Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 7378 ggr
Lillaaflickaan
0

Starta upp ett akvarium.

Jag skulle behöva lite hjälp! 

Vi köpte ett begagnat akvarium som vi gjorde rent och startade upp, gjorde vatten prov på arken zoo som var bra så startade med några få fiskar och två malar och 3 olika växter men alla fiskarna bara dog.
Varför dog alla fiskarna?

Nu vill vi ha hjälp att få allting att funka. 

1. Hur städar jag allting på bästa sätt? 
Jag vet att man inte får använda rengörings medel, men vad kan jag använda så att jag kan vara säker på att allt är riktigt städat så det inte kan finnas några bakterier kvar i akvariet när jag ska ha nya fiskar. 

2. Hur startar du/ni upp ett nytt akvarium? 
Vad kan knepet vara för att ni har lyckats? 
Jag har alla saker: Akvarium, Pump, "vattevärmare" tappade va den heter, Termometer, AquaSafe, Belysning, Sand, Bakgrunds bild, Sten och Vrak (skepp) 

3. Hur länge ska akvariet och växterna stå innan man åker och köper fiskar? har hört att man ska göra så innan man skaffar fiskar. 

4. Vilka fiskar är bra att börja med?  

Är mycket tacksam för svar, och bilder kan fixas för den som är intresserad och vill hjälpa oss få det att fungera. 
Mvh Johanna

molly00
0

Det kan vara dålig vatten kvalité?, är inte helt säker :)

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

Lillaaflickaan
0

Vi gjorde ett sånt där vatten test på arken zoo, och hon i affären sa att det var inge fel på vattnet. :( Hur ska man göra då?

mejamylove
7

Först så måste vi veta hur stort det är? :)

Sen så ska akvariet aldrig vara helt städat eftersom de goda bakterierna dör då, gör ett 25 procent vattenbyte en gång i veckan och låt allting vara kvar i. Har sett flera nybörjare som tar ut sina fiskar i en hink under vattenbytet 🤫

Du kan göra vatten byte med hjälp av en slamhävert, sug upp smutsen och bajsen från sanden och fyll på med nytt fräscht avklorinerat vatten :)

Fiskar kan jag inte ge tips på förrän storleken på akvariet :)

sauk1
4

Antagligen hade ni för mycket fisk och matade för mycket, vilket på sikt nygger upp nitrit i karet. Nitrit är giftigt. Om nivåerna blir för höga och ni då inte byter ca 30% vatten dagligen så kan fiskarna dö. I normala fall gör du delvattenbyte, ca 30% av vattnet ska ur och nytt i. Det nya vattnet kan du använda Aqua safe i om det är så att ditt vatten behöver det. Jag vet t ex från min vattenleverantörs webb att de tillsätter kloraminer, vilket inte är bra. Jag använder alltid Aqua safe.

Du kan påskynda inkörningstiden, har jag hört, genom att även skaffa "uppstartsbakterier" på flaska. Det är goda bakterier. T ex Easy life Easy start eller Happy life.

Många debatterar om detta, men JAG tycker det är bra att ha ett dropptest hemma som mäter nitrit.

Lillaaflickaan
0

Jag tog några mått nu, kan även fixa bilder på det senare. 

Bredd: 26cm
Längd: 49cm
Höjd: 32cm 

Okej, nu står akvariet med bara lite vatten kvar i botten då vi tog ur det andra när fiskarna dog. Du tycker inte man ska ta upp ungefär hälften av stenarna och koka dom? Fall om fiskarna kan ha blivit sjuka och därför dött? Jag tror vi kan ha kalk i vattnet fall om det kan göra så fiskarna inte heller överlever. Hur får jag vattnet avklorinerat? :)

Lillaaflickaan
0

Vi kan inte ha haft våra fiskar med än 1 veckan innan alla hade dött, 
Dom fick bara lite mat på kvällen. och det va ytters lite som kom ner till våra malar och dom var dom ända som över levde upp till 2 veckor, sen hade en dött på botten och en fasnat i pumpen. 
Så vi han ej byta vatten. 

