Vilka Malawi funkar?
Jag undar om följande fiskar skulle funka i ett 218L akvarie? Funkar alla fiskar tillsamans? - fyra gul hongi - fyra demasoni - fyra labidochromis golden ( vet ej om de har ett annat namn) - två mpanga elongatus - ev. två chinyankwazi - två zebramalar - en vanlig mal (plecostomus) Är det för mycket eller för lite fisk? Vet att ciklider hälst vill vara många för att må bra. Skulle vara kul med förslag på andar färgglada ciklider jag skulle kunna ha! För jag hittar inte så många andra roliga när jag letar, men det är nog bara jag som är dålig på att leta
Jag är för dålig på malawi på att svara på frågan men däremot kan du överväga att ha en plecostomus i ditt akvarium. Vilken sort har du tänkt dig? Kolla noga för de finns många olika varianter som ställer olika krav.
Det är en hypostomus plecostomus jag hade tänkt. Fungerar den den till akvariet, fiskarna och zebramalar eller med andra små malar som t.ex corydoras trilinieatus?
Jag tänker på hur du ska inreda akvariet med malawisar. En plecostomus vill ju gärna ha gömställen med massa rötter och även gäller det för corydoras.
Jag vet i stort sett ingenting om malawi men vill inte de ha ganska högt pH till skillnad mot de sydamerikanska fiskarna typ corydoras? Det känns som om en liten pansarmal inte har en chans att försvara sig mot ett gäng malawi som väl är ganska stridiga? Rätta mej om jag har fel : )
Jag hade tänkt mycket stora stenar som bildar grottor och en del rötter också och kanske någon växt. Växterna är lite för att jag hört att de håller koll på nitrit halten. Men de kommer också vara där för att se lite roligare ut och att få lite färg förutom malawisarna!
#4 jo Malawisar vill ha högt pH värde så där blir det lite knasigt. Men finns det någon sorts mal som också vill ha högt ph värde? Malawisar är faktist ganska snälla fiskar men finns undantag . När det är fler så blir de tryggare och blir då inte så aggressiva. Det är iallafall det jag har lärt mig om malawisar.
Här kommer ännu en som inte kan malawi, (varför har vi ingen malawiexpert på forumet?!) men corydoras kan man väl säga att jag känner till. De passar inte ihop med malawi tyvärr.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag tror inte att mpanga elongatus skulle passa så bra i ett så pass litet akvarium, dessa blir nog lite stora. De andra tror jag passar bra då jag har för mig att de är ganska små arter av Malawi. Hongi kan vara ganska aggressiva, men långt ifrån alla i arten så det kan mycket väl gå bra och får du tänka på att Hongi är växtätare så foder till detta måste finnas samt att du får ha mycket tåliga växter som även växer ganska snabbt om dom ska hålla sig fina.
Annars angående malar är det inte mycket som passar hos Malawi, tyvärr. De flesta blir bitna i fenorna även om jag vet att många har mindre Pleco tillsammans med Malawi.
Växter kan även vara svåra att få att vara kvar då speciellt Golden är några riktiga grävare, de kan möblera om ett akvarium på bara en timme och växterna lär då flyta vid ytan.
Men mycket grottor är viktigt för dessa gärna fler än vad du har fiskar då det lätt blir fighter kring dom annars.
I ett så pass litet akvarium skulle jag ha max 2 arter, gärna någon mindre aulonocara och kanske en liten haplochromis.
Mbunas (de arter du nämnt) är i regel de som är mest aggresiva.
Malawi är tuffa, i olika grad men de är alla tuffa, och stoppar du i corydoras riskerar de att bli slaktade. Malen i fråga blir 30cm lång och behöver ett stort akvarium.
