Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 856 ggr
Mysan_
0

Vilken sort kan det ha varit?

Jag var i djuraffären här om dagen och blev förälskad i en fisksort och tänkte att den måste jag skaffa när min Kampfisk dör. Jag minns bara inte vad den hette… Det var en ganska liten fisk, lite lik en ciklid och den krävde ett akvarium på 40 liter. Den såg ganska söt ut i sitt utseende och den var lite svart och vit prickig. Vilken sort tror ni det kan ha varit?

mimåne
0

Dalmatin Platy? 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mysan_
0

#1 Nej, det var ingen levandefödare. Jag hade aldrig sett en sådan förr. Men den var svart och hade gulvita prickar.

Mysan_
0

Svartvit julle var det ju! 😃

Är det möjligt att ha dom tillsammans med Kampfisk? Eller blir det som med dom flesta andra ciklider då?

mimåne
0

Den passar garanterat inte tillsammans med en Kampfisk tyvärr😕 Det är en ciklid som gillar hårdare vatten och mycket ström medans kampfisken föredrar det motsatta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mysan_
0

Jaha okej. Ja då får jag vänta tills kampfisken går bort eller om jag eventuellt skaffar ett till akvarium =)

[raichu]
0

Du måste vara mer specifik gällande vilken julle du är ute efter, den minsta arten blir ca 7 cm och den största 13 cm. 😎

Gemensamt för många tangayika ciklider är att de föredrar ett långt, djupt och lågt akvarium då många arter är väldigt bottenorienterade och föredrar bra med bottenyta. 😎

Jag skulle inte rekommendera ens dem minsta jullen i ett akvarium på under 80l såvida det inte är väldigt specialbyggt. 🙂

Mysan_
0

Har läst på Zoopet och enligt dom + djuraffären går den minsta (7 cm) bra i 40 L.

[raichu]
2

#7 Djuraffärer är väl aldrig rekommenderat att lyssna till och Zoopet brukar jag anse inte riktigt stämmer jämnt. 😎

Jag ska inte påstå att jag är ett proffs på jullar men anledningen till att jag tycker att du bör ha ett akvarium av modellen lite större är att de har väldigt svaga par band till varandra så om de hamnar osämja så är det en fördel om akvariet är stort nog för att den svagare kan ta sig lite undan. 😎