Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4829 ggr
[melowi]
0

Hur avliva mal/fisk?

Hur avlivar man en fisk/mal/dylikt på bästa sätt? Är extremt otroligt fruktansvärt blödig när det gäller alla sorters djur. Spola ner i toaletten skulle bara kännas fel, att ''drämma till'' den mot en vägg känns också fel. Kan bara inte hitta ett sätt jag skulle kunna avliva en fisk eller mal på även fast jag vet att den lider. Antar att djuraffärer inte tar in och avlivar åt en haha 😕 
Sedan om man exempelvis har en mal på 20cm, vart tar man kroppen? Kan man gräva ner i skogar hur som helst? För det skulle kännas fel att bara kasta ut den eller dylikt. Blää, hatar det här ämnet sitter och nästan halvgråter 😮😂😢

Undrar rent allmänt bara. Har en Ancistrus (dock ej 20cm), som jag eventuellt måste avliva, men vet bara inte hur..

MalinMalvina
0

Slå den hårt i huvudet eller beroende på stl klipp av alternativ skär av huvudet med en vass kniv. Det ska gå på ett "hugg". Kroppen kan du slänga i komposten tror jag

[melowi]
0

Malin688: Ursch, klarar det fasen inte! Får ringa hit far min i så fall 😂

vertus
0

du kan lägga den i en bunke med vatten och sedan in i frysen då somnar den nästan direkt och sedan så dör den efter ett tag enligt mina källor så känner dem inget ska bara som när dem somnar i vanliga fall bara det att dem inte vaknar igen

a

Roxie
4

#3 Tror inte det är lagligt tyvärr.

// Sofia

[melowi]
1

Vertus: Låter lite plågsamt ändå, men kan såklart ha fel. Men just i en iskall frys låter som att den skulle dö av både kyla och stress 😕 Så länge jag vet att den inte lider så kanske det går bra, men skulle nog själv på panik om jag la ett levande liv i frysen och ta ut den lika snabbt haha.. Det enda djur jag avslutat livet på var en liten stackars ål av misstag när jag var liten, grät som bara den 😐

[Tinitusan]
0

En vass kniv o ta huvudet är så jag avlivat, går ju väldigt snabbt o kompost går utmärkt, där slänger man ju resten av laxen man åt till middag! Förstår att det är jobbigt men man ska inte låta dem lida, då är det bättre man gråter en skvätt istället…=/

[melowi]
0

Titusan: Jo det har du alldeles rätt i, men jag tror att jag nog ringer min pappa då i så fall för han påverkas inte lika mycket som känsliga lilla jag gör 😐 Kommer bli ledsen vilket fall men då avlivade inte jag den i så fall, har extremt svårt för att släppa såna saker. 
Är lite orolig för ancistrus-hanen, magen verkar inte ha blivit så mycket mindre.. 😕

Vovisch nr2
8

MAN SKA ABSOLUT INTE FRYSA INN EN FISK!!! Tänk dig att låsas in i ett kylrum, långt och plågande sätt att avliva en fisk på. Ungefär som att koka vilket inte heller är bra. Malin688 gav "bra metoder" :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Udoon]
2

gör nite som #3 säger, man ska inte frysa ihjäl den! enda djuret det är ok att göra så med är snäckor, annars är det halshuggning/ bryta nacken/ slå ihjäl som gäller. inte jättekul om man är klökmagad men det viktiga är ju att det ska gå snabbt och så smärtfritt som möjligt för djurets skull, ens egna känslor måste komma i andra hand i den situationen😕

[melowi]
0

Vovisch nr2: Haha nej kommer inte frysa. Saken är väl den att jag bara mår dåligt över att hålla en fisk i håven för länge så frågan är då om jag ens klarar av att avliva en.. Jättejobbigt ju 😕

Udoon: Det har du nog rätt i.. Hoppas verkligen att malen klarar sig, har inte behandlat färdigt karet än så håller verkligen tummarna! Men jag antar att någon gång måste vara den första. När jag och min fästman flyttar neråt så kan jag inte ringa pappa varje gång att han ska avsluta mina fiskars liv pga sjukdom eller dylikt haha 😕

hejkomochhjälpmig
0

Har du svårt med kniv kan du faktiskt ta en stor hammare och drämma den i huvudet på fisken. Tillräckligt med kraft bakom slaget för att krossa huvudet totalt, det låter hemskt men det går väldigt fort och är enkelt. 

Jag själv är lite kinkig mot kniv då jag känner mig osäker på om jag kan kortsluta hjärnan tillräckligt fort med kniv, få i kniven precis rätt in i hjärnan på ett bra sätt… Halshuggning gillar jag inte, det går helt bort för min del - har inte ihjäl fisken tillräckligt snabbt anser jag. Men krossar man hela huvudet med en tillräckligt stor hammare på ett slag är fisken så död som den kan bli sen.

