Mina 20liters akvarium :)
Snyggt
#3 Tack så mycket :)
Jättefint!
Jag har samma akvarie till min kampis. Du ser ut att ha fått till ett lugnare utblås på pumpen än vad jag lyckats med så jag får köra med strumpa :/
Men som sagt, himla fint!
#14 Tack! :)
Om du tittar närmre på den sista bilden så ser du att det sitter ett avklippt finger från en fingervante på utblåset ;P
Jasså gör det, det såg jag inte x) Har du klippt hål i den? Jag har hål i min så vattnet blir ändå något strömt… känns inte bra att täcka igen helt (?).
Nej det har jag inte. Jag klippte bara av "fingret" och satte på den på pumpen :) jag tycker att det funkar bra. Det kommer ju vatten igen och det blir lite lite rörelse i vattnet. Bob verkar nöjd iaf :)
Jag testade en bit strumpa utan hål i jag med men då verkade pumpen stängas av så jag måste ha hål tror jag :/
Bra att det funkar för er, Bob är säkert nöjd :)
#18 Jaha vad synd :/ Konstigt att det kan vara så olika även fast det är likadana pumpar :)
I förrgår märkte jag att mina röda posthorn hade lagt ägg och idag fick jag bevittna när den ena av dom satte fast nya ägg på skalet på sin partner :P Är det vanligt att dom gör så?
Igår fick jag också hem mina leopardfärgade :)
Vad kommer det bli för invånare i akvarium nummer två? :)
#23 Det har jag inte riktigt bestämt än men jag funderar på typ dvärgrasboror eller någon annan liten stimmfisk :)
En kanonisk ska leva ENSAM i ett kar med lungn cirkulation altan ingen kraftig pump! Den kan bli väldigt sträsad om den är bland andra fiskar+ att den inte kan äta rödamygglarver och flingfoder. Den äter hellre svarta myglaren,vita mygglarver,oxhjärta :)
#25 för att tydliggöra de du missuppfattat :)
kar 1 - Kampfisk
kar 2 - kanske någon liten stimfisk :P
oj jösses förlåt! Så klantigt av mig :x
Kan hända den bäste :)
#25 Som du redan har fått förklarat för dig så är kampfisken i ett eget akvarium :) Han har en väldigt lugn cirkulation på pumpen och får absolut inget flingfoder :)
Haha förlåt igen… Bra då har han det säkert ett gött liv lilla Bob ;)
Ingen fara :) Bättre att säga till en gång för mycket ;)
Ja jag hoppas att han trivs i alla fall :)
Så nu har det blivit lite ändringar bland mina akvarium.
Jag har numera endast det första karet kvar då jag tyckte att min lillebror behövde det andra mer än jag efter som att han verkligen också ville ha en Kampfisk :)
Så det blev en liten ommöblering i första karet och lite rensning bland flytväxterna efter som att dom täckte hela ytan nu :)

Jätte fint! Ang dina bruna alger så löser du det med att ha lampan tänd lite mer 
#33 Tack för tipset! Vet du möjligen hur man blir av med gröna trådalger också? :)