Vart får man redan på vilken vatten typ man får hem? 
Vi bor just nu i en lite by i Furudal och vi har kommunalt vatten som finns i ett vattentorn. 

Vad föredrar ni att man ska köpa hem så man kan kolla sådant? :)

mimåne
3

Anledningen till att dina fiskar dog i början kan vara dålig vattenkvalite av något slag. Även om de testade ditt vatten på arken zoo så kan de ha missat någonting.

Det kan också vara så att du har städat ditt akvarium alldeles för noggrant. När du städar så ska du inte skrubba rent allting och inte byta allt vatten. Jag förstår din tanke om att ta bort alla dåliga bakterier, men städar du för noggrant tar du också bort de Goda bakterierna som är livsviktiga för fisken. Dessa goda bakterier kommer så småningom att "äta upp" de dåliga bakterierna.

Du kan ha kvar dina fiskar i akvariet medan du städar. Använd en slamhävert eller en så kallad damsugare till att suga upp fiskbajs och annat skräp på botten, rör inte omkring i bottenmaterialet de första veckorna. Plocka bort dåliga blad från växter. Samtidigt som du gör detta så tar du bort ca 20-30% av akvariets vatten. Du behöver sedan tillsätta lika mycket nytt friskt kranvatten. Tappa upp vattnet i nya obehandlade hinkar och tillsätt Aquasafe som du köpt. Jätte bra att du införskaffat det :) Använd en doppvärmare i hinkarna som värmer upp vattnet till samma temperatur som vattnet i akvariet har. Sedan är det bara att fösa över det nya vattnet till akvariet och så är städningen klar. Mer behöver du inte göra :)

Hur stort är akvariet?

Tänk på att inte köpa alldeles för mycket fiskar i början. Köp bara några få stycken. Vad köpte du för fiskar senast?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Taggeman
0

Om det är utvändiga mått så är vattenvolymen ca 36 L

Men det säljs som ett 40L på dom måtten.

Startar man upp ett sånt litet akvarium så är det väldigt känsligt med vattenvärdena i början.

Du har fått bra tips redan men inga stora fiskar som skitar ner o du kan inte ha så många i det akvariet.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Ellenor123
3

Ditt akvarium är 40 liter :) Du avklorinerar vattnet genom att använda t.ex AquaSafe som tar bort klor och andra fiskfarliga ämnen i kranvattnet. Köp ett "uppstartsmedel" med bakterier i, fråga efter det i butik. Tror det blev en nitritspik i ditt akvarium.. lätt hänt tyvärr med nystartade akvarium. Om jag var du hade jag gjort såhär..

Köp växter(gärna många, se till att det är lätta och okrävande sorter) och uppstartsmedel. Dosera uppstartsmedel enligt bruksanvisningen i ett par dagar. Fråga gärna oss efter lätta växter och fiskar som passar ditt akvarium, misstänker att ni haft fiskar som ej passat akvariets storlek. Zooaffärer vill bara sälja, de är oftast okunniga inom akvaristik och struntar i om de säljer en 30 cm stor fisk till ett miniakvarium. Sedan köper du några fiskar, inte för många, och släpper i dem i ditt kar och ser hur det går. 1 vecka senare kan du köpa fler.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mejamylove
1

Nej, inte koka stenarna!!😮 Det enda du behöver göra är att byta vatten enligt som vi tipsat om där uppe.

Om du märker att det blir dåligt flöde i pumpen så skaka av filtret i det gamla vattnet vid vattenbyte försiktigt, högst en gång i månaden. Aldrig under kranvatten då de goda bakterierna dör då.

