Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2262 ggr
[Grodhopp]
2

Bilder på era sovrumsakvarium!

Jag ska precis fixa mig ett trevligt sovrumsakvarium så nu eftersöker jag inspiration! Tycker det känns fel att inte ha ett akvarium i ett rum man spenderar så mkt tid i ;). Bild och lite berättelse på vad som finns i och vad ni använt för möbel, belysning mm vore kul, gärna foton så man ser hur akvariet står i rummet mm. Hoppas ni orkar lägga upp lite inspo till mig nu, kom igen akvaristerna!

stickanw
1

Här hos oss står det enda akvariet i just sovrummet. Inget avancerat 200l, två vanliga lysrörsramper, en 20w en 30w 60-90 cm. Båda styrs av var sin timmer. Tidigt på morgonen tänds 20wattaren och en timme senare tänds den andra rampen. Har också ett par petflaskor med co2 via jästmetoden plus ett innerfilter av okänt märke då det inte finns något firmanamn eller sånt på det.

Bottnen består av grus men skall bytas till sand med mörkare ton än Julas blästersand som jag tycker är för ljus och i mitt tycke inte framhäver fiskarnas färger utom om det är mörka fiskar. Det finns inte så många sorters växter ännu men flera ex av de sorter som finns, bl.a. Anubis, Aponogeton Vallisneria och någon fler och så kom det med en flytväxt med firrarna från Raichu. Fiskarna består av en himla massa Guppy som jag fått från en granne, de har förökat sig alldeles enormt och ganska tråkiga med få undantag då alla har nästan samma ointetsägande färgteckning och fenform. men det fin ett par pärlor, (Bild kommer på en av dem senare) dessutom har jag en mycket grinig Ancistrus. Jag hade tre från början men den större jagade de mindre nästan till döds så jag gav bort dem. Skulle kanske gjort tvärt om. Nu finns det dessutom två Kurvciklider tack vare Raichu. Planerar dessutom att skaffa Rosentetra eller Dolkstygns eller liknande med samma krav.

Lejonhund
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mitt sovrumsakvarium ut. Det är väl typ 40 liter. Går svarta sakura i det bara. Och lite posthorn. Kanske blir någon litet gäng fiskar där i så småningom, några små rasboror eller nåt kanske. Men det är ganska mysigt att bara ligga och titta på räkorna när de putsar på någon sten eller simmar omkring i räk-rejs.

[Grodhopp]
0

Vilken vacker belysning Lejonhund. Har du det på nattygsbordet eller en bit ifrån sängen? Förresten: vilken fin pudel du har på din profilbild!

Sarah E
3

Mysbelysning

[Grodhopp]
0

Ja titta, åh va mysigt Sarah E! Ni har lite mer utrymme i sovrummet än vad i har. Vad står det på för möbel? 

Vi har en nisch mellan garderoberna där vi har en byrså som skulle passa men den är på sambons sida och inte rakt framför sängen. JAG vill ju se fiskarna haha. Hade ju kunnat byta plats men nu har jag bädden vid fönstret och jag blir så varm så den vill jag inte byta ut 🥵.

Sarah E
0

Det står på en mdf-skiva som i sin tur ligger på leca-block. Detta är ett budget-projekt 😃

Ja då har du ett dilemma Grodhopp 🤔

mimåne
1

Så här såg det ut hos mig för ett tag sedan. Efter bilden togs har jag bytt ut ställningen och startat upp, ändrat om, kastat ut och startat upp karen igen!

Här ligger jag länge och drar mig vid karen om morgonen och kvällen. Det är så mysigt och avkopplande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Grodhopp]
2

stickanw: ser gärna bilder på ditt kar med "intetsägande guppys" 😉

Åh mimåne du har ju det perfekt! Problemet är att vi har nada utrymme mellan sängen och väggen så det är uteslutet.Oavsett hur jag ställer sängen… Jo, jag kunde ha mitt 35 l med kulfiskarnapå nattygsbordet kanske men thats it.

Ja Sarah E vilket i-lands-problem jag har! Heeeelt hopplöst ju, jäkla akvarieintresse att eskalera såhär 🤓. Mina vänner är oriliga för mig haha.

stickanw
3

Jag kan åtminstone lägga in en något oskarp bild på den Guppy som jag tycker är en pärla.

stickanw
3

Och så en på nytillskottet, hoppas att ni ursäktar det smutsiga frontglaset.

[Grodhopp]
0

Finfina firrar!

stickanw
1

Tack Grodhopp och guppys är inte lätta att fota då de aldrig fått lära sig att posera, det är svårt att fotografera dem. Ungefär som att fota barn ibland, aldrig en sekund på samma plats, utom några få som istället är riktiga linslusar. Upptäckte också att jag fått till ett o först i ordet intetsägande, får väl skylla på att jag blev oblind.😃

[Grodhopp]
0

Haha, ja det där med stavning är inte helt lätt alltid 😉. Jag har ett tangentbord där vissa knappar inte funkar så det brukar också bli spännande uttryck av det!

Spöket
2

akvaterrariet ( 100 x 40 x 100) innehållandes kardinaltetror, Kampfisk, klockgrodor, jungfrugecko.

Multi vad?

oliverholmström
0

Så här ser mitt ut, det går en Ancistrus och en Eldstjärt i det!

Spöket
3

Detta ska inom kort startas upp ( 99x 31 x 21) kommer att innehålla Kampfisk och Guppy.

Multi vad?

[Grodhopp]
0

Oj Spöket vilket häftiga kar! Blir det fuktigt i rummet av akvaterrariet? Spännande arter med. Och helglasakvarium är ju så j-la snyggt, det vore drömmen att ha ett stort sånt…  Är det kampfiskhonor du ska ha i?

Oliverholmström: fint med stenarna, skiffer om jag inte ser fel? Tycker svarta stenar i akvariet är väldigt snyggt.

Lilleman123
3

150x60x60 540L kar 

Natt ljus :)

pluntan
3

200 l plus, mins faktiskt inte hur stort det är nå mer :-P Ikea köksbänkskivor och lekablock. Har klistrat fast lysdioder som man kan ändra färg med under lysrampen, leddioder också från Ikea. Stort stim neontetror som är riktigt trevligt att titta på faktiskt! Massa andra diverse fiskar, däribland ett litet stim pansarmalar som också är en favorit.

[Grodhopp]
0

Jättefina akvarium!

Vill också ha månskensbelysning…

Och Pluntan, väldigt snyggt med växterna. Tänker liknande till mitt sovrumsakvarium.

LuckyMommy85
0

Så mysigt, nu funderar jag på att flytta in mitt lilla 54 l i sovrummet 😄

[Grodhopp]
1

Jag med #21, insett att det kommer dröja innan jag får igång mitt 100 L så kanske börjar med det lilla.

pluntan
0

#20 tack! Fast de där växterna växer lite som de vill nu för tiden. Rensar ur med jämna mellanrum, typ när det inte är nå ljus på botten nå mer. :-S