Litet akvarium för småfisk?
Har en liten fundering. Om man vill ha ett litet akvarium, lättskött. Men några små fiskar och fina växter. Vad kan det kosta? Hur små akvarium kan man ha och vilka fiskar kan man ha? Litet och lättskött alltså :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
litet är inte lättskött, tvärt om, desto större desto lättare blir det att få stabila värden :) Vill du ha så litet man kan ha, men fortfarande någorlunda lätt föreslår jag antingen ett 30 liters, med en Kampfisk hane t.ex, eller ett 40-60 liters med ett gurami-par kanske? :)
btw, jag menar dvärg, jag var inte tillräckligt tydlig :P
Precis som #1 säger så är större kar lättare att få stabila. Jag har två st 10L som jag gör små vattenbyten på 1-2ggr/veckan samt vattentester för att hålla extra koll. Mitt stora 200L är det betydligt mindre jobb med. Fast jag håller inte med om guramipar i ett 40-60L. I så fall Dvärggurami om ens det. Guppy eller Platy är ju annars en bra nybörjarfisk :)
// Sofia
Dessutom är det ganska lätt att hitta ett akvarium mellan 50-100 liter på blocket för ett bra pris, medan små akvarium(10-30 liter) dyker upp på blocket mer sällan och att köpa dom nya är ofta svindyrt i förhållande till deras lilla storlek.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Okej tack för alla svar :) Förslag på små fiskar som inte är svårskötta och som trivs ihop?
Startpaketen på 54 liter tycker jag ser väldigt prisvärda ut. Köps i butik för 600 kr helt nya och då "ingår allt" utom fiskar o växter.
Ursäkta, nu stjäl jag tråden lite… #2 Hur mycket vatten byter du/ggr?
#7 jag byter ca en liter 2ggr/vecka. Har inte haft några som helst problem med vattenvärdet på det sättet :) Har även massa snabbväxande växter i också.
// Sofia
#8 Tack för snabbt svar🙂
Kan någon ge exempel på antal fiskar och arter som passar i ett 50 liters då? Guppys och mollys kan man ha med hur många tex? :)
#10 - Mollys ska inte gå i ett så litet kar, däremot slöjguppys och endlers passar perfekt i 50L.
Jag skulle säga att du kan ha ungefär 10 vuxna slöjguppys i det (även om jag rekommenderar ett mindre antal, speciellt om du har honor och hanar, då de förökar sig ordentligt).
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#11 okej, det var någon som skrev mollys. Men då vet jag
jag skrev OM jag kommer ihåg rätt =P inte att jag hade rätt det är därför man alltid ska kolla information själv också =) mollys är en av dom arterna jag själv inte har utan bara läst ngn ggn om dem för ett bra tag sen =)
och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35
alltså ca 70 liter för molly.
#14 Kolla upp fiskarna du vill ha här https://www.zoopet.com/ Står massor om dom :)
Njae, neontetror vill simma snabbt, det gör de inte i mindre akvarium, längdrekommendation på ett kar med neonisar är 75cm plus
Jag skulle också vara varsam och rekommendera Dvärggurami som en nybörjarfisk, då dessa faktiskt behöver det lilla extra för att förutsättningarna att de faktiskt ska överleva ska bli större
LOL…
Seaside det finns fler personer som läser tråden, det är väll bara bra om andra tar nytta av min tråd? Kan tillägga att jag lagt ner akvarietankarna för länge sedan. Nöjer mig med ormar och ödlor ;)
Går ju köpa helt nya akvariepaket med ca 56 liters akvarium med doppvärmare, ljusramp och innerfilter för mellan 500-600kr vilket är bra mycket mer prisvärt än motsvarande som säljs på blocket för 400kr
En tripp till Norrköping kanske?
https://www.facebook.com/Akvarievalvet
#20 "Seaside det finns fler personer som läser tråden, det är väll bara bra om andra tar nytta av min tråd?"
Nä hä, tror du?
Jag tänkte bara att det är synd att folk engagerar sig och försöker hjälpa en person som var rådvill för 6 månader sedan. Informationen som kommit fram i din tråd går ju att hitta ändå genom sökfunktionen på sidan…
Hej undrar en sak Vad för fisk kan man ha i ett 1,5 liters akvarium
#23 I ett så litet akvarium ska du inte ha någon fisk alls, det är djurplågeri enligt mig. Möjligen att någon snäcka skulle kunna funka.
Inga fiskar eller levande varelser förtjänar att bo i en så liten behållare. Inga fiskar, inga yngel, inga snäckor, inga räkor. Växter går bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus