Oscarsciklid/påfågelciklid
Måste bara få visa våra nya fina invånare i vårt akvarie. Världens coolaste fiskar.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Rosa
Pricken
En till
Får hoppas de klarar sig nu, du har ju spräckt max antal rekommendationen med råge 🙂
Dessa har dockväxt upp i ett mindre kar än detta hos säljaren och mått bra och t.o.m lekt två gånger så de kan ju inte må sämre med större yta och mer vattenvolym. De mår för övrigt kanon, pigga glada och äter bra. Inga slagsmål och verkar trivas ihopa. Hoppas nu bara på lek.
Nu har de landat ordentligt i vårt kar det märks. Simmar runt och gräver och möblerar. Tv känner sig nog sviken då vi hellre sitter och tittar på våra fiskar:)
Akvariet ser fint ut och dina fiskar med. Däremot så funderar jag på hur stort akvariet egentligen är. Det ser en aningen trångt ut.. Att dina fiskar levt i en ännu mindre miljö tidigare och att du gett dem större är bra av dig, men det betyder inte att dom inte är värda det dem behöver. Är det för trångt så är det för trångt, oavsett om du gett dem större eller ej.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
500 liter är det på så ja en fisk för mycket har jag men de rekommenderas att hållas jämt antal och att splittrabstimmet som levt ihopa så lång tid kan ta död på dem alla då de kan sörja sig till döds. De verkar må toppen bra här i alla fall.
Oj, det var större än vad de såg ut. Bilden lurade mig :)
Men är ju typ rekommenderat att hålla 2 st i ditt kar och max 4 st i 720l, men så länge det går bra så 🙂
Var finns rekommendationerna om det? Vill gärna läsa :)
Googla? 🙂 Men men finns en sida dedikerad till oscars, här kan du läsa om rekommendationer;
http://www.oscarfish.com/article-home/oscars/53-size-tank-needed-for-oscars.html
Tack för länken! :)
#4 det han skriver stämmer ju inte alls. Måtten han får fram med sin matte är ju helt fel…. Fått rek om 100 liter per Oscar, självklart ska de ha plats att simma på (mitt kar är 160cm) anledningen till att man vill ha mycket vatten per fisk är för att de smutsar ner massor! Och ja det gör dem vilket innebär att jag måste vara noga med att hålla rent (vilket jag är) man kan inte ha växter som hjälper till, (jo jag kan och fler växter ska i ) med hjälp av ett extra filter blir min börda lite lättare men. Mina fiskar simmar med en jäkla fart, upp,ner och fram och tillbaka, de äter bra, möblerar om och beter sig för arten naturligt. De mår bra och det är det viktigaste enligt mig, oavsett djursort. Finns massor av Folk som håller Oscars i mycket mindre akvarium så de inte får den platsen de behöver, vad är skillnaden om jag haft två? Simmytan blir ju inte större? Jag slippernstäda så ofta bara…
Kanon fint påfågel akvarie… Det räcker gott o väl för dom, problemet är oftast inte hur stort akvariet är, utan att dom skitar ner när dom äter så länge man har bra filter så funkar detta kar kanon fint..
Akvarie (tokig) kille med inriktning på syd/central amerikanska ciklider.
Inser att man aldrig blir fulllärd inom orådet...
Har även häst (travare) för skogsridning.
#15 har märkt att när mina får pellets skitar de ner som f*n men om de får kulor så gör dem inte det, får medium nu och är verkligen stor skillnad på nedsmutsningen!
Ja har med provat olika pellets o kulor, håller klart med, kolor e klart bättre. Kör du med något frys foder ibland? Jag ger dom lite räkmix då o då.
Röda myglarver har jag provat men det är bara guramin och malen som gillar dem oscarn ratar dem! Torskfile har jag hemma och tänkte pröva en dag, får väl såga i bitar och Tina. Tänkte ju även ta lite av avkommorna i mitt 54 liter som föda till oscarsarna . Har du med oscas?
Jajamen har 3 st påfåglar (17 cm) med 2 mindre jack dempsy..
Dom har ju så nice personlighet tycker jag😉
Visst har dem! Börjar lära känna mina nu, en av dem är riktigt elak, den ena otroligt glupsk och en som bara glider runder :) ser att du har häst med precis som jag :) Vad ger du dina Oscars förutom pellets? Hur ofa gör du vattenbyte? Några andra tipps till mig?
Jo jag rider, har en häst på foder….
