Lavasten som dammar?!?
Är det någon som känner igen att lavasten kan avge damm? För ett par dagar sen byggde jag två små rösen av lavastenar (de här porösa svart/brun/röda stenarna) i mitt lilla kar. Sen dagen efter låg ett fult damm över allt i karet. Eftersom lavastenarna är det enda nya däri (förutom några nya växter o små corydoras) så tog jag genast bort dem och dammade av alla växter och inredning. Det är inte fråga om fiskvakt. Kan det vara stenarna som dammat?
*fiskbajs
Sköljde du stenarna innan du la i dem?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jamenvisst vettu! Jag gjorde ju det :) Därför jag tycker det är så skumt.
De kanske har vittrat sönder lite?? Låter konstigt
LÄNGE LEVE DJUREN!!
försvann det efter du tog ut dem? tycker också det låter konstigt
Njae det gjorde det väl inte egentligen. Orsaken till att jag kopplade dammet till stenarna är att det dök upp när jag la i dem men nu vet jag inte…. Jag övermatar inte. Ger mat varannan dag och har minskat på mängden och jag tycker inte det är överbefolkat med endast två dvärgkulor och 9 pyttesmå corydoras. Ingen av arterna är kända som skitgrisar vad jag vet. Nu vid vattenbytet kramade jag ur filtersvampen och sköljde ur behållaren ifall det var de som spökade. Vi får väl se hur det blir. En annan tanke jag fick är sötvattentången, den är ju väldigt finbladig och precis allt fastnar i den. Den funkar nästan som ett filter men har ju inte märkt av det tidigare iofs…
Det kan inte vara infusioner? (Stavning)
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Infusorier, nej det är jag säker på att det inte är.
ligger det som brunt damm över växterna o inredningen? jag får det oxå i min kar där inte flitreringen riktigt räcker eller när filtret är nytt o inte kommit igång ordentlig, tror snarare det är ngn typ av alg eller bara smuts
Ja precis som brunt damm. Du har kanske rätt i att det har med filtret att göra. Så länge vattenkvalitén är bra så är det väl bara att avvakta antar jag.