#34 Tyvärr inte, jag har fått massor i mitt 20liters så kommer du på en lösning får du gärna dela med dig sen 
AMANORÄKOR, svaret på alla era bekymmer ;)
Mina äppelsnäckor är väldigt flitiga på bruna alger! Ser typ inga bruna längre i mitt kar utan det har blivit riktigt rent.
Men efter vad jag hört om amanon så verkar den ännu bättre, jag vågar dock inte riktigt ha räkor hos min kampis även om dessa är stora. Han kommer nästan garanterat vara på dem och tugga hela tiden…
Och förresten vad jag förstått så blir det lätt alger i nystartade akvarium men de minskar (försvinner?) sen när det är ordentligt inkört. Mycket växter hjälper nog också.
#36 Jag vet inte riktigt om jag vågar stoppa ner några amanoräkor i akvariet när jag har en Kampfisk där. Iofs är han inte fullvuxen än och inte så jätte agressiv av sig
#37 Jag har posthornssnäckor där i nu men jag har inte märkt någon större skillnad tyvärr =/ Det känns som att 20l är lite för litet för två äpplen och sen en Kampfisk? Äpplena ska ju ha 10l var och då blir det inga liter kvar till kampfisken men jag kanske tänker galet? :P
Ja jag har också förstått det som att man får alger då men det är ju inte så fint så tänkte att det kanske fanns något man kunde göra för att skynda på prossesen :P
Dom gröna trådalgerna fick jag med flytväxterna somjag köpte från tradera så dom har inte kommit dit naturligt om vi säger så.
Amanoräkor vågar inte jag heller stoppa i. Min kampis är inte heller fullvuxen men han blev riktigt sur när jag stoppade i äpplena! Som tur är har han lugnat ner sig och låter dom vara nu, men en räka har ju inget skal som skyddar…
Oj, så har jag faktiskt inte tänkt! Det kanske är överbefolkat i mitt kar då för det är lika stort som ditt. Tur att jag ska byta till ett 50-liters snart.
Vet att andra också har ett par äppelsnäckor med en kampis i ett 20-liters men för det kan det ju ändå vara för mycket.
Nej det är inte fint, jag skrubbade bort de varje dag under första veckan men nu har jag inga problem sen jag köpte snäckorna så de är suveräna :) Men om de skulle äta trådalger vet jag inte…
Tror inte man kan skynda på processen, det är bara att vänta ut (iaf vad gäller de bruna, trådarna vet jag inte).
Nej det känns inte som att det är värt risken för räkornas skull.
Bob var på posthornssnäckorna den första dagen också och jag har ingen mossa som räkorna kan gömma sig i. Snäckorna kan ju iaf söka skydd i skalet :)
Jag kanske får byta ut posthornen mot äpplen ist om det nu är okej att ha två där i för dom verkar vara effektivare än vad mina posthorn är :)
Ja jag tycker de är effektiva iallafall, men tänk på att de skiter något enormt! Jag har vit sand precis som du och den är inte så himla vit längre… det är det absolut enda negativa med dem tycker jag x)
#43 Haha ja min sand är inte så vit den heller :P Inte det översta lagret iaf ^^
Hehe jag tycker det ser jätteskitigt och fult ut x) Aldrig mera vid sand, iaf inte ihop med snäckor.
Men Bob tyckte att det var lite för mycket rötter ivägen när han simmade så jag ränsade bort mer än hälften av alla frogbits och sedan knippsade jag av rötterna på dom som blev kvar. Jag passade även på att korta ner cabomban (?) när jag ändå höll på eftersom att den var lite för hög i mitt tycke.
Bob verkar iaf nöjd nu :)
haha! frogbiten ser GIGANTISK ut i de lilla karet! ;) jättefina båda karen! :)
#50 Haha ja jag vet :P Jag kan bara ha typ 3-4 stycken där i annars blir det över fullt så just nu har jag två skålar med frogbit i :P
#51 hehe, he e ba å sälj! :)
#52 Om det inte vore för att jag har algeri i dom så skulle jag det :)

TS, jag ser nu att du har exakt samma kar som jag har och att du har doppvärmaren i. Vad får du för temp med din? Min pendlar mellan 28-31grader så jag kan inte ha min igång för då blir nog mina räkor kokta. Funderar på om det är fel på min?
#54 Min temp ligger stadigt på 28 grader men jag tror att det kan ha och göra med att akvariet står nära ballkongen där det är lite svalare.
Min kompis hade över 30 grader i sitt akvarium innan hon tog ut doppvärmaren.

#55 Okej, då är den för stark med andra ord. Surt att dom skickar med en som inte passar i karet :-/
#56 Ja jag tycker också att det är riktigt dåligt!
Jag skulle vilja köpa en liten som det går att reglera värmen på för jag kan tänka mig att när sommarn kommer så kommer det att bli för varm även i mitt akvarium =/
Vet inte hur den fungerar. Men går det inte att koppla in en dimmer från tex IKEA till värmaren?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#22 jo då danne =)) vanligt att posthornen lägger ägg så me =)) de lägger ju allt som en gele klump mot släta ytor Typ mot fönster glaset eller andras skal eller kanske på pumpen mm men inte mot gruset ;)
Mvh Malin
Snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg

