Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2055 ggr
Yas.screech
0

Vad har hänt min kampfisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Min Kampfisk hanne har fastnat i ett akvarie "slott " och när jag lyfte slottet försiktigt så ramlade han ut men utan några fenor som dem brukar ha Och jag undrar borde jag låta han leva så eller "avliva" han? Vilket är snällast mot han? Tacksam för svar

Lillyrod
0

Är det bara fenorna som är skadade eller även kroppen?

Lamina
0

Fenorna kommer växa ut igen bara du ger det lite tid. För att förebygga infektioner kan du ha i lite salt i vattnet. Katappablad är också bra.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Casper
1

Har du andra fiskar i det akvariet? Så "skalad" kan han nog inte bli på samtliga fenor om han fastnat? Han gömde sig kanske där för någon som bitit av honom fenorna?

[Udoon]
0

Tycker också han ser biten ut, stackarn. Så där blir det inte bara för att man fastnar, om han inte typ blivit insugen i filtret och blivit sönderhackad av impellern.

Yas.screech
0

Tack så mycket för alla svar Ja det finns andra fiskar i karet men det är bara tetror och 2 Kampfisk honor så dem borde inte ha bitit han eller?

ElinvBorg
1

Både honor och hanar går på varandra och du borde därför inte ha dessa tillsammans

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
3

Din kampfiskhane behöver ett eget kar helst nu. För att få lugn och ro och läka ihop. Det går inte att ha kampfiskar tillsammans, varken honor eller hanar, för de slåss. Ofta på liv och död. 

Har du inget annat akvarium där han kan vara själv så försök med en större plastburk eller dylikt. Han behöver flyttas omedelbart om han ska överleva.

Fjordell
4

Det är alldeles säkert honorna som har varit på honom. Som sagt här ovan, du måste sära på dessa omgående. Man ska inte ha kampfiskhanar ihop med honor eller andra hanar, för de kommer att slåss och skada varandra, och i värsta fall ha ihjäl varann. Honor funkar oftast bra ihop med andra honor. Sen får man tänka på att det även finns kortfenade hanar som inte alltför sällan säljs som honor i butik.

mimåne
1

Håller med föregående talare men vill tillägga att den nog inte var fastklämd utan högst troligt bara gömde sig för att slippa bli mer skadad. Den behöver ett eget akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
0

oj stackarn, det går nog bra om du lyssnar på de ovanstående. Han behöver tid att läka !

Yas.screech
0

Tack för alla svar. Jag flyttade på honom igår till ett mindre akvarium där han bode själv och han såg frisk ut , men i morse när jag kollade till honom hade han somnat in :-( Tack för hjälpen

Fjordell
0

Vad tråkigt att höra. Beklagar😕

Är du säker på att de kvarvarande kampfiskarna båda är honor? Tänkte så du kan undvika att något liknande händer igen. För kortfenade hanar kan som sagt luras lite.