av fiskar utan "överdrivet"grejer som jag beskrev i inlägget. Så never more…för behandling av sjukdomar är jobbigt. när jag fixat det med salt som tillvägagångssätt att koppla in fiskar. Har aldrig haft problem så länge.  

Det är ju tysk metod på 70 80 talet. Farsan har sjukdomsboken för akvariet på tyska. Dessutom har vi bott i Väst-Tyskland på 80 talet. 

"Bättre kvalité" akvariebutiker har goda förutsättningar än de stora zoobutikerna som Arken, Hornbach eller skumt zooaffärer… så kanske därför,..

mimåne
2

Jag skulle rekommendera att i första hand följa bruksanvisningen för den medicin man köpt, det är trots allt olika rekommendationer för olika märken 🙂

Draken
0

Såg inte alls bra ut med infektionen, troligtvis är det en bakteriell infektion du har fått på dina fiskar, och då hjälper det tyvärr inte att behandla bara denna fisken i karantän, utan du måste behandla hela karet, det smittar !!

#21 Saltet i sig själv botar/dödar ingen infektion, men det hjälper fisken att själv bekämpa infektionen

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

a_k69
0

Fisken var tyvärr död när jag kom hem från jobbet idag. Den var okej i morse, men den orkade väl inte mer. 😔 #23 jag har behandlat med Furanol både i karantänkaret och det första karet den var i några dagar. Lyckligtvis ser ingen annan fisk ut att vara sjuk än, peppar, peppar! Något har jag iaf lärt mig på denna resa och det är att ha fiskarna i karantän innan jag släpper dem i mina akvarium. 🐠🐠

mimåne
0

Vad tråkigt att höra att den inte gick att rädda. Jag hoppas dina andra klarar sig bra.