Egen tillverkad mat?
Jag har hört att man kan göra egna grönsaksmixer/räkmixer till sina fiskar, men vad innehåller dessa mixer? Kan man göra en blandning på lite allt möjligt, eller finns det varor man ska undvika?
Två av mina blackmollys håller på att yngla nu(har fångat in ca 8 yngel nu), är det något man kan mata yngel med också?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Räkmix innehåller lite olika beroende på vilka fiskar man gör till och beroende på vem som gör den :) När vi gör till våra fiskar (alla fiskar vi har får samma, har mest l-malar & corydoras men även guppys och andra lite mer udda levand födare mm.) använder vi oss av: räkor, torskfile, musslor, ärtor, spenat, blåbär, havregryn, asthaxantin & gelatinblad.. Tror det var allt kan ha missat något kanske :) Även yngel äter det.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
här finns det ett recept på räkmix
#1 Tack för svaret :) När man har rört ihop allt fryser man väl in det i små kuber eller?
#2 Tack för länken :)
Vi fryser in det i stora zippåsar och sen bryter man bara bitar när man matar med det :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Okej, tack för hjälpen :)
var köper man asthaxantin & gelatinblad?:)
Asthaxantin brukar finnas i akvarieaffärer och på nätet, gelatinbladen i de flesta matvarubutikerna :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
när jag gör mix till mina gibbis och väderålar och kuhliina använder jag mig av squash kokade morötter gurka och broccoli,ibland har jag i flingfoder och maltabletter i mixen med.
koka allt sen ner i matberedare mixa till de är miniatyr sen ner i sånna kartor man får när man köper mygglarver och in i frysen.
istället för mygglarver är jag ute vid havet och håvar pungräkor och kokar och mixar i matberedaren , himla hit bland fiskarna =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
vi hade ätit räkor en dag, och så tänkte jag att " räkmix är det ju räkor i … och det gillar de ju…."
så jag tog lite av räkromen och gav till mina platys. de ääääälskade det! jättehit! så äter man räkor någon dag, så ge till fiskarna!! namnam.
hehe räkrommen det som är godast på hela räkan , när jag är o handlar står jag och petar ut alla med rom i xD .. nästan som när man väljer godis och bara tar de gröna elelr röda för de är goast (lite OT kanske ^^ )
Jag blandar ihop: sill,spenat,och havregryn Sen fryser jag bara in det i en påse ;)
#10 det tycker fiskar också! ser väldigt kul ut när yngel ska försöka äta och deras mun är för liten, då åker de omkring och puttar på dem. :) haha
jag brukar köpa lite räkor ibland, peta ut de mest romstinna och sedan frysa in deras rom i en liten påse! perfekt fiskgodis att ge ibland :D
(och så kan man ju smaka själv lite)
Tack för alla tips! :)
Hur ofta ger ni av denna mat föressten? :)
beroende på invånarna så klart =)
har 3 200 litare men
i det ena svärdsbärare , matar varanan dag.
Det andra Neontetra och vita äppelsnäckor var 3dje dag, ingen karotten i detta.
mitt alumin 200 liters är väldigt mycket kuhlii och 3 väderålar + killfläcksrasbora och äppelsnäckor här e nästan varje dag , med komplettering för flingfoder och maltabletter .
i de små 100 och 70 litarn så är det var 3dje , de minsta är ju vattensalamandrar i med så där är det mygglarver som gäller =)
Okej :)
Skulle vilja återuppliva denna gamla tråd (kanske finns en nyare men denna låg högst på sökresultatet).
Finns det nån som har gjort egen räkmix och torkat istället för att förvara i frys? Typ som att göra eget torrfoder till fiskarna. Tänkte att man kanske skulle kunna smeta ut mixen väldigt tunt på bakplåt och förvara i burk.
Nån som testat?