Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2044 ggr
Verticalvein
0

Råd vid uppstart (nano)

Jag ska starta ett Nano Akvarium. Det är en cylinderformad vas som är minst 25l men jag tror det är mer än så.

Jag behöver tips och råd  om vad jag ska ha i förutom kampfisken som är bokad.

Rådasand: Jag har tidigare haft rådasand men jag tycker inte det blir så snyggt efter ett tag då det blivit grönt av alger som inte gått att slamsuga upp för mig.

Jordakvarium: Det har jag redan ett men jag har ganska mycket alger i det så antingen har jag gjort något tokigt eller så funkar det inte här hemma.

Soil: Soil har jag aldrig testat. För och nackdelar på det?

Sedan är det de här med växter, jag har ingen aning om vad jag vill ha. Jag gilalr inte växter som "skräpar" mycket. Jag har inte köpt någon belysning så det får ni gärna tipsa om också :).
Jag funderar lite på att köpa en sån här http://www.akvarieplantor.se/index.php?cPath=39_79 tankar om det?

Ja det var lite av det jag kom på just nu :)

peppe_ing
1

tror att för kampfiskens trivsel så bör du nog inte stoppa ner den i en vas. Kör på ett gäng räkor istället :)

Verticalvein
0

#1 Jag ska åka och mäta vasen imorgon (har ej köpt den än) om den är för liten så köper jag ett vanligt Nano Akvarium i stället :)

peppe_ing
0

Kör på vanligt nanokar istället, 20-30 liter så kommer din kampis att må som en kung ! :)

Verticalvein
1

#3 Jag har läst att det ska vara helt okej med en vas så länge den är tillräckligt stor och man ser till att ha rikligt med växter i. Jag skulle helst vilja ha den jag sätt ut men om jag känner att jag inte kan stoppa i en Kampfisk där med gott samvete så blir det så klart inget köp :)

Aristarcos
0

Hur hade du tänkt att syresättningen ska fungera i vasen då? Kampisar behöver också syre.. Ju mindre yta vatten dessto sämre syresättning.

[Jens]
1

Det finns vaser som är tillräckligt stora för att kunna ha fiskar i och de är runt 30 L men bekymret är att den är rund och enligt lagen så måste ett akvarium ha en del av karet täckt så de kan 'dra sig undan'.

Verticalvein
0

#5 jag hade tänkt ha väldigt mycket växters som syresätter vattnet. Jag hade inte tänkt ha någon pump eftersom att det ska gå lika bra utan för kampfiskar har jag hört.

Verticalvein
0

#6 jag har förstått det som att det är okej så länge man ser till att ha mycket växter som den kan gömma sig i och känna sig trygg? Men jag kanske har fel?

mimåne
2

En pump är en fördel oavsett vilken fisk man har. Speciellt när man rör sig med en sådan liten vattenvolym är en pump med filter viktigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Udoon]
0

tycker som flera andra att du inte ska ha kampfisken i en vas! eller någon annan fisk för den delen. har själv en vas jag ska starta upp som är i samma storlek och den ska det bo lite räkor i, kanske titta närmare på det istället?

Roxie
2

När det gäller Kampfisk så är inte syresättningen så viktig eftersom den andas luft vid ytan. Däremot är en hög vas inte särskilt optimalt eftersom en kampis faktiskt är ganska stor och kräver lite mer simyta än de flesta vaser kan erbjuda. Är vasen bredare än 30cm så är det ju lugnt. Se bara till att ha ordentligt med växter i bakgrunden, kanske någon hög rot eller så, så att det finns lite gömställen.

// Sofia

Verticalvein
0

Jag skulle aldrig sätta ner en fisk i en vas om jag inte verkligen läst på att det går. Precis som #11 säger så är inte kampfisken så känslig som andra fiskar eftersom att den kan andas vid ytan.

#11 Jag skulle tro att vasen är bredare än 30cm i diametern men jag är inte säker. Ska åka och titta senare idag.  Jag har planerat att ha en massa växter och även en rot. Om du har lust får du gärna läsa mitt första inlägg och tipsa lite om bottenmaterial osv :)

Roxie
0

Om vasen är hög så kan det vara svårt att hitta en belysning som når ända ner för att förse växterna med ljus. Men jag kan tipsa om Eheims Power Led. Den har jag till min räkvas som är ca 50cm hög.

Jag skulle rekommendera växtsoil i vasen (ex. Fluvals plant soil) för att se till att växterna får näring. Ska du dock ha räkor så välj en soil utan näringsämnen (ex. Fluvals shrimp soil). 

I min vas har jag enbart räksoil och belysningen jag nämnde, göder inte med något annat.

// Sofia

Roxie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden ville visst inte komma med i förra inlägget.

// Sofia

Memee
0

Behöver räkorna pump då? Eller funkar det att byta vatten ofta hos dom? :)

Roxie
1

Nä räkor behöver pump.

// Sofia

Verticalvein
0

Det blev ingen vas så alla ni som tyckte att det var en dum idé kan andas ut ;)

Glaset var för tunt så jag vågade inte chansa. Nu letar jag istället efter ett lämpligt akvarium att köpa. Dessvärre verkar det vara rätt dåligt med bra och billiga akvarium i stan :/ Funderar på att åka till Västerås och se efter där i stället.
Jag har hittat ett akvarium på nätet som jag tänkte beställa men då blev frakten på 299kr.

[Udoon]
0

#17 kan ju alltid köpa begagnat? visserligen kan det finnas en och annan som sätter rena fantasipriser på sina kar men oftast så är dom mycket billigare, och ibland till och med i stort sett nya.

Verticalvein
0

#18 ja jag letar begagnat också men det är tomt på blocket där jag bor. Men jag har lagt upp på olika fbgrupper så jag hoppas få svar :)