#58 det måste jag prova! Tänk vad bra om det fungerar! Smart!
#59 Fin bild!
#58 Ja det gör det säkert men det har jag ingen aning om hur man gör :)
Här är en dålig printscreen från Bobs första spegelträning. Jag blev riktigt chockad över hur snygg han är och vilken skillnad det gör när dom spänner upp sig :)
Filmen finns på http://verticalvein.bloggplatsen.se för den som är intresserad :)
Aw vad fin! :)
#64 Tack! :D
#65 Tack så mycket :) Ja jag är också förtjust i dom små akvarierna men nästa blir nog ett större iaf :) Det är faktiskt riktigt personliga fiskar kan jag lova, jag har aldrig stött på en fisk tidigare som kommer och undersöker hoven när man stoppar in den xD
Vad jag förstår så är det för att dom får större fenor och starkare färger :)
#66 Ja, dom verkar verkligen ha personlighet :) Läste i någon tråd att vissa hade såna som var arga av sig och sådär :P
Mina fiskar är ju liksom exakt lika, lite små tråkigt..
Är det aldrig lock på de små akvarien? Har en katt, så måste verkligen ha glas där uppe ^^
Oj, coolt! Såg filmen du hade på din blogg, ser himla kul ut ^^
#67 Ja Bob börjar bli mer och mer agressiv av sig nu. Om man sätter handen framför akvariet så kommer han fram och ska mota bort handen :P
Det enda jag tycker är tråkigt med kampfisken är att man inte kan ha hanarna tillsammans :( Tänk så fint det skulle vara med 5-6 st i samma akvarium <3
Det är ett heltäckande glaslock på mitt akvarium och vad jag har sätt så är det de på dom flesta små så det ska nog inte vara några problem :)
Haha ja jag blev riktigt snopen över hur mycket han reagerade faktiskt :P Var ju första gånger både för honom och för mig :)
#68 Haha, måste vara kul ^^
Ja, det är lite synd =/ Hade varit jättefint att ha flera st i samma.,
Okej :) Får börja tjata lite på mamma om att få ett (A) Hitta plats någonstans bara. :P
Himla coolt att dom reagerar för en spegelbild, eller jag trodde innan jag skaffade fiskar och började läsa om dom att dom var jättetröga liksom. :P
Verkar vara Cyano.. För lite kväve i vattnet om jag minns rätt :S
-Rasmus 🌈
Här kan man kolla hur man blir av med algerna :) http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf Blågröna alger=Cyano.
-Rasmus 🌈
Tack så mycket! Då vet jag var jag ska läsa på så jag kan bli av med eländet någon gång :P
Det står "Förfilter som rensas ofta" Vad är det dom menar då? För det skulle tydligen vara effektivt så det vill jag gärna göra :)
#78 Nej det är det inte, jag har läst på ordentligt och överallt står det att det är helt okej att ha dom i 20 liter…

lättaste sättet att bli av med cyano (för det är cyano du har fått) är att mörklägga. cyanon är mer ljuskrävande än växterna, och när man mörklägger "släpper den" från underlaget och blir "frisimmande". man filtrerar helt enkelt bort den. mörklägg i 4-5 dagar, sätt på ljuset och se om det kommer tillbaks, så fort du ser antydan till att det skulle dyka upp igen, mörklägg igen i ett pardagar.
Mitt inlägg nr 78 tycks vara borttaget !
Jag hävdar fortfarande att all seriös expertis anser att man skall ha Kampfisk i minst 35 liter och 30 cm akvarielängd allt annat är förkastligt.
#81 Minst 20 liter för att de ska trivas, vissa anser att Minst 16 liter behövs för att de ska trivas men jag själv tycker 20 liter minst.
Det finns många serriösa akvarister som tycker att 20 liter räcker gott och väl.
Det är inte seriöst att ha Kampfisk i 20 liter det är ju inte en liten fisk vi talar om som har större behov än så.
Det finns tyvärr många exempel på att man tummar på regler för fisk varför förstår jag inte.
För dessa små akvarier är det inte så många fiskarter att välj på om verkligen menar att man är seriös men det är tydligen en annan fråga.
40-45 liter nog perfekt i mina ögon, men 20 ser jag inga problem med så länge det är inrett ordentligt.
Det blir väl inte större av inredningen ?
Nej. Men jag promotar inte ett akvarium fullt med plastgrejer eller utan levande växter. Inte heller med stark pump eller ingen doppvärmare.
Omgivningen måste ju vara så genuin som möjligt.
Hoppas att jag ändå har fått någon att tänka till i banor som främjar fiskarna och inte bara akvaristen,vet att jag har många akvarister med mig i mitt synsätt på antal liter.
Går man in på seriösa akvariesiter får man en annan bild än här.
Slut från mig
#87 omg…
#87 Om jag hade råd så skulle jag gladeligen byta ut båda 20L till 30L men jag har inte dom pengarna nu, men jag tycker det är onödigt att kalla det för djurplågeri…