Oliver och gänget
Jag som inte alls hade tänkt börja med fisk igen sitter nu här med 2 nya kar på bara en månad. Tänkte det kunde vara dags att presentera dom. Börjar med Oliver. Han flyttade in idag. Han bor i ett 10 - liters Fluval Spec. Inte direkt ultimat för honom, jag vet. Men hade det stående och råkade springa på honom på affären. Tänkte att han kan bo där tills jag kan köpa ett större. Men här är han iaf, min snygga pojke.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
WHaaaat han va ju jätte snygg!!!!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Oj det var verkligen en pärla ! Vilken snygg hane !
Sen har jag mitt drömakvarium. Har sneglat på Fluval Edge 23 i åratal nu. Så när jag råkade springa på ett sjukt billigt sådant så kunde jag inte motstå det. Trots alla varningar jag fått om det tycks det funka utmärkt! Växterna stortrivs och växer som ogräs. Och fiskarna har färgat ut riktigt fint, fast det syns inte så bra på bilderna. Här bor 5 stycken Boraras Merah, 2 hanar och 3 honor. I veckan ska 5 till flytta in. Och senare ska jag köpa lite CR och CB.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jättefint.. Får nog skämmas lite över mina kar ;)
Kamphanen var ju fantastiskt snygg😍 Förstår att du inte kunde hålla dig! Hade inte heller kunnat lämna kvar ett sånt snygglo.
Blir tydligen inga fler bilder idag, för min telefon vill inte vara med längre. Åh, om jag bara hade en dator. Å andra sidan hade jag nog haft råd med en riktigt bra ny dator för dom pengar jag lagt ner på akvarium och terrarium med innevånare denhär månaden… :/
//Lamina
Oliver är så sablans stilig😍 Och karet har du minsann också fått till riktigt snyggt!
Tycks ha blivit något fel här…
//Lamina
Ja ett liv utan akvarium är omöjligt så den tanken kan du lika gärna ge upp redan nu 😃
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Åh vad tjusig kampfisken är! Jag såg en liknande hane i min djuraffär, hade mer än gärna låtit honom flytta hem till mig om jag bara haft plats!
Tjusiga kar 😍
/Ladygrenners
Och har man väl börjat med kampfiskar kan man inte sluta… Idag välkomnar vi Shiro till gänget! Han är en Black Orchid CT. Tyvärr kan inga bilder göra honom rättvisa. Han glänser verkligen! Ibland går han i lila/rosa, ibland i blått och ibland i vitt. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna slita mig från akvariet…
//Lamina
Gaaahh vilken snygging!
Ja, känner mig verkligen lyckligt lottad som haft turen att hitta dessa 2 snyggingar. :)
//Lamina
Man börjar bli sugen om man ska åka och köpa någon Kampfisk eller två idag hehe;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#21 Har du möjlighet tycker jag definitivt du ska göra det. Zoo.se i Bromma ska ha några väldigt fina nu, om du råkar bo i närheten. Filmade när Shiro åt mygglarver idag. Borde egentligen inte mata honom, men var så på att visa vad som bjuds här hemma. Plus att Oliver inte fått någon levandeföda på flera dagar så… Tyvärr verkade han inte riktigt fatta vinken. :/
//Lamina
Gud vad fin Shiro är! 😍Har du honom i Fluval Edge 23? Eller har du skaffat ett till akvarium? 😂
/Ladygrenners
OJ vilka fina kamphanar 😍
Skulle aldrig våga mig på att stoppa ner en Kampfisk i edgen. Det blev till att köpa ett till. Aquael Shrimp set 20. Inte riktigt nöjd med det, pumpen är värdelös och på tok för stark. Gav upp idéen att använda den rätt snabbt. Filtret i Olivers kar är perfekt, men det är å andra sidan väldigt litet på sina 10 liter. Suck, det enda karet som funkar som jag vill är det som alla varnade mig för. Mycket märkligt. :/
//Lamina
Köp ett hang-on filter med reglerbart flöde! Det borde vara snällare mot kampfiskar än de där Aquaelpumparna som flåsar på like there's no tomorrow.