Jo jag ger dom räkmix några gånger i veckan… Vatten byten gör jag mellan 7-10 dagar då dom skitar ner en del🤪
Vad har du för pellets sort o ger dom? Temperaturen ligger i mitt på 26-27 grader.
Jag har 27-27,5 i mitt kar. Pelletsen heter ciklid sticks tetrq och kulorna heterciklid gold hikari. Pelletsen get jag inte.de bara spottar ut dem igen men kulorna äter de med glädje. Myglarver ratar dem men ska prova med torsk och kanske lite räkor med :) levande foder i framtiden hade jag tänkt! Tänkte vattenbyte en gång i veckan då mitt kar är "litet". Tänkte byta ca 30% då. Ska ha i lite mer grönt med då mina tydligen inte gillar växter!, En liten bild på min favorit i karet.
Dom ser ju riktigt fina ut….🙂
I dag fick dem torsk och det gillade dem! Skitade inte ner så mycket heller :)
Aha köpte du typ fryst torsk block? Det måste jag prova o ge dom…
Har du Gurami med oscan, så får du räkna med att den/de kommer att bli mat förr eller senare.
Vad gäller maten, så bör du ge dem en blandad diet, de mår inte bra av att bara äta pellets, de blir lätt förstoppade. De kan även med fördel få levandeföda nån gång ibland.
Ja fryst på block så bryter jag av och tinar, mycket uppskattat! #26 som jag skrivit innan så har guramin levt med dem i tre år så tror han är utom farozonen :) som jag med skrivet får de fisk och myglarver och kommer även få guppisar efterhand de växt till sig (guppisarna då) Måste dock hitta en bättre pump med bättre/större filter så jag slipper rengöra var annan dag. Tipps??
Jättebra 👍 Har du provat att ge dem musslor ? Man kan köpa en burk musslor i vatten, inte så mycket näring, men OJ vad de älskar det 😉
#28 🤮😃
Ja, det är inte så rolig konstistens på det, och inte luktar det särskillt gott heller (inte om man är känslig som jag i varje fall) men de älskar det 😉
fast jag använder plasthandskar och två pinnar (kinapinnar) för att ta upp det ur burken och släppa ner i karet 😛
Det får jag med prova! Har bara haft dessa fiskarna i två veckor så har inte hunnit med så mycket än, en till växt ska i som har växt ur mitt guppi kar så får vi hoppas de lämnar den i fred med! Lekstenen ska flyttas då Malte (malen) lagt beslag på den hörnan den ligger i. Fiskarna har redan lärt sig när jag kommer för att titta eller om det är mat dags! Älskar dessa fiskar så mycket personlighet i dem om man jämför med dem små dottern har (guppis). Förra ägare matade med pellets som vi fick med som de numera ratar. Har jag redan gjort dem till finsmakare?!?
De blir ganska snabbt bortskämda ;) Ett bra sätt att få ur dem den ovanan är att när du bjuder på pellets, och de vägrar ta dem. Håva upp dem (pelletsarna alltså ;) ) och låt dem vara utan mat den dagen. Ganska fort kommer de underfund om att det är inte lönt att matvägra,, för då blir de utan istället :p
Det är inte bra att bara ge dem fryst/färskmat hela tiden heller. De MÅSTE ha en varierad diet för att må riktigt bra och för att du evt. skall kunna få lek på dem :)
Fast de äter "kulorna" som vi har köpt som är ett färdigfoder, bara pelletsen som förra ägaren gav dem sim de ratar. Jaja de verkar må toppen och för mig är det viktigast. Hoppas att lekparet ska komma igång i vårt kar med :)
det har du rätt i :D Huvudsaken är att de mår bra :D
har de lekt tidigare, så är det lättare att få lek igen på dem. Ett litet tips på vägen. När du gör vattenbyte, fyll på med lite svalare vatten, och kläm ihop slangen (om du använder det) så det blir storm på vattenytan. Det kan trigga igång dem, eftersom Påfåglar i det vilda oftast leker direkt efter "våtperioden" när det är regnstormar och vattnet piskas upp av vindar och regn :D
Hej igen…..
Jag o min sambo var igår hoss åleds akvarie utanför Halmstad….
Riktigt fin affär, dom bygger ju även akvarie..
Vi fick lära oss ett o annat tips där angående maten till ciklider, främst syd/central-amerika…
Ge aldrig aldrig pellets eller torrfoder i någon form var deras bästa tips..