Är det levande växter ni har, eller plast? köp gärna många lågkrävande växter som javaormbunke till exempel, som hjälper till att ta upp näringen som blir över :)

Lillaaflickaan
0

Okej så nu när jag vill fylla mitt akvarium igen ska jag alltså åka till en zoo affär och köpa växter innan jag fyller akvariet med vatten och använda AquaSafe + uppstartmedlet med goda bakterier, och sedan starta pumpen? och väntar några dagar innan man skaffar fiskar?

vad är lätta växter och hur många behöver mitt akvarium om det nu är 40L ? :) som ni kom fram till efter mina mått. 

sist hade vi 10 neontetror och 3 små bebis malar.

Lillaaflickaan
0

Vi hade levande växter :)

FridaIsHere
0

10 neontetror och 3 malar är för många i ett nystartat akvarium. Det jag fick höra från djuraffären är att man ska börja med 2-5 styckna fiskar.

mimåne
0

Ja i ett kar på 40L är det alldeles för många fiskar till att börja med. Neontetror är dessutom känsliga fiskar och behöver ett större akvarium.

Jag skulle råda dig till att börja med ca 4 fiskar och välja någon annan fisk istället för neontetror. Kanske Guppy eller Platy? De är fina och enkla fiskar. Att man lätt får yngel av dem kan också vara roligt :)

Lillaaflickaan
0

#14 okej alltså ska vi testa med 4 Guppy eller Platy? :)
Vilka växter var det du rekommenderade och hur många? 

Alltså ska vi först: 
Fylla akvariet med vatten, växter, AquaSafe & Uppstartmedlet och sedan starta pumpen och låta den stå? 
Hur många grader ska jag ha i vattet?
Har fått massa olika grader, 25,26,27.. 
Sen köpa 4 Guppy eller Platy

Tacksam för all hjälp! :)

mimåne
0

Ja du kan göra det i den ordningen, glöm inte att starta doppvärmaren också :) Du kan köpa kanske, en hane och två honor. + en mal av något slag. Ska se om jag kommer på någon som passar i ett 40L kar bara 🤔

Jag skulle rekommendera dig snabbväxta och enkla växter. Här är några namn:

Cerathophyllum demersum / hornsärv

Svärdsplanta

Hydrocotyle leucocephala / Vattenspikblad

Ludwigia repens

Vallisneria

Lillaaflickaan
0

Kanon va bra, tack för allt hjälp verkligen! 

Jag har ett doppvärmare som man ställer in graderna på, hur många grader ska jag ställa den på? 
Kommer inte ihåg hur många grader vi hade sist i vattnet. 

Men då ska jag försöka fixa det så snart som möjligt så jag kan starta upp det, för vi vill komma igång och få igång vårat akvarium. 
Hur många växter ska jag använda? 3-4 st eller blir de för många.

mimåne
0

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1 Här kan du läsa på om guppys ifall du vill skaffa sådana. De vill ha en vattentemperatur på mellan 22-28 grader.

Det finns guppys i många olika färger och mönster. Googlar du på Guppy kommer det upp många fina bilder!

Lillaaflickaan
1

Super tack! 

Då ska jag läsa lite där och sen försöka åka iväg och handla så jag kan starta upp vårat akvarium igen. 

hur många dagar ska jag låta det stå innan jag köper fiskarna och hur ser jag till att det inte blir samma "problem" igen?

Spöket
0

Köp egna dropptester, köp gärna också en flaska Nitrivec och följ instruktionerna på den.

Ett 40-liters akvarium är svårt för en nybörjare. 

Jag smygstartade mina småburkar(19 & 26-liter) med att bara ha i 10st rosa Posthornssnäckor i ca 2 månader.. nu har jag även köpt dvärgräkor, inga dödsfall.

Multi vad?

mejamylove
0

Jag skulle ha väntat två veckor först efter allting är färdigt och åkt och kollat vattnet på djuraffären, om det är bra och fortfarande är det efter ännu en vecka så skulle jag nog säga att det är okej att köpa 2-4 fiskar. :)

Mata inte första dagen och mata sparsamt de följande, håll koll på gälar och fenor att de ser bra ut och inte är röda eller söndriga.