Planerar att göra det. Men det lär dröja ett tag innan jag har tid att åka iväg och handla. Så får köra lite tätare Vattenbyten till dess. :/
//Lamina
Var får man tag i dessa fina kampfiskar? Kan man beställa det från en vanlig akvariebutik?
Vill oxå veta vart du hittade dina kampfiskar, så snygga!
Det är en väl bevarad hemlighet. ;) Ha ha, nej, jag har bara en jäkla tur. Vandrade in på Arken Zoo i Nacka Forum för att köpa en fuktgrotta till min majsorm. Och då fanns Oliver där. Fjordell här bjöd in mig till en kampfiskgrupp på FB där jag av en slump råkade komma i kontakt med en av dom som jobbar där. Så när hon i Torsdags la upp en liten filmsnutt på Shiro visste jag direkt att honom skulle jag ha! Steg upp tidigt som *** för att vara där tills dom öppnade så ingen annan skulle sno han framför näsan på mig. Men det har faktiskt bara varit ren tur, alla fiskar dom har är inte i klass med Oliver och Shiro. Som hon sa det; "Nu har du köpt dom 2 snyggaste fiskarna denhär affären någonsin har haft!" Fast min personliga åsikt är att dom har ovanligt fina kampfiskar, och dom kan ta hem särskilda sorter åt en om man vill. Annars kan man köpa från uppfödare (som t.ex. Fjordell) eller beställa från aquabid. Men det kostar ju mer.
//Lamina
#30 Vågar man fråga vad gruppen heter?^.^
Vet inte om man får göra reklam för andra forum..?
//Lamina
#32 Om jag frågar är det ju inte reklam;)
Det är okej Lamina. Jag kan lägga FB-gruppen under länkar sedan.
Nu ligger gruppen under länkar också =)
Kan tipsa om att dom har en väldigt snygg Salamander (färgen heter så) som jag tro är plakat inne på Arken Zoo just nu. Hade jag haft pengar till ÄNNU ett kar hade han också fått följa med hem…
//Lamina
På Akvarielagret I Bromma har dom en stilig pojke med samma färg och fenform som Shiro. GO GO GO! Ha ha. Har fått med mig lite nykomlingar hem, men dom kommer jag presentera senare.
//Lamina
Åh, spännande! :D
/Ladygrenners
Dom är skygga små jäklar. I väntan på bättre bilder får ni här en bild på min favoritsnäcka. (Ja, man kan tydligen kära ner sig i individuella posthorn också.) Det syns tyvärr inte på bilden, men den har ett urläcker leopardmönster med en blodröd fot. Funderar på om jag ska försöka mig på att avla fram fler sånna. (För övrigt ser man några andra nykomlingar på denhär bilden också.)
//Lamina
Boraras Merah! 5 till har gjort fiskbeståndet i karet perfekt! (honor eller hur det nu ligger till, ingen tycks riktigt veta…) Det är lätt att skilja dom nya från mina gamla. Dom är så små, smala och färglösa. Det om något fick mig att inse att jag ju måste göra nånting rätt. Dom komme få det bra här, och snart ser man ingen skillnad. :)
//Lamina
Titta vilka som ville komma ut och leka! Köpte med mig 4 stycken hem (dom hade inte fler tyvärr.) Och såvitt jag kan se så har alla överlevt inkopplingen och mår bra. Jag är så jäkla glad, har velat ha räkor i åratal! Nästa vecka eller så kommer jag åka och köpa lite CR också. Sen är det karet komplett. Och då får jag väl köpa ett nytt. XD
//Lamina
Fint! :D
/Ladygrenners
Tänk vad nya fiskar kan ge en mycket, det är så roligt att höra att du blev så glad av de nya räkorna. Sånt sätter verkligen guldkant på tillvaron :)
En liten teaser här då. Har fått med mig ännu en liten "one of a kind" hem. En riktigt unik liten rackare med 2 honor. (Inte kampfiskar denhär gången faktiskt.) Om allt går som det ska så kommer jag presentera dom senare. Och om min syster är snäll och låter mig så kommer jag skaffa några till kar och avla fram fler av dessa skönheter. :)
//Lamina
Det låter spännande. Inte kan du ju undanhålla det här för oss nu när du sagt A!