#8 okej då åker väll den fisken bort från listan då, tyvärr. Jag har förstått på en man på youtube som håller afrikanska ciklider i kallare vatten så blir de inte så aggressiva, typ 24 grader. Mannen jag pratar om har jag glömt namnet på men hans youtube kanal heter african cichlid hub. #9 vad jag har förstått på han som har kanalen (som jag skrev åvan) så skulle det funka med Malawis i mitt kar. Han sa att det funkar med minimum 150L. Men det är vad han sa och rätta mig om han och jag har fel;)! Har även hört att Malawis vill vara nästan för många i ett akvarium för att vara trygga och blir då mindre aggresiva. Men finns det någon mal förutom plecostomus som funkar typ zebramalar eller så? Eller blir de också mat? Det är bara rätta mig om jag har fel för är som sagt ingen expert på Malawis och malar. Men har dock haft en mal i ett på tok för litet kar innan. Så kan som sagt inte så mycket!
Kör man kallt vatten alltid så är nog inte det så bra, tror dom skulle bli lättare sjuka då. Men kalla vattenbyten triggar gärna lek och då blir dom aggressiva tills leken är slut. Men de flesta är bara aggressiva mot sin egna art även om dom kan jaga iväg andra, men inte så ofta dödsfall mellan arterna om man inte bara kör hanar. Att ha trångt med fiskar brukar lugna ner ganska mycket men det kräver mer rengöring och koll på vattenvärdena. Malawi är några rackarns skitgrisar.
Det optimala för Malawi skulle jag säga är över 300 om man vill ha flera arter annars funkerar det bra med mindre.
Vet inte om du hittat till Ciklider.se men annars så finns här massor att läsa och det mesta om arterna stämmer mycket bra.
#11 okej. Jo, ciklider.se har jag varit inne på innan. Riktigt bra sida, men kollar lite nogrannare på arter som skulle funka!!
Miabertilsson jag har kollat lite på ciklider.se och ser att jag skulle kunna ha fire fish och labidochromis golden för de ska ha minst 200L. Eller funkar det ändå inte?
Jag har Ancistrus och gibbiceps med mina malawi. Det har funkat kanon med både arter, bortsett från när gibbicepsen å "malawikungen" ville ha samma grotta. Dens tackars gibbicepsen åkte på stryk hela tiden, nu bor malen i fråga kvar men inte fisken som mobbade den ;)
#14 okej vad bra att någon mal funkar föt hade hört att malawisar mobbade alla och tuggar på fenor. Stackars bibbicepsen!!
Firefish är mycket fina men kan också vara väldigt aggressiva mot sin egna art, jag skulle bara rekommendera en hane och minst 3 honor, vet att det finns flera snälla hanar av denna arten men som jag upplevt det så är de flesta ganska revirhävdande.
Golden är en fisk som absolut skulle fungera. Dessutom ser honor och hanar nästan lika ut så det blir mycket färg i akvariet av den arten.
Kan även tipsa om Facebook om du har det, där finns flera Malawigrupper där experterna håller till. Vet att dom inte finns här på iFokus så mycket, men där finns det massor med folk som kan.
Om du har länkar till dessa grupper så tar jag gärna del av det för att lägga till under Länkar här på akvariefisk.ifokus.
#16 okej men vad ska man söka på då? Typ bara Malawi grupper, eller?
Den största https://www.facebook.com/groups/539904112704498/
Inne i den gruppen kan man säkert få hjälp med att hitta till fler lokala grupper, vet att dom även har träffar där dom fikar, pratar, byter och säljer fiskar.
Jag är inte med själv, men har flera vänner som är med. Det jag lärt mig om dessa fina fiskar är från dessa vänner samt min exsambo som odlade dessa fiskar.
#19 Toppen med flera. Jag är som sagt inte med själv då jag inte har Malawi även om jag tycker det är fantastiska fiskar.
Nu finns länkarna även under Länkar: http://akvariefisk.ifokus.se/links
Tack för att ni delade med er.
Tack för länkarna både idaaforsling och miabertilsson!!
#23 Menar du L046 när du säger zebramal? Isf tycker jag att du ska avstå. Dom är till att börja med välldigt dyra och svåra att få tag i och för det andra välldigt svåra att hålla dom är kräsna med vattenvärderna och är svåra att få att äta.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#24 jag det är L046 jag menar, okej då avstår jag dem!
:)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .