Nej, du bör endast ha honorna tillsammans. Eller enbart 1 hane.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Okey så dom dör fast jag tänkte ha ganska många honor
Om du har för många honor så kan de gå på hanen istället. Någon/några kommer dö i alla fall. Och många honor, jag skulle nog inte ha mer än fyra i ditt akvarium. Hade du tänkt ha andra fiskar i det också?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Nej kanske någon slacks räka men dom blir nog uppätna då eller?
Är nog risk för det, amano kan dock funka men det är inte säkert
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ok får se sen hur tät växtlighet det blir i att Tack för era svar
Jättebra att du frågar kasse71 ! Det gillar jag.
Jag vet flera vänner som har haft amanoräkor tillsammans med en Kampfisk och det har funkat bra men då har kampfisken varit mycket ung och växt upp med dessa. Jag vet att samma vänner har provat med andra sorts räkor och räklingar har blivit mkt få men någon har klarat sig pga att det finns gömställen så som mossa m.m.
Då har ett 63 L akvarium precis som jag och då skulle jag tänka om. Jag hade inte satsat på kampfiskar utan helt andra. Varför? Risken finns att det blir bråk och det har jag inte lust att uppleva. Jag själv satsar på guppy/hybrider/endlers för jag tycker de är så fina och sedan har jag enbart amanoräkor i akvariet. Jag har tänkt ha nånting till men har inte bestämt mig för vad men jag har inte bråttom. =) Det är viktigast för mig att de i akvariet trivs med varandra och i den miljö jag erbjuder dem. Är det för lite växter så fixar jag det m.m. Är det fel fiskar så får jag tänka om osv osv.
Jag har redan ett akvarium för bara guppys så jag vet inte redigt kanske finns någon annan fisk som man kan ha där i
Påtal om 63L jag måste säga ditt 63 är ju hur snyckt som helst hur har du fått tag i så mycket växter
Tack såå mkt kasse71 för komplimangen!!
Tänker du på första bilden så är det inte så mycket växter i sig utan det är mera så att de har växt till sig på 1 år. Nästa bild efter jag har gjort om akvariet är samma växter men nu är det 'nytt' igen så att säga. Man får låta det ta sin tid helt enkelt och mossor är väldigt praktiskt att ha men då bör man ha räkor för de sköter mossorna väldigt bra så de inte blir skitiga m.m. Mossor är väldigt bra även för fiskar som vill yngla av sig och det är ett mkt bra skydd för dem.
Tänkte på en sak. Skulle inte Dvärggurami vara något och utifrån dem göra en fin miljö. Det krävs lugna fiskar. Jag har själv tänkt att gå den vägen när jag har 'tröttnat' på Guppy om jag någonsin gör det ;)
Dvärggurami vill ju som sagt ha stor växtlighet i akvariet, ha gärna valle-växter och ytväxter. Oj, nu blev jag sugen själv igen.. hmmm…
Kan man ha typ ett vilt färgat par och något annan sort av dom då
#14 Det kan gå, beror på om dina platys är fenbitare eller inte. Hanen kan bli stressad av platysarna om de är färggranna eller bara för att han inte är van med andra fiskar. Kampfiskhanar mår alltid bäst av att gå själv, så det KAN gå med platys men det är inte det bästa du kan göra för dem. :)