Men det är ju det som är meningen med en teaser. ;) Vill inte avslöja något än för jag vet inte om allt kommer gå bra. Vet att dessa små läckerbitar kan vara rätt känsliga, så vågar inte hoppas på allt för mycket.
//Lamina
Din retsticka, nu är jag ju jättenyfiken ju 🤤
Haha, jag vet, jag vet!
#50 Jaså, det tror du? ;) I så fall är du antingen väldigt smart eller borde bli detektiv. :) Så spännande är dom faktiskt inte, bara lite ovanliga.
//Lamina
#51 När du säger sådär så tvekar jag ju, trodde att jag visste… men då kanske jag inte gör det, haha!
Mina CB har jag ju redan visat upp, så dom är det inte.
//Lamina
Det har du ju rätt i. Jag såg ju till och med att du postat bilder på dem här, men tänkte inte på det.🤪 Funderade dock på varför de skulle vara så unika, hahaha. Äsch då, jag skyller på att jag är trött… som vanligt.
Asch, om du vill göra lite detektivarbete så finns ledtrådarna där. På Facebook alltså. Och här. ;) Nu får det vara nog med inköp för ett tag framöver. Hörde att dom har tagit in King Kong på Akvarielagret, och det kan bli farligt dyrt om jag råkar hamna där…
//Lamina
Sådär ja!
Dethär är Skeedo. Jag hittade honom helt söndertuggad på min lokala djuraffär (typ enda gången jag sett att dom haft Kampfisk. ) Så jag tog hem honom och gav medicin och saltbad. Tanken var att han skulle flytta när han blev bättre. Men eftersom ingen ville ha honom blir han kvar här. Filmade honom när han försökte attackera mitt ben.
//Lamina
Min hemliga fisk jag pratade om tidigare. Eller egentligen inte, min underbara pojke var en otroligt vacker sak vid namn Siyah. Han dog tyvärr i en olycka, men inte innan han lyckades bli pappa till 4 små underverk. Dethär är Aero. Jag gjorde en miss när jag valde ut honom. Inte alls lika fin i färgen. Men han har en fin flicka som inte träffat någon annan pojke. Och med Siyahs små hoppas jag på att kunna odla fram fler och finare små skönheter.
//Lamina
Och sist, men inte minst… Eller jo, det är dom ju. Men iaf, mina nya favoriter i räkkaret. I Torsdags fick jag hem 4 riktigt läckra Black Sakura räkor. Är dökär i dessa skönheter! Tror att en av dom bär på rom också. Liksom 2 av mina CB. Så jag lär snart ha babyboom i det karet. :D
//Lamina
Vilka finingar du har, jag blir köpsugen ju 🤔
Det går inte bra med karen just nu alltså. Nästan alla mina räkor dog knall och fall i måndags. Orsak okänd. Min teori är att jag inte sköljde ur teströret till mina vattentester tillräckligt noga innan jag stoppade ner det i karet. Sköljde av det sjukt noga… Men nu har jag bara en CB och okänt antal Sakura kvar. :'( Sen i Onsdags höll jag på att tömma ett av karen som jag skulle stänga ner. Efter att ha håvar upp några av guppyynglen som gick däri slängde jag mig iväg till bussen för att handla lite snabbt. Tänkte inte på att Oliver gick i det karet medan jag startade om hans, så jag tänkte inte på att sätta på täckglaset. Självklart var ju katten snabb på att ta tillfället i akt. Så nu finns inte Oliver mer heller… :'(
//Lamina
Åh vad jobbigt det är när allt går emot en. När det blir så känner man bara för att ge upp. Jag är lite där med för fiskarna dör och ingenting hjälper. Vi får ta nya tag och hoppas på att det blir bättre. Verkligen tråkigt med fina Oliver 🌺
Tänkte att en uppdatering var lite på plats. Jag är fast i kampfiskträsket och älskar det! Egentligen var det ju räkor jag ville hålla på med. Men med alla utom 2 Black Sakura döda och inte ett öre över till onödiga inköp så ägnar jag min tid åt fiskarna. Efter Olivers död stod hans kar tomt ett bra tag. Det vart tillslut smärtsamt att titta på, så åtgärder vart nödvändiga. Jag besökte varenda djuraffär jag känner till I Sthlm som säljer kampfiskar. Det tog en hel dag med lokaltrafik… Men så hittade jag honom, Kampfisken med stort K! Tyvärr var jag inte snabb nog, så någon köpte honom mitt framför ögonen på mig… Men inte sörjer jag, ty denna någon visade sig vara en uppfödare som jag har stor respekt för. Och jag fick hans nästan identiska bror. Så låt mig presentera Tornardo. :) (Hans fenor är lite trasiga då han visade sig ha fenröta, missade det på affären.)