Spöket
2
Spöket
3

Köp 2st fina färgglada guppyhonor, de är redan på smällen så du kommer att få fler så småningom. 😃

Vill du istället ha en större fisk så köp en Kampfisk och håll dig till den.

Multi vad?

FridaIsHere
0

När jag startade mitt akvarium så köpte jag två Platy oc tre guppys ( två honor eftersom att hanen kan jaga ihjäl den ena honan om hon är ensam) och det funkar helt utmärkt! :)

[Seaside]
5

#21 Har för mig att man behöver låta något djur flytta in i akvariet redan efter någon dag efter uppstart, för att "få igång processen" - annars har bakterierna inget att jobba med (ifall det inte finns något i som smutsar ner). Vet inte om jag missuppfattat det hela - rätta mig isåfall gärna🙂

Spöket
0

#21 Det stämmer bra 🙂

Multi vad?

Lillaaflickaan
0

Så allt en nybörjare behöver till att starta ett nytt akvarium är: Uppstartsmedel, aquasafe, nitrivec och dropptest? Vad skulle ni reckomendera att man har i akvariet som som smutsar ner men inte dör? #21 är sugen på att ha räckor. När jag startar upp det nya akvariet ska jag: Ha i vatten, växterna, aquasafe, uppstratsmedel och nitrivec? Sen ha i något som smutsar ner och håller dom goda bakterierna, tips på vad det kan vara för något? Sedan vänta en vecka, göra test. Vänta en vecka göra test och om båda dom testerna varit bra kan jag åka och köpa 4 fiskar? Vi är sugna på Platy, 1 hane och 2 honor och en mal.

Lillaaflickaan
0

En vän till mig ville att jag skulle fråga er om hon kunde göra lika dant med sitt akvarium, hon har ett lika stort men efter hennes fiskar dog har hon bara låtit de stått. Så 3/4 av vattnet har dunstat bort och växterna är döda och hon vet ej om det kan ligga någon fisk kvar i botten. Hon undrar om hon ska bara tvätta allt med varm vatten och ta bort gamla växter sen starta upp de som jag fick mina råd av er? Hon vågade inte fråga då hon skäms att hon åkte bort och den som skulle hjälpa henne med akvariet struntade i de så fiskarna dog, sen plockade hon bort dom flesta döda men sen bara låtit akvariet stå. Hon skulle bli tacksam för svar.

mimåne
1

Du behöver inte ha i nitrivec direkt. Detta är ett medel som hjälper till att bekämpa onda bakterier ifall att du får utslag av det på ditt dropptest. Det kallas nitrit. Det kan vara bra att ha detta medel hemma då det är väldigt vanligt att man får nitrit i början.

När du satt i fiskar i akvariet så är det bra att mäta nitriten varje dag/varannan dag de första två veckorna. Ju mer stabilt värdet blir, desto mer sällan behöver du mäta det också.

Jag har hittat en "mal" som skulle kunna passa ditt akvarium. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1 Dessa vill dock vara några stycken tillsammans.

Du skulle kunna starta med två platyhonor och två stycken otocinclus malar. Efter några veckor kan du utöka med att köpa en Platy hane och någon till otocinclus.

mimåne
0

Ja din vän kan starta upp sitt akvarium på samma vis som du gör det. Det spelar ingen roll vilken storlek akvariet har.

