Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5108 ggr
[melowi]
0

Skulle dessa passa ihop?

Nu skulle jag behöva lite tips och råd ännu en gång. Börjar fundera på vad för slags fiskar jag ska ha i 375L akvariet. Har nu suttit vid zoopet och försökt läsa på om de olika sorterna om de skulle passa ihop. Skulle dessa gå att ha tillsammans: ? Fembandsbarb (kunde ej hitta info?) nafsar den i fenor? Pansarmal pygmé Guld ancistrus: 24-27C pH: 6-8 Kardenaltetra: 23-28C pH: 5,5-7,5 Kuhlii-ål: 24-29C pH: 5,5-7,5 ("Se till att ha tättslutande täckglas eftersom den annars lämnar akvariet under natten") -> Vad exakt menas med det? Endlers guppy: 23-28C pH: 7-8 Ancistrus "vanlig brun": 22-27C pH 6-8 Tyckte ökengobis såg riktigt fina ut, dock är jag inte "goldmedlem" och kunde därefter inte se någon information eller latinskt namn :( Vilka fiskar skulle jag mer kunna ha? Gärna färgglada och kanske annorlunda :) (Fråga mig inte varför jag skrev pH värden osv haha :s

[Jens]
4

Jag ska inte ge dig några tips utan vill bara säga att det är jättebra att du har koll på dina fiskar innan köp och att du tittar på temperatur och PH-värde vilket är viktigt! Bra jobbat och det är kul att se att folk läser på !!

[Jens]
0

Jo förresten, jag ser att du inte har skrivit om någon fisk som 'dominerar' i karet utan de mesta som du skriver om är väldigt små fiskar. Jag skulle också ta bort ett utav stimmen och hålla mig till en stimfiskgäng.

[Udoon]
0

att Kuhliin lämnar akvariet betyder att om det inte är tätt så kommer du hitta en torkad fisk på mattan nästa morgon😭

[Jens]
2

Det kan hända att Kuhlii lämnar karet av misstag men det har t ex aldrig hänt mig.

[melowi]
0

JensW: Absolut, dom är ju också djur som behöver planering 👍*
Får jag fråga vad du menar med en fisk som ''dominerar''? Samt är det av någon specifik anledning jag bör ta bort ett av stimmen? 🙂

Undoon: De lät ju inte så smart av dom 😮 Om så fallet skulle bli så skulle jag nog inte hitta dom.. Har två glupska Rottweilers här hemma och om dom är riktigt osmarta och tror det är mat.. 
Men alltså, kan dom klättra på glas? 😐

[Jens]
0

Kuhlii är väldigt snabba på att simma så det är inga problem för dem att hoppa ur karet med den fart de har när de simmar och det kan hända att de råkar hitta hålet vid det tillfället de hoppar. Jag har kuhlii själv och har ännu inte sett någon hoppa ur men jag vet att andra har drabbats.

När jag skriver dominerar så låter det kanske lite fel men jag menar 'huvudfisken' som du ska satsa på. 375 L är ett stort akvarium och jag har t ex ett sådant och när jag ser dina tankar om valet av fisk så känns det som de kommer vara väldigt små i karet. Ingen kommer direkt vara utmärkande så att säga.

Stim är trevligt men jag skulle hellre se 30-40 st av samma art än att se 2 stycken olika stim på 15-20 st. Blir häftigare på så vis så det är absolut inget fel att ha två stim för det går bra men känslan av att se så många samtidigt stimma ser jag som häftigt.

Kanske skulle t ex 6-8 skalarer passa men tänk på att det finns olika sorters skalarer och vissa kräver högre höjd än 50 cm medan andra som inte blir så 'stora' kräver en höjd på 50 cm.

Eller någon annan stor fisk som är det 'centrala' (dominerande, huvudfisken) i ditt kar.

[melowi]
0

JensW: Kommer köpa en Aquael ljusramp (heltäckande) till akvariet. Dock är det lite öppet där bak för sladdar osv, så får väl hålla tummarna om att de inte tar sig ur där..*
Då förstår jag helt vad du menar med dominerande 👍 Jo tänkte också på att det är väldigt små fiskar, men har lite svårt att välja stora. Vill inte ha de för stora utan mer att akvariet ska se så stort ut som möjligt för fiskarna. Kanske därav valet av de små sorterna. Scalarer är jag inte så jätteförtjust i, så jag vet inte riktigt vilken större fisk som skulle passa.. Sedan tycker jag att det är så snyggt med stimfiskar, ser lite mer stilrent ut på något sätt än att dom simmar huller om buller 🤪 Kommer ha en massa malar dock 👍

[melowi]
0

Fastnade väldigt mycket för ''Polypterus endlicheri endlicherii'', men får en stark känsla av att de blir väldigt stora och skulle äta upp resterande av akvariets invånare haha 😕

[Jens]
0

Oj, du är lite inne på vad rovfisk gillar. Alltså hon har nicket rovfisk så jag tror du ska prata med henne vad som skulle passa dig bra. Diskutera lite fram och tillbaks =)

Draken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Barberna kan tugga på fenorna, det sägs att vissa inte är fenbitare, och det kanske stämmer. Men jag har aldrig haft en barb som inte tuggar på fenor, så den skulle jag plocka bort isf.