//Lamina
Dethär är Maharajah. Jag skulle egentligen bara ha 2 kampfiskar och han skulle egentligen flytta till Fjordell. Men han vart av olika anledningar kvar här. (Och det är jag otroligt glad för, tack Fjordell! :) ) (Och ja, jag är dålig på att hålla rutorna rena.)
//Lamina
Vad fina kampfiskar :)
Fina grabbarna😍
Maharajah vart tyvärr inte långlivad… Redan i Onsdags märkte jag att något var fel med honom. Trodde att det bara var fenklibb och behandlade med saltbad. Hade tänkt köpa medicin idag då han inte blev bättre, men var för sent ute… Sip Maharajah. Tomma kar gillar jag inte, så jag åkte genast iväg och köpte en ny kille. Det blev en fantastiskt vacker DT. Han är så läcker att jag inte kunnat slita mig från karet på flera timmar! Något namn har han inte ännu, men det kommer.
//Lamina
Så tråkigt angående Oliver. Han var ju så fin! och sedan råkade du ut för flera otrevligheter och det är inte roligt. Hoppas verkligen det går bra nu framöver.
Wow vilka färger den nya hanen har! Aldrig sett något liknande. Smaragdgrön. Eller nästan som en påfågel i färgen. Urtjusigt!
Ja, han är vacker. Men det gröna ser man bara med riktigt bra ljus. Annars ser han mörkt mört blå eller t.o.m svart ut. Han är stor och ståtlig och riktigt tuff när man speglar honom.en blyg som * i övrigt. En riktig gåta… Så jag döpte honom till Enigma.
//Lamina
Jättesnygg hane :)
Idag flyttade mitt älskade Edge tillsammans med alla mina B. Briggitae och B. Merah. Såg ingen anledning att ha det kvar då det kommer dröja ett bra tag innan jag börjar med räkor igen. Trodde jag… Flyttade in dom 2 sista Sakurorna i ena kampfiskkaret för några dagar sen. Och det funkar super! Skeedo har alltid varit en snäll pojke, så det förvånar egentligen inte. Så nöjd är jag ar jag planerar att köpa fler sakuror. Men något räkakvarium blir det inte igen. I jakt på sakuror sprang jag på något helt annat. Och det blev ju som det blev. Vi välkomnar Siam till gänget! Har ingen aning om vad för färg han är, men han är en riktig ädelsten! Får nog lov att hålla mig på hemmaplan ett tag nu, att "bara titta runt lite" är ju farligt!
//Lamina
Ja vilken kille ! Ser ju jättefin ut !! En del kampfiskar rör inte räkor men en del gör det och det är som du säger att du har en snäll kille. 🙂
Jättefin! 😍
/Ladygrenners
Idag har jag varit och tittat på akvarium. Jag planerar att göra mig av med alla små akvarium och köpa ett större. Tyvärr betyder det att det bara blir en Kampfisk kvar. Tornardo har fått den äran. Fastnade för ett på runt 125 liter med bänk. Ska bara få råd… Min förhoppning är att jag med ett större kar ska kunna få äpplena att föröka sig. Vill även få upp beståndet av posthorn och sandsnäckor så jag kan sälja av lite mer regelbundet. Kanske jag t.o.m kan få lite elefantbebisar. Mina sakuror gick det inge bra med. Dom dog i en värmevåg. Jag vågar dock tro på svalt väder till jag får hem mitt nya drömmar. Så idag, under min jakt på något helt annat, hittade jag lite nya räkor. Red rili blev det denhär gången. 5 stycken, varav en väldigt romstinn hona. Hoppas dom ska frodas. Dock väldigt dåligt färgade, så det får jag nog jobba lite på… Bilder kommer i veckan. :)
//Lamina