Vad roligt om det blir att ni kan göra detta tillsammans :)

Lillaaflickaan
0

Okej tack så himla mycket! Då ska jag försöka åka iväg så fort som möjligt att köpa dessa saker så jag kan starta upp mitt akvarium så fort som möjligt. Ja det ska bli kul att starta upp dom samtidigt och kunna få det att fungera också :) Vad var det för någonting ni rekommenderade jag kunde ha i akvariet direkt som skulle göra så det behöll sina goda bakterierna vattnet medans jag väntar i 2 veckor och gör mina vatten test en gång i veckan? Okej då blir det två Platy honor och två malar till en början :) Och sedan mata dom andra dagen och varsamt så man inte får nitrit igen och sedan göra dropptester 1 om dagen första dagarna sen var annan så att det ser bra ut? :) ska man vänta nästan 2 veckor till om dropptesterna ser bra ut innan man skaffar en Platy hane? :)

Spöket
1

#31 .  4 fiskar vid uppstart av ett 40-liters låter mkt i mina öron. Köp inte alla de fiskar du vill ha.. köp 2 Platys och håll dig till dem i nån månad. 

#29 Fel

Häll i Nitrivec även i uppstart för de innehåller bra startbakterier MEN du måste ändå hålla koll på nitriten med hjälp av dropptest.

Nitrivec http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=258502

Multi vad?

Ellenor123
2

Den enda malen som du kan ha i ett 40-liters är Ottos(Otocinclus). Du kan inte ha de "vanliga" malarna vid namn Ancistrus, de vill ha minst 100 liter. Ottos vill inte vara ensamma utan de vill vara några stycken, så köp 3-4. Däremot skulle jag absolut inte börja med dem eftersom dem kan vara känsliga för vattenkvalité, bättre att du börjar med platys och utökar med Ottos i efterhand :)

Sarah E
0

#29 Är det verkligen en bra idé att ha otocinclus som startfisk? De är ju rätt känsliga för dålig vattenkvalitet, om jag lärt mig rätt, och behöver matas ordentligt, vilket man ju inte gör i ett nystartat kar 🤔 Men när karet varit igång ett tag borde det kunna funka om det inte är för många andra fiskar däri, iom att otocinclus är en stimfisk och vill vara ett gäng 🙂

mimåne
0

Angående nitrivec. Jag är en sådan som helst ser att man använder så lite tillsatta medel som möjligt och vet med erfarenhet att det kan gå bra. Därför brukar jag rekommendera det så. Vid uppstarten av mitt senaste kar använde jag varken bakteriekultur eller nitrivec. Det har gått fint. Men självklart så väljer man själv vad man vill köra på :)

När maten ramlar till botten så tar ju vanligtvis en mal hand om det. Väljer du att inte skaffa någon i början så måste du vara väldigt noga med matningen så att inte en enda matbit ramlar ner till botten :)

Lillaaflickaan
0

Nu vart det lite mycket hära. Vilka medel ska jag använda när jag starta mitt nya akvarium? Ska man ha någon fisk/nå annat Direk vid uppstarten för att hålla bakterierna i ordning? Och vad isf? :) Ska fortfarande kolla vattnet 1gång i veckan, 2 veckor innan jag skaffar fisk. Hur många Platy ska jag sedan köpa sedan? När det är dax att ha i fiskarna.

Ellenor123
1

#36 Jag rekommenderar att du köper uppstartsmedel. Visst finns det folk som minimåne som kört utan och det har funkat perfekt ändå :) , men jag skulle inte chansa om jag var du med tanke på att det redan gått åt pipan för dig en gång :( 

Jag skulle köpa 3 Platy, en hane och två honor. De ynglar av sig själva sedan så du behöver inte köpa fler om du inte vill. Tänk bara på att skaffa nya hem åt ynglena när det börjar bli för överbefolkat i akvariet.

Du kan ha i fiskarna dagen efter uppstart, men jag skulle kolla nitriten varannan/var tredje dag den första veckan/två veckorna.

Lillaaflickaan
0

Heter det uppstartsmedel eller har det ett annat namn? Okej, så du tycker inte man ska vänta någon dag och göra ett vatten test? Nitrit testar jag med dropptest?

