Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 789 ggr
Wellcraft
3

Hjälpa yngel...

Jag vill gärna ha lite fler platysar efter mina, då de är friska & otroligt långlivade.

Har en hane och två honor i stora karet & i det andra går bara en hane och en hona (inga andra).

I det stora karet känns det omöjligt att få yngel att överleva, får nog inse faktum. Dåligt med gömställen & dessutom en hungrig Kampfisk. Vill inte lägga i fler växter då det sabbar designen hehe. Har en grotta men där bor en hungrig mal.

Men i det lilla vill jag nu få några parvlar att överleva. Just nu finns det hyfsat med gömställen, mycket växter men känns som de två vuxna käkar upp dem ändå. Ska lägga in några javaormbunkar och fixa med lite stenar så det blir smågrottor (där inte de stora kan simma in).

Något mer tips? Vill inte syssla med yngelkar och sådant, för vill ja lite "survival of the fittest" ändå.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[kerstinthemilklover]
0

Mata de vuxna fiskarna så äter de färre yngel.

Draken
0

Flytta de som går i stora karet till det lilla (beroende på storlek) massa gömställen i form av tät plantering och grottor där de stora inte kommer in, precis som du själv har tänkt. Övermata inte, men mata lite extra när du vet att det finns yngel, eller, om du har koll, precis innan honorna skall släppa.

Tycker det är en mycket sund inställning och inte vilja köra med yngelkassar, de starkaste ynglen kommer att överleva i karet, om de får rätta förutsättningarna :)

Lycka till :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Mossa, tät växtlighet och rötter. Du kanske får offra designen en månad eller två för att få lite yngel? ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lojs
0

Mycket växtlighet skulle jag säga. Jag tycker platybebisar är lite dåliga på att överleva, jag har haft guppys och platys i samma kar där guppy-ynglen överlevt och blivit vuxna, men bara någon enstaka Platy har lyckats med detsamma. En stor skillnad mellan Platy och guppybebisar som jag har haft har dock varit att guppysarna gärna gömmer sig vid ytan, medan platybebisarna gömmer sig längre ner i karet, så växtlighet och mycket gömmor längre ner skulle jag rösta för.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.