Upp med fisken, lägg håven mot en skärbräda t.ex  och dräm till med hammaren rätt i huvudet på fisken. Det är en rätt lätt metod och du kan öva innan så att du känner dig säker och inte missar. Det hela är över på några sekunder. 

Om du inte tar ur fisken ur håven går det snabbast men det finns risk för att håven går sönder, men det kan det vara värt för att de ska gå så fort som möjligt. Helst ska du ha ett stadigt tag en bit innan stjärten börjar ungefär (om inte håven håller fisken stilla) det verkar ha lite av en paralyserande effekt på fisk, så att de ligger stilla och inte sprattlar eller "kryper" iväg som malar kan göra.

Men, jag hoppas förstås att din mal blir bättre istället!

axa
1

Får jag fråga varför du eventuellt ska avliva den? Är den sjuk?

[melowi]
0

hejkomochhjälpmig: Tack för tipset, hoppas jag slipper göra det här någon gång :/ axa: Magen på malen är som svullen, som en boll nästan dock har det gått ner lite efter att jag behandlat karet men jag har verkligen inte sett att han äter någonting. De andra malarna skyndar sig fram fort som bara den när det är matdags. Någon undrade om det inte kunde vara förstoppning men senast igår såg jag honom ha avföring där bak. Vet verkligen inte vad det kan vara, resterande fiskar är helt "normala". Behandlar färdigt karet så får jag se om han blir bättre..

axa
0

Ok. Är de övriga malarna också Ancistrus? Är detta en hona eller hane som har svullen mage?

[melowi]
0

axa: Har sammanlagt 3 malar, Ancistrus allihopa. Det är en hane som har svullen mage. Dom andra två är honor. 
Han håller sig mest på filtret och under en rot, medan dom andra två är lite överallt 🤔

axa
1

Det var konstigt, skulle det handlat om en utav honorna skulle det vara en annan sak. Men hoppas att det löser sig, skulle ge honom tid ifall han skulle kunna förbättras.

[melowi]
0

axa: Ja verkligen! Karet är inte färdigbehandlat än men jag ger honom tid och hoppas verkligen att han klarar sig. Lite jobbigt är det också att jag aldrig ser honom äta längre, men kan vara så att jag missat det helt enkelt :)

vertus
1

vill bara tilllägga att frysa ihjäl fisk är inget jag använder tycker inte men ska avliva en fisk överhuvudtaget, det var bara något jag hade läst på en liknande tråd och där kom dem fram till att det va de minst plågsamma för en fisk, ville bara bidrag med ett förslag vill inte ni använda det behöver ni inte

a

Micke R
2

Att frysa, koka eller liknande är förbjudet och betecknas som djurplågeri och det är straffbart enligt djurskyddslagen. Däremot så finns det inte reglerat exakt hur avlivning av akvariefisk hos privatpersoner skall gå till, men rekomendationen från jorbruksverket är att antingen skära eller klippa av huvudet och om det är större fiskar så rekomenderas slag mot huvudet.

hejkomochhjälpmig
2

#18 Förstår inte hur du menar? Ska man aldrig under några omständigheter avliva fisk? Om man har en skadad eller sjuk fisk som lider och man inte kan bota den av någon anledning, eller anser att en lång behandlingstid är för plågsam för fisken ifråga, bör man inte avliva den då? Det är väl ägarens skyldighet att se till att djuren slipper lida i onödan och plågsamt självdö? :(

#19 Jag fattar inte alls hur de kan rekommendera det där med halshuggning, har sett flera fiskar med avskurna huvuden som fortfarande slår med gälarna och kippar efter luft. Vissa under mycket lång tid efter halshuggningen. Det anser jag inte vara en bra avlivningsmetod, då en bra avlivning alltid ska ske på ett ögonblick. Pratar alltså inte om avlivning med kniv då de kortsluter hjärnan i samma veva utan när man bara skiljer huvudet från kroppen.

Micke R
0

Du kanske skulle ta upp dina synpunkter med jordbruksverket, de kanske ändrar uppfattning om de får mera fakta att abeta med.

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
0

Som sportfiskare så får jag väl säga att det vanligaste & snabbaste sättet är ju att bryta nacken av en fisk….fungerar ju visserligen inte så bra på små Guppy men då är ju nästa metod ett slag i skallen den perfekta metoden. 

Finns ju en perfekt "hammare" avsedd för ändamålet som säljs där fiskegrejer säljs och fungerar det bra på en havsöring,regnbåge,gädda så fungerar den även på en liten akvariefisk och en mal på 25cm är liten i det sammanhanget.

[melowi]
0

Kan inte fatta att jag skriver det här. Men OM jag kommer behöva avliva en fisk på grund av sjukdom som inte ger sig så känns en tegelsten snabbt och plågfritt. Då menar jag såklart inte bara att släppa utan att.. Ja.. det andra alternativet 😢

Urhasten
0

Jag har avlivat en Slöjstjärt en gång på grund av sjukdom och missbildning. Eftersom jag aldrig hade avlivat en fisk förut fick jag agera efter sunt förnuft. 