Ellenor123
0

Uppstartsmedel eller bakteriekultur brukar man säga, om du frågar efter det i zooaffären så kommer dem förstå vad du menar :) 

Nitrit får du inte på en dag, så det spelar ingen roll om du väntar en dag eller inte. OM man får nitrit så brukar den nå sin topp efter ca 2 veckor och brukar sedan avta. Jag har själv aldrig fått någon nitritspik i något av mina akvarier, och då har jag gjort så som du blivit rekommenderad att göra. Däremot kan man ju få nitrit ändå.. 

Många snabbväxande växter hjälper att hålla vattenkvalitén bra, det tråkiga är väl att personalen i zooaffärer inte brukar ha så bra koll på växter.. hos mig är de oftast inte ens märkta med sitt namn. Så en nybörjare kan gå med 5 växter som är skitsvåra om man har otur. Vet du om din zooaffär har märkt sina växter med namn? Fråga efter vattenpest, hornsärv och hygrophila polysperma. De är lätta och snabbväxande. 

Vart bor du? Kanske någon kan tipsa om en bra butik i din ort :)

Lillaaflickaan
0

är det här den ni menar att man ska köpa så man har hemma? 

http://arkenzoo.se/tetra-nitrate-minus-100-ml.html

då jag bara har arken zoo i närheten kan jag ändas köpa mina saker där. :/

Ellenor123
0

#40 Jag tror Arken har lite mer att välja på i butiken, för det där var ju ett himla snålt utbud. Jag ser inte att det står någonting om bakteriekultur där så jag är inte säker på om det är rätt produkt.. men som sagt, om du frågar så hjälper dem dig hitta rätt!

[Seaside]
0

Jag kör med Sera Bio Nitrivec (bakterier på burk). Den fungerar jättebra tycker jag🙂. Finns med all sannolikhet på Arken Zoo.

Här kan du läsa mer om produkten: http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=258502

Lillaaflickaan
0

Uppstartsmedel eller bakteriekultur, då ska jag fråga efter det när jag åker dit. Nej dom är inte märkta växterna, det var dom ej sist när vi va dit. Vi funderar på att använda några av dessa växter, Hornsärv, Svärdplanta eller Vallisneria dom har vi fått hört ska vara lätta och snabba växter. 

Jag hittar ingenting på doms hemsida, dom har inte äns dropptest där. :/ 

Hur länge tycker du att jag ska vänta från att jag starta upp hela akvariet med vatten,växter,uppsartsmedel och aquasafe ska vänta innan vi skaffar fiskar?

Lillaaflickaan
0

Vi bor ca 3 mil utanför rättvik, så närmaste butik är arken zoo i mora :)

Ellenor123
2

#43 De är lättskötta växter men bara Hornsärven är snabbväxande, så köp gärna extra mycket av den :) Växter som växer långsamt förbättrar inte vattenkvalitén lika bra. Du kan lika gärna slänga i fiskarna dagen efter du startat upp akvariet, Platy är ingen känslig fisk och fiskbajset och fiskmaten behövs för att "sätta igång" akvariet :)

Lillaaflickaan
0

Okej men i mitt 40L akvarium, hur många växter kan jag ha? 
Hornsärven, då ska jag komma ihåg den och köpa flera såna och fixa allt sånt. Så egentligen skulle man kunna starta akvariet med vatten, aquasafe och starta pumpen, sen åka dagen efter och köpa både fiskar , växter och uppstratsmedel/bakteriekultur och ha i alla dom samtidigt eller ? :)

Ellenor123
0

Du kan ha så många växter du vill, ju fler desto bättre :) Se bara till att fiskarna har fri simyta också. Täck t.ex alla sidor av akvariet med växter, förutom framsidan för du vill ju se fiskarna också ;)

Häll i bakteriekulturen första dagen, fortsätt sedan dosera den enligt anvisningarna på flaskan. Ja precis så kan du göra :) Du kan också plantera växterna första dagen men då får du ju åka två gånger och det är ju onödigt. Kör så, det kommer säkert gå jättebra den här gången! :)

Lillaaflickaan
0

Ja men precis, man vill ju kunna se som fast dom ska kunna simma och gömma sig i bakom några växter om dom vill. Alltså måste jag vänta ändå? har ingen bakteriekultur hemma, har ändas aquasafe hemma. 

