Kampfisk och deras akvarium!
Hej!
Min syster ska starta upp ett 20l akvarium där planen är en kamphane. Nu vill hon/vi ha tips på hur ni har inrett era akvarium. Och om det är något speciellt som hon ska tänka på? (hon har ett 54l med lite Guppy, svärdbärare mm sedan innan)
Hon undrar även hur man får tag i en hane om man önskar en viss färg?
Hon vill ha en CT i färgen lila, blå eller svart med rött eller en annan häftig färg. Finns det någon som odlar i Göteborg med omnejd som har någon som är lev.klar inom någon månad?
Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook!
Man brukar kunna be butiker ta hem fisk. Ett tips är att fråga i butikerna i ens område när dom får in nya kampfiskar, och sen vara där samma dag dom släpper dom i butiken. Dom snyggaste går åt snabbt., så det gäller att hålla sig framme. CT är ju annars ganska vanligt, och blå är ju en av dom vanligsate färgerna, så det ska nog gå att hitta🙂Lila Kampfisk har jag faktiskt aldrig sett, vet inte om det finns🤔
Uppfödare har jag noll koll på vart dom finns dock.
Ursäkta att jag säger detta men svärdbärare ska inte vara i 54l, de blir för stora. 😎
För svärdbärare så ska du har ett akvarium på minst 160l, vi snackar ju ändå om en fisk som blir 10-12cm. 😎
Kampfiakar vill gärna ha ganska lugnt vatten och mycke växter, gärna flytväxter. Samtidigt måste dom kunna koma upp till ytan och hämta luft.
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.