Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 3759 ggr
Rafen
0

Bra kombination i 180 liter

Jag ska starta upp ett Juwel rio 180 akvarium men hittar ingen bra kombination av fisksorter.

Skulle vilja ha någon sorts ciklid, stimfisk och någon större mal om det går. Gärna med lite mer färg på. Har varit inne mer åt de sydamerikanska hållet i valet av fiskar. Har tittat på Blåciklid och Kakaduaciklid och funderar på någon av dom och sen välja resten fiskar efter vad dom klarar av att vara i sällskap med utan att skada dom. Har verkligen försökt googla runt och hitta bra fiskar att ha tillsammans med dessa men hittar ingen bra information om detta.

Någon som har erfarenhet av dom och vilka som passar bra till?

Kardinaltetran är ju inte jätte liten, kan den fungera till? Någon Ancistrus?

Kommer ha Julas blästersand, en redmoor rot, lite sten och växter i akvariet.

Sarah E
0

Kan ju berätta min originalidé som jag skulle göra i mitt 200-liters. (Av olika orsaker blev det inte precis så) Stim på ca 10 rosentetror, citrontetror eller svart fantomtetra + Ancistrus 1 el 2 st + ett gäng kakaduaciklider (1 hane + 3-4 honor). Hade blivit riktigt nice tror jag :)

Sarah E
0

Och sandsnäckor glömde jag säga.

sauk1
0

Jag har kakaduor med kardinaltetror och pansarmalar samt Mosaikgurami. Det funkar utmärkt. Skulle tro Ancistrus går bra också. Så välj på bara… Det enda som inte klaffar just nu är mina Gurami med amanoräkor. Varje vattenbyte verkar en av dem stryka med och bli levande foder…

Micke R
0

Kurvciklid, Citrontetror, och Randig otocinclus funkar finfint hos oss.

Rafen
0

Tack för era svar. Då ska jag titta vidare på dom sorterna. Det är så fruktansvärt svårt att välja.

sauk1
1

Och när man väl köpt några arter, så vill man ha fler…och köper fler akvarier…så börjar det om ;)

NiklasM
3

Jo, det tog två veckor, så "råkade" vi ha tre🤓

Rafen
0

Kan tänka mig det :)

Dom tetrorna som nämns. Rosen, citron oh svart fantomentetra, är dom väldigt skygga och gömmer sig?

Jag har sen innan i ett 54 liters kar med galaxy rasboras och dom ser jag knappt någonting. Dom har hittat en bra plats bakom en rot bland massa växter.

Sarah E
0

Mina rosentetror är inte skygga alls. Så fort man rör sig vid karet är det samling vid framrutan. De är väldigt roliga att titta på när de stajlar för varandra och gruffar. Ska också tillägga (med tanke på att du gärna ville ha färgglada fiskar) att de är väääldigt bleka i affären oftast och liknar ingenting hur de ser ut sen när de boat in sig hemma. Tror det gäller alla tetror… 

Tips: ha mörk botten, då färgar de ut ännu mer! Jag blandade upp min ljusa sand med fin svart lavasand så blev det lite lagom.

Rafen
0

Tack för tipset. Det lutar nog åt rosenetran ändå. Ska ut och kika runt lite imorgon tror jag.

Micke R
0

Citronerna är inte heller skygga, snarare jäkligt nyfikna på vad som händer runtomkring. Och det där med att det blir fler akvarium känner vi igen, skulle bara ta över sonens, jo pyttsan vi har fem stycken nu efter ett halvår.

[Tinitusan]
0

sarah E VAR fick du tag på svart lavasand? jag googlar o googlar men hittar inget!

MalinMalvina
0

Det där med flera kar känner jag igen ;) skulle bara ha 1 nu 1 år senare har vi 4 st i vår 2a ;)