Då blir det två ggr till Arken iaf :)

Ellenor123
0

Oj, virrig jag är. Fick för mig för någon sekund att du hade uppstartmedlet hemma. Nej men vänta med det då :)

Lillaaflickaan
0

Alltså lär jag åka och köpa växter och bakteriekultur innan jag startar upp akvariumet, och sen får man åka dagen där på och köpa fiskar och stoppa i dom och vara jätte försiktig med matningen och använda dropptest efter någon dag? :)

Ellenor123
0

Det har ingen jättestor betydelse, en dag hit, en dag dit. Gör som du vill! :) Precis, lite mat och så håller du koll på nitriten genom dropptestet :)

Helena888
0

En liten fråga: ska man ha i aqua safe varje dag de första dagarna när man startat ett nytt akvarium? Jag startade ett 30 l igår som jag ska ha räkor i. Tänkte låta det stå en vecka innan jag släpper i nån räka.

Ellenor123
0

#52 Aquasafe eller vattenberedningsmedel som det kallas(finns flera sorter) används bara när man byter vatten. Vad är det för räkor du ska ha? Arterna är olika känsliga. Jag har startat upp 3 räkkar i mitt liv och det rekommenderas att man låter ett räkkar stå MINST 1 vecka innan man släpper i en räka, så att vattenvärdena ska stabiliseras. PH, KH och GH.. sånt som vissa räkor bryr sig om. Redbee är ett svenskt räkforum som jag rekommenderar om du har några frågor :) 

Jag har dock nästan endast haft lite känsligare arter så jag var suuupernoga med vattenvärdena och släppte i några räkor förrns efter 2-3 veckor. Vet att det finns folk här på forumet som köpt de vanliga körsbärsräkorna och bara släppt ner dom i sitt kar och det har funkat. På redbee kan du också läsa vad de olika arterna kräver och hur lättskötta de är. Själv hade jag otur med mina körsbärsräkor(dock inte de vanligaste, utan Sakura) och trots att jag var skitpetig med allt så dog hälften.. trots att Körsbärsräkor ska vara väldigt tåliga. Så känsligheten kan ju också bero på vem/var du köper dem av :)

Helena888
0

Ok, ja jag väljer mellan körsbär, sakuror och crystal red… :-)

Spöket
0

Är du nybörjare så köp Körsbär 🙂

Multi vad?

mejamylove
0

#25 Tycker det är ganska elakt att använda fiskar som inkörning. Jag vet att det är en väldigt omtalad metod som funkar för dom flesta men fiskarna blir otroligt stressade under processen. Och om de blir tillräckligt stressade så kan de dra på sig någon otäck sjukdom som förstör hela nya karet-till exempel vita prick. 

Jag tycker inte det är värt att chansa när man så lätt kan köpa bakteriekultur på flaska på djuraffären och slipper riskera hela akvariets välmående :) 

Men om man mot förmodan inte kan köpa bakteriekultur av någon anledning så skulle jag skaffat några posthorn som både håller rent och skitar ner och får igång bakterierna i filtret, eller köpt ren ammoniak och haft i eftersom de goda bakterierna lever på ammoniak och på så sätt få igång processen :)

Tokyo
0

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, då jag är bara nyfiken på vilka växter du köpte? :)

[Seaside]
0

#56 Jag har aldrig använt enbart fisk vid starter - utan fått rådet att använda bakteriekultur + introducera någon enstaka fisk i början, och denna metod har fungerat fin-fint🙂

Lillaaflickaan
0

#57 Jag har ej åkt och köpt växter än då det är helg och stängt men vi har fått råden att köpa Hornsärv, Svärdplanta eller Vallisneria. De är lättskötta växter men bara Hornsärven är snabbväxande, så fick tips att köp gärna extra mycket av den :)

sauk1
0

Vattenpest går också bra som snabbväxande. Brukar finnas.

mejamylove
0

#58 Tycker inte att det spelar någon roll, bakteriekulturen boar ju inte in sig på en gång och om man har i fisk i början är det ju samma sak som jag sa i mitt första inlägg.

