Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 549 ggr
[tlundegard]
0

Kampfisk av alla fiskar!

Jag har gjort en total helomvändning när det gäller Kampfisk! Tidigare har jag ansett att de är totalt sönderavlade och överdrivna i sina färger och former, men nu har jag faktiskt börjat tycka att de är riktigt fina, speciellt de lite mörkare varianterna..

Hittade en riktigt vacker, mörkgrön/blå crowntail på en akvarieaffär nära mig och det riktigt kliar i mina fingrar!

Jag har i nuläget två akvarium.
Ett 60L som är igång men utan fisk. Egentligen så skulle jag vilja ha lite fler fiskar där än endast en kampishane och eventuellt ciklider så helst vill jag inte använda det till kampfisken..

Sedan så har jag ett ca 20-25 liters 6-kantigt akvarium, men jag funderar på om det kanske är för litet..
Det är typ ett sånt här:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3048&cat=647&page=1
Eventuellt i de här måtten, lite osäker:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3047&cat=647&page=1

Vad tror ni? Kan jag ha kampisen i det lilla karet eller blir det på tok för lågt?

wille_wille
0

Kampfiskar brukar ju inte bry sig om höjde på akvariet, eftersom de främst håller till vid ytan. Så jag tror inte att det spelar någon roll :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Emel
0

Ja, de brukar inte simma omkring i öppet vatten så mycket. Som wille sa så är de mest vid ytan eller nere på botten och chillar :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[tlundegard]
0

Så ni tror att ett 20-25L är tillräckligt stort? Det är inte bara höjden jag är orolig för..

Det råder ju lite delade meningar kring hur stort en Kampfisk ska ha så jag kände att det var bäst att fråga :)

annaelfie
0

Tycker det  stora kommer bli perfekt!

[tlundegard]
0

Jag har bestämt mig för att sälja det stora nu, det blev liksom lite för stort projekt märkte jag nu när jag pluggar och så, för även om det lättare "sköter sig självt" så är det både dyrare med mer växter och mer fisk och dessutom så måste jag flytta hem det varje sommar. Så nu ska jag köpa ett 37 liters, den storleken som jag ville ha från början. Det blir också perfekt för en Kampfisk :)

annaelfie
0

jag menade de stora av de två länkarna :D

[tlundegard]
0

Jaha! Vet dock inte om det är det lilla eller det stora jag har, men jag tror nästan att det är det stora ^^