Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 1366 ggr
axa
0

Projekttråd ~ axa & Vovisch nr2

Projekttråd med mycket av vad som händer hos oss i akvaristisk väg. 

Besök gärna vår hemsida.

Samarbete mellan axa och Vovisch nr2. 

Vovisch nr2
0

Följer såklart "min egna" tråd, hehe 😉

Kan berätta  vad som sker hos mig just nu. Har gjort omstart på ett 54 liter och flyttat tre av mina corydoras aeneus albino till karet. Förhoppningsvis blir det smått snart. Bilder kommer imorgon! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

axa
0

Kan också berätta vad som sker hos mig. 

Idag införskaffades ett snyggt lekpar av arten Nannacara Anomala. Eftersom dessa kommer satsas på lånade jag Vovisch nr2's kar för odling. De stadgar sig men är väldigt försiktiga. Honan gömmer sig och hanen spanar stilla. 

Mitt ena lekpar Ancistrus har även lekt och nu har rommen kläckts och ynglen är frisimmande. Kommer söka nya hem åt den tidigare generationen så håll utkik på hemsidan!

Uppdatering och bilder kommer.

axa
0

Hemsidan har fått en ny design och skall imorgon uppdateras ytterligare med tillbehör/djur vi säljer.

Lilolizeit
0

Kul! :) ska kika in på hemsidan i morgon igen!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Vovisch nr2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Bilderna :)

axa
0

Hemsidans uppdatering är försenad och uppskjuten på obestämd tid.

Kan meddela att det nya paret av Nannacara Anomala har stadgat sig fint och nu börjar utforska mer av karet. Blir mycket glad och lättad över att de är förtjusta i torrfodret, men ska om någon dag även testa med fryst.

Två kokosnötter har satts in så nu är det bara till att ge dem lugn och ro och rikligt med foder.

Vovisch nr2
3

Kommer inte att satsa på yngel (denna gång ;)) men kul att få "kvitto" på att sina favoriter mår bra :D

axa
0

Hemsidan har fått en egen blogg, läs mer under aktuellt!

Som en liten hint av vad vi vill berätta, så kan jag inget annat säga än att odlingen är på topp!

(har fortfarande inte uppdaterat säljes).

Vovisch nr2
1

Pansarmalarna har nu lagt rom, var väldigt oväntat men kul att det gick så fort. :) Som plus i kanten lekte de nästan direkt igen efter jag flyttat tillbaka dem till deras 190 liters. Här går det undan :)

axa
1

Har rom som är påväg att kläckas med Nannacara Anomala just nu.

mimåne
0

Vad är det för pansarmals art?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
0

Ser ut som pansarmalsrommen har möglat under helgen trots alkottar. 😕 Bara att flytta tillbaka pansarmalarna igen. 

#11 Corydoras aeneus albino, "albino pansarmal"

mimåne
0

Rommen kan ha varit obefruktad också. Jag vet inte om det speglar sig i bilden men många av kornen ser inte ut som de ska i mina ögon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
0

#13 Du har rätt i att det var många korn som vaar obefruktade men det var flera "klumpar" av rom i karet som bara hade befruktade romkorn så var väldigt tråkigt att all rom möglade. Hur många alkottar är tillräckligt att ha i ett 54 liters för att det inte ska mögla? Jag hade i 10 och vattnet var ljust tefärgat, trodde det var nog men tydligen inte. 🤔

axa
2

Yngel Nannacara Anomala är frisimmande sedan fredag 18/9

Vovisch nr2
0

I och med att pansarmalsrommen möglade så står det karet tomt till helgen då jag har tid att sätta i dem igen.

Vovisch nr2
2

Roliga nyheter! :D 

Kom igår på tanken att sätta i två av mina Bolivianska Fjärilsciklider (Mikrogeophagus altispinosus) i lekakvariet eftersom pansarmalsromen gick åt skogen. Odlingskaret hade stått kvar utan beysning eller pump i cirka två veckor så jag satte igång med att tömma karet på vatten. När jag tömt en halv hink så upptäcker jag små vita yngel! Det fanns två klumpar av rom, en av de hade helt möglat efter några dagar och den andra hade börjat mögla lite. Men jag trodde ju aldrig att det skulle bli några bebisar ändå eftersom den romklumpen som hade börjat mögla var vit (som är tecken på att den är obefruktat). 

Men hursomhelst har jag 2 veckor gamla albinopansarmalar nu! (förlåt för rörigt inlägg)

Lillyrod
0

De ja. Det var roligt att de klarat sig. Segt virke och mycket livsvilja på de små liven : )

Vovisch nr2
0

#18 Verkligen! Hoppas alla små överlever, har räknat till att det minst är 8 st. :)

Draken
0

Hoppas de klarar sig :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Vovisch nr2
0

Pansarmalarna växer riktigt fort! De äter cyklops, granulat och små bitar stendker. Har även smått börjat med dafnier. Det är minst 10 överlevare, för två veckor sedan kunde jag räkna till att det var 15.

Vovisch nr2
1

.

Vovisch nr2
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Bilder från ikväll! Nu ser de verkligen ut som miniatyr pansarmalar. 🙂