Sen framgick inte det i ditt inlägg. :)

[Seaside]
1

#61 Alla gör vi olika🙂. 

Jo, i ett inlägg lite längre ner: #42 berättade jag att jag kör med Sera Bio Nitrivec.

mejamylove
2

#62 Men inte det inlägg jag svarade till.

Självklart gör vi ju alla olika men jag försöker att inte bygga på den gamla metoden. :)

Tokyo
0

#59 Jag har Valle och jag tycker absolut den är snabbväxande, men det är väl olika antar jag?

[Seaside]
3

#63 Det är ingen gammal metod, inte ens föråldrad. Tycker att du kan ge dig nu. Finns inga rätt/fel i detta sammanhang, så kan du inte bara acceptera att du å jag gör olika?

mejamylove
3

#65 "självklart gör vi alla olika"…

Helena888
0

Tips på bra vattentest? Är nybörjare. På djuraffären tipsade de om nåt med 10 stickor som kostade 300 kr. Kostar de så mycket?

mimåne
0

Tyvärr så kostar det nog en del. Men tänk på att du kan testa vattnet många många gånger om innan det tar slut :)

Jag tycker själv att nitrit och ph test är de viktigaste testerna, men köper du dem separat så är man redan uppe vid 300kr. Då kan det vara värt att köpa ett kitt :)

Tokyo
1

#67 Stickor kan man dock inte alltid lita på. Köp droptest istället.

Helena888
0

Åh, jaha! Jag trodde man använde stickorna bara en gång. Hur funkar det, ger en sticka svar på flera prover?

Helena888
0

Vad är dropptest då?

mimåne
0

Ursäkta, men nu trodde jag att du pratade om dropptest.. Dessa kan man använda flera gånger. Men på något konstigt sätt så tänkte jag på sticktest när jag pratade om priser. Ibland får man till det 🤦‍♂️

mimåne
0

I ett dropptest får du med en liten behållare där du fångar upp lite akvarievatten. Det följer också med en, ibland två flaskor som du enligt bruksanvisning droppar i behållaren med akvarievatten. Det kommer att visa en viss färg som du läser av på en karta vilket värde det har. Pålitligare än stickor faktiskt :)

Tokyo
2

#71 Det finns ju olika, men om vi säger att jag ska testa t.ex nitrit med mitt droptest kit från sera så ska man först använda röret man får med och fylla med akvarievattnet, sedan ska man droppa i 5 droppar (tror jag det var) av vätskan man får i en liten flaska. Sedan lär man vänta i ungefär 5 minuter och när tiden har gått ska man jämföra färgen på akvarievattnet i röret med en lapp man får med, och då motsvarar gult 0.0 mg/l, ljust orange 0.5 mg/l eller något sådant, osv osv. Mörkrött motsvarar 5.0 mg/l vilket då är giftigt för fiskarna. Sedan gör man olika beroende på vad man testar, i kitet jag har får man med test för pH, kH, gH och NO2 (nitrit).

Tokyo
0

#73 Haha oj, du hann visst före :)

mimåne
1

Det gör ingenting. Det kan vara bra med flera beskrivningar, en kan ju inte säga allt och man får en tydligare bild av flera svar :)

Spöket
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte ett helt kit dropptester på Hornbach för nått år sen och de gick på runt400- 500 om jag inte minns fel.

http://www.akvarieshopen.com/vattentester/test-laborett

Multi vad?