Vi har ju gett våra pellets och ibland räkmix.
Nu ska vi kasta ut all torrfoder o köra med räkmig och vanliga räkor o musslor.
Vattnet klarar av o bryta ner sådan mat, då pellets innehåller mycket stor del jordbruks produkter som vattnet inte kan ta hand om.
Räkmixen ska även INTE innehålla ärtor, utan spenat enligt riktiga akvarie proffs.
Har ni vägarna förbi halmstad, ett tips åk förbi åleds akvarie.
Riktigt trevliga, fick även en rund tur i deras verkstad där dom gör sina akvarie m.m.
Det råder olika bud om huruvida ciklider skall ha pellets eller inte :) Mina har alltid fått pellets tillsammans med annan mat.(Fryst, levande,mix etc.)
Viktigast är, för de allra flesta ciklider, att de får en varierande diet.
Hikari Chichlid Gold är ett mycket bra sammansatt pelletsfoder för just ciklider. Men vissa ciklider klarar inte av att bryta ner pellets lika bra som andra. Påfågelcikliden är en av dem, de kan lätt bli förstoppade om de endast får pellets, de måste ha en mer varierad diet. Andra ciklider å andra sidan, klarar alldeles utmärkt av att smälta pellets, som enda foder. Ja, det innehåller jordbruksprodukter, men inte alls så mycket så det blir olämpligt för fiskarna.
Man kan absolut ge endast musslor och vanliga räkor, men det är ingen direkt näring i den sortens mat, då bör ni isf. tilsätta vitaminer och mineraler, så fiskarna skall få sin dagliga "dos" av dessa ämnen :)
Räkmix, frysta mygglarver och oxhjärta är också ett bra alternativ, om man inte vill ge pellets eller annat torrfoder, men det grisar ner något fruktansvärt. Jodå, vattnet klarar av att bryta ner den sortens mat, men pumparna klarar INTE av det i längden. Det sätter igen filtren, och då blir det i sin tur problem med rening och syresättning av vattnet.
Hmmm….Vem ger fiskarna vitaminer i vattnet i naturen? Tror nog räkor, musslor innehåller det mesta dom behöver ha.
För det är väl inte så att man kastar i 100 liter vitaminer i en sjö??
När det gäller viltfångade, så klarar de sig nog bättre. men våra odlade varianter är ofta bortskämda med att det skall vara massa konstigt i maten ;) jag håller med om att det är helt galet.
Räkor och musslor som man köper i butik har man oftast "kramat ur" alla nyttiga ämnen som de får när de leveute. Allt för att människan skall få vad de vill ha. Jag försökte en gång att ge mina cilkider endast frysta skalade räkoroch musslor, de magrade något fruktansvärt, så det gör jag inte om.
Jo det är sant, det man köper av räkor m.m. är nog inte så mycket vitaminer o så kvar…
Bästa är väl e blandning mellan räkmix o pellets m.m. SÅ länge fiskarna e nöjda o mår bra så….😉
Ge aldrig pellets eller torrfoder i någon form är obegripligt i mina ögon. Det är väl i så fall bättre att peta in pellets i till exempel räkbitar om fisken kräsen.
#39 Precis. Det bästa är att de (det gäller iofs de flesta akvariefiskar, men i synnerhet ciklider) får en så varierad diet som möjligt. Mina får både skalade räkor och musslor, men inte som foder, mer som godbitar, för de älskar det helt klart :)
Så länge fiskarna får en varierad diet och inte verkar må dåligt av det, så tycker jag inte man skall mixtra med att utesluta vissa foder, bara för att det KAN bli bättre :D
#40 Jag håller med dig, men det finns vissa akvarister som inte vill ge cikliderna pellets, men alla tycker olika.
Ta många av Diskusfolket t.ex. det skulle inte falla dem in att ge sina Diskusar pellets, inte ens Diskusgranulat. För de är så känsliga och måste ha fryst eller levande föda 😉 Jag har haft en hel del sammandrabbningar med Diskusfantaster, som inte kan begripa hur jag vågar att ge Skalarena och Flaggcikliderna pellets eller annat torrfoder, HUVA det är det värsta jag kan göra ;)
Jag har själv haft Diskus (En mycket kort period innan jag sålde alla 6) och de åt då både pellets och granulat, och det gjorde de, vad jag vet i varje fall, hos killen som köpte dem också. Det var inget fel på dem inte 😉