1) Läs vad Djurskyddslagen säger.

2) Välj ett av alternativen; slå ihjäl där första slaget ska vara så pass kraftigt att fisken dör, i följd av två slag till som försäkrar en kvick död - klippa av/halshugga - hamra eller dylikt huvudet. 

3) Kompost (eller dylikt).

Det är alltså förbjudet att koka eller frysa ihjäl, samt spola ned eller dumpa på annat vis då det tillför oerhört stort trauma och lidande. För att inte nämna hur det tär på miljön. Jag valde att slå ihjäl och man känner sig dum, men sådan lättnad när individen äntligen får vila. Det är bara så det är, när man har ansvar över en situation och djurvänner.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

{_AquA_}
0

Släng upp en bild istället :)

Glöm ej att följa min tråd på NCS (Nordiska Ciklidsällskapet):

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68828-Mitt-720-liters-projekt-med-Sydamerika-som-fokus

[melowi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Artoflovisa: Tack för infon! Låter hemskt men som du skriver så är det att ta ansvar om djuret lider. Hoppas verkligen att jag slipper 😢

{_Aqua_}: Här kommer bild på malen. Observera att det är extremt fruktansvärt svårt att få en bra bild på honom. Sitter bara vid en rot eller gömmer magen på något sätt. Men ser iallafall hur svullen han är.. 😕

[melowi]
0

..

[melowi]
0

Såhär ska han se ut egentligen: 

{_AquA_}
0

Hur många grader har du?
Vilka andra fiskar simmar med honom?

Höjer du temperaturen så brukar metabolismen öka hos fiskarna..dvs de smälter maten mycket lättare.

Vad matar du med? Malar behöver äta spirulina tabletter då och då för att kunna smälta maten.

Jag har 32 grader i mitt akvarium, men jag har sydamerikansk biotop…OM du kan så höj till 30 grader om dina andra fiskar kan klara det :)

Fånga upp honom och se om han är hård om magen eller luftig :)

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68828-Mitt-720-liters-projekt-med-Sydamerika-som-fokus

{_AquA_}
0

Kom att tänka på.. Hur simmar den? Ligger den på sidan?
Om det är simblåsan så kan du försöka sänka vattennivån i karet så att det blir mindre belastning pga vattentrycket… Kolla så doppvärmaren inte är utanför vattenytan dock :)

[melowi]
0

{_Aqua_}: Temperaturen ligger på cirka 26-27C
Alla fiskar är just nu i ett 100L (tillfälligt) akvarium.
I karet finns: ancistrus, moskitotetra, kardenaltetra, kinesisk algätare, fembandsbarb, Guppy och pygme pansarmal.

Malarna får Tropical green alge wafers. Dock vet jag inte om hanen verkar gilla det då jag endast sett honom äta 1 eller 2 gånger..
Tror inte dom mindre fiskarna klarar av 30C dessvärre, vet inte om jag vågar chansa 😕

Svårt att säga hur han simmar då han mest sitter på pumpen eller upp och ner vid en rot. Han ligger helt vanligt bara det att magen är i vägen. Ska försöka få upp honom och se, vill inte att han ska dö 😢

{_AquA_}
0

Inga problem!!! Fiskarna som du har klarar av 30 grader :)
Höj tempen och se vad som händer. Han kan ha fått förstoppning.. Bäst är om du fångar upp honom.
Vad har hans avföring för färg?

[melowi]
0

{_Aqua_}: Tog precis upp honom och magen känns ganska mjuk. Avföringen minns jag inte hur den såg ut senast igår när jag kunde se, men den var inte brun eller svart dock. 

Då höjer jag till 30C 👍

{_AquA_}
0

Isåfall kan det vara parasit osså :) .. vi får se vad som händer

[melowi]
0

{_Aqua_}: Men fy.. Han har varit så här i nu ungefär en vecka. Håller tummar, tassar och fenor här hemma på att han blir bättre så fort som möjligt! 😕

Julip
1

Usch, blir alldeles gråtfärdig och illamående när jag läser om hur din stackars Ancistrus mår.. håller alla tummar och tår här hemma för att din lille ancistrus piggnar till och blir bra snart! ❤️

Är själv otroligt blödig när det gäller sånthär.. förstår verkligen hur du måste känna. 😕

[melowi]
2

Julip: Ja verkligen, om han kunde vara på land så skulle jag bära runt på honom i en filt haha 😕 Tack för tumhållandet, hoppas verkligen att han överlever. Känns så hjälplöst bara att jag inte ens vet varför magen är svullen och att jag inte kan göra så mycket mer än att ge medicin, magen har inte minskat så är väldigt orolig.. 😕 🌺

[melowi]
0

Det ÄR med en stor sorg jag måste berätta att malen avled över natten.. :'( ville verkligen inte att det här skulle hända :(

Lilolizeit
0

Beklagar 😕

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Julip
0

#39 Åh nej.. 😕 så hemskt! Beklagar sorgen.. 😕

LajvKrattan
0

🌺

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!