Gobin du sökte är Chlamydogobius eremius. Den hör till de minsat av bottenlevande Gobis, det blir endast kring 6cm. Skall du ha tetrastim, så bör du inte ha Gobi, denna är en kött och allätare, tuggar gärna i sig småfisk om det bjuds. Fisken i sig är inte särskillt stor, men den har ett stort gap, så den kan med lätthet svälja en neontera eller en Kardinaltera. Dessutom så vill den ha hårdare vatten (Ph mellan 7 och 8) vilket inte stämmer överens med stimmen som gärna vill ha lite mjukare vatten.

Endlicheri avråder jag stakt mot att du införskaffar, de blir stora och är mycket glupska, sväljer allt som går in i munnen på dem (och den är stor) Den uppnår en storlek på kring 65cm i vuxen ålder ;)

Nedan en bild på min (ej fullvuxna) Endlicheri.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[melowi]
0

Rovfisk: Har nu fembandsbarber tillsammans med bland annat kardenaltetror, men då finns det väl inte så mycket att nafsa på där 🤪 Tack för informationen om Gobi, då skippar jag det, vill gärna ha kvar kardenaltetrorna.
Haha nej en Endlicheri blir det inte, men fruktansvärt vackra! 😮 Måste fråga, bits den jättehårt, alltså om du blivit biten? 

Frågan är bara som JensW skrev om ''dominans fisk'', har ingen som helst aning.. 😕

Draken
0

#11 Jo, det känns om den biter till 😉

Om du skall ha en Domnierande fisk (vilket är att föredra i et såpass stort akvarium) Varför inte satsa på någon liten till mellanstor fredlig ciklid ? Finns ganska många fredliga SA ciklider, som mycket väl kan gå tilsammans med tetror.

*Flaggciklid (Mesonauta insignis)

*Blåciklid (Aequidens pulcher)

*Nyckelhålsciklid (Cleithracara maronii)

Några exempel på "snälla" ciklider som,väldigt många har med olika tetror, även långsmala.

Är du inne på "Fenorna" (Polypterus släktet) så får du nog välja bort stimmen. Högryggade tetror kan klara sig gentemot P.Senegalus, som är en mycket fredlig fena, och som inte blir så stor. men några garantier kan jag inte lämna för att, även högryggade tetror, överlever sin livslängd ut. Senegalen är inte rovgirig egentligen, och den är heller inte så snabb. Men det kan finnas individer som är tuffare, starkare och mer rovgiriga.

Bild på Polypterus senegalus nedan

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[melowi]
0

Rovfisk: Nej men precis, skulle nog se lite tomt ut endast med små sorter. Tack för tipsen! Får fortsätta fundera lite.. 
Har funderat på vanliga slöjstjärtar, skulle dom möjligtvis gå ihop med resterande sorter tror du? 🤔*
Papegojciklider var riktigt läckra! Dock står det att dom kan äta småfisk 😕

Draken
0

Slöjstjärtar skall du inte ha. Dels vill de ha kallare vatten och dels så äter även de småfisk.

Papegojcikliden skulle du kunna ha, de äter småfisk, men de kan ha svårt att få in kardinaltetran i munnen, eftersom den är väldigt liten (munnen alltså)

Papegojcikliden är både fredlig och ger färg till akvariumet, men den blir rätt stor. En fullvuxen papegoja kan bli uppemot 30-35 cm., iofs. inga problem i ett 375 liters, de är inga snabbsimmare, men de kan bli lite FÖR dominanta med tanke på storleken.

Som du ser nedan, så har Papegojan en väldigt liten munn ;)  Kardinaltetrorna har lite svårt att få plats i den ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

-Cissi-
0

Visst är det fengäddor i #10 #12? :)

Finns det nån mindre art av dessa? alltså nån som inte blir så stor.🤔👍

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Draken
0

Jo, inlägg 10 och inlägg 12 är fengäddor. Den minsta arten är faktiskt Senegalusen som du ser på bild i inlägg 12. Den blir ca. 20 cm.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

-Cissi-
0

Okej :) fortfarande rätt stor mun då :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[melowi]
0

Rovfisk: Papegojciklider är riktigt läckra tycker jag, men 35cm känns dock lite för stort. Visst skulle jag kunna omplacera när jag tycker att de börjar bli lite väl stora men har så lätt att fastna för de små liven haha :( Såg en mal idag på en djuraffär, frågade vad den hette men det visste dom inte så dom gick iväg och skulle ta reda på det. Eftersom att dom inte visste någonting om den så sökte jag snabbt på mobilen och det visade sig att den blir upp till 60cm. Varför i hela fridens fröjd jobbar man på en djuraffär, vet ingenting om djuren och just sälja så stora malar till vem som helst. Det första dom frågade var "vill du köpa den eller?", -NEJ jag vill veta lite om den först!? Blir så less ibland :(

Draken
0

#17 Jo, de har ganska stor mun, och mindre fiskar får lätt plats om den hinner ikapp dom, eller om de kommer för nära ;) Fenorna är bakhållsjägare.

#18 Jo de är fulsnygga, och så har de personlighet också ;) Jag har 4 själv, men å andra sidan så har jag dem i 720 liter också ;)

Det är inte alls ovanligt att personalen i djurbutikerna inte vet något 😡

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

-Cissi-
1

#19 Får gått och väl vänta med dom som tänkt tills jag har större kar till mina andra fiskar så ska nån fengädda och och några andra fina fiskar få ärva 200l :)

[melowi]
0

Rovfisk: Jo det känns mer rättvist att hålla en så stor sort i ett 720L än ett 375L, så jag fortsätter leta efter en ''dominant sort'' 👍 Uppskattar verkligen att du tog din tid att berätta om olika 🌺

Draken
0

Inga problem alls, bara roligt att kunna hjälpa till 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis