Frågor om sand, sten och växter
Hej!
Har sökt runt o läst massor om ämnet men har fortfarande en del frågetecken.
Har tänkt skaffa apistogramma baenchi (eller ev. annan dvärgciklid) och corydoras (sterbai?) och har förstått att dessa vill ha sand. Vill att akvariet ska bli relativt lättskött och att växterna ska trivas så därför bör jag ej välja en alltför finkornig sand, om jag har förstått det hela rätt.
Vad räknas då som finkornig sand?
Är sand/grus på 1-2 mm är bra idé?
Är det tillräckligt finkornigt för fiskarna att böka runt i?
Hur vet man om sanden är vass? (tänkte på corydoras)
Ska åka förbi Hornbach i Gbg på Måndag och tänkte se om dom har något där. Vill inte ha svart eller vit sand utan något mellanting , kanske mer åt det mörkare hållet. Ser att många kör blästersand från biltema eller jula men tycker den är för ljus och kanske för finkornig.
Sen var det det där med stenar.. kan ju bli en dyr historia så därför är jag inne på att plocka dom själv utifrån. Ska jag då passa mig för kalksten, stenar med metallblänk i och sprängsten?
Är det säkrast att ta stenar som är grå och ser ut som… vanliga stenar..?
Spelar det någon roll om stenarna legat i jord eller vatten (vid en strand)?
Läste att rundade stenar var att föredra men det blir ju lite svårt att bygga t.ex. grottor då….
Och växterna… Vilka tåliga, relativt lättskötta växter kan ni rekommendera?
Det blev många frågor, hoppas någon orkar ta sig tid :)
MVH Emelie
vad gäller vanlig sten går det utmärkt att plocka ute, o du behöver inte oroa dig nämnvärt för blanka stenar, har själv svarta blänkande stenar i alla mina kar o det fungerar utmärkt, skulle vilja säga att det fäller så oerhört lite att det inte påverkar vattnet alls.
Okej, vad bra, tack så mycket! Synd bara att det inte riktigt är säsong för att leta sten nu i snön..
Hur är det med skiffer? Har sett att en del har såna plattor i sina kar
skiffer går utmärkt, men var bara noga med att slipa till kanterna =)
Rådasand är lite mittemellan i färgen. Och den finns i olika kornstorlek.
Ok, då ska jag kika på skiffer :-)
Känner mig osäker på rådasand då jag hört att den ska vara för vass :-/
Jaha, det har jag inte hört. Bäst du kollar upp det. :)
Jaha, det har jag inte hört. Bäst du kollar upp det. :)
Japp :-)
Jag har råda till mina corydoras :)
Jaså, vilken storlek? Det verkar gå bra alltså?
inte jättefin och ja det går kalas :)
Julas blästersand. Kör jag med i alla kar. Minna ciklider bökarrunt i den och växterna växer som det ska.
Ok, det är säkert ett prisvärt alternativ men tycker den ser lite ljus ut
Någon mer som har tips och idéer?
Jag har rådasand i två av mina akvarium. det verkar inte vara vasst, eftersom jag har Corydoras i det ena och snäckor (äpplen) i det andra. De är helt oskadade, och de verkar trivas bra med det :)
Att ha sand i akvariet som är 1-2 mm är inte så bra. För att det kan kväva rötterna OBS… det är ovanligt men kan hända!
Ingen stor rekommendation men värt ett försök.
Djurälskaren 
Rovfisk - ok, så det verkar fungera bra hos dig också :-) vad har du för storlek på sanden?
Caronella1 - Jaså? Nu blev jag helt snurrig.. Corydoras ska ju ha max 2 mm. Det finns väl dom som har växter i t.ex. blästersand? Kan man ha lite grövre grus i botten eller hur gör man för att växterna ska trivas?
#19 Det fungerar alldeles utmärkt här :) OJ inte kommer jag ihåg exacta storleken, men en av de minsta, tror det kan vara 0,5 till 2 mm, den som är näst minst ;)
#18 Jag har blästersand i mina övriga akvarium, och växterna växer som ogräs. Akvariumet där jag hade grus däremot, dog de av för mig ;) Ja, det kan (mycket sällan) hända att sand blir för tät för ett fåtal växter, men är man osäker så kan man släppa ner ett gäng sandsnäckor i karet, de luckrar upp sanden bra så det blir "luft" till rötterna ;)
Kanske inte så lätt att komma ihåg nej, bara jag som är helt insnöad på mm hit och dit, just nu :-) Ok, har hört talas om sandsnäckor nyligen och det låter fiffigt. Vet inget om dom men det är väl bara att sätta igång och googla igen ^^
Hej emelie_k!
Jag ser att du har fått en hel del hjälp men så vitt jag ser har du inte fått några funderingar kring växterna, så det tänkte jag ta upp nu. Jag är själv mycket intresserad av växter och det finns så många trevliga och intressanta arter :) Jag ska rabbla upp några arter åt dig som du kan kika på, alla är lättskötta och enkla arter.
Hygrophila polysperma, limnophila sessiliflora, vattenpest, vattenspikblad, hornsärv, anubias, javaormbunke, vallisneria, svärdsplanta, cryptocoryne. Det är vad som dyker upp för tillfället :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej Mimåne! Tack så mycket för dina förslag på växter. Det blir en screenshot på listan och nu googla lite bilder o mer info :-)
Jag kom på två till arter nu! Rotala rotundifolia samt ludwigia repens :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack, tack :-)