Kampfisk som byter färg!?
Hej! Vi har ett 190-liters akvarium som varit igång i ca 6 månader. I akvariet bor en kampfiskhane och två kampfiskhonor (av den 'vanliga' sorten), fyra pakistanbotior, två Ancistrus och en flock kardinaltetror. Plus en del växter. Sedan ungefär sex veckor tillbaka har kampfiskhanen börjat byta färg. Från början var han knallblå, men så fick han en vit fläck mitt uppe på huvudet. Stor som en ärta ungefär. Fläcken växte ytterst långsamt i två-tre veckor, men sedan satte den fart ordentligt och nu täcker den hela fisken, så att bara stjärtfenorna är blå. Fläcken i sig har också skiftat färg. På huvudet skimrar han i orange och pärlemor, medan resten av kroppen snarare är rosa/pärlemor. Han har liksom en metallic-glans. Han äter, simmar, busar med sina honor och gör allt som han brukar. Jag kan inte hitta några skador på honom alls. Vad kan detta bero på? Har aldrig varit med om nåt liknande tidigare.
Färgerna ser inte alls rätt ut på bilden, men det går ju åtminstone se att han inte längre är djupt knallblå!
Ingen som har någon aning/idé? Eller har varit med om detta?
Kan det inte vara så att han var mycket ung när du köpte honom, och nu är han könsmogen och färgar ut? Jag kan inget om kampfiskars färg men det var min tanke iaf :)
Ingen aning, men jag hade två guldfiskar som blev vita. Jag tror att de hade för varmt vatten för att de skulle trivas. Guldisar är ju kallvattensfiskar. Kampfiskar lever väl i ovanligt varmt vatten tror jag, så det kanske är ett liknande problem fast tvärt om. En tanke bara.
Intressant att du tar upp detta. Måste säga att jag inte kan mycket alls om kampfiskar då jag aldrig haft intresse för dem, så har absolut ingen aning om varför detta har hänt nu. Min första tanke går dock till att vissa fiskar kan helt ändra färg beroende på hur de trivs och lek. I butik kan man se en nästan helt mörk, svart fisk. Man köper och tar hem den, vips är den gul röd och blå.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för svaren! Jag har haft många kampfiskar genom åren och ofta får de en mycket finare och starkare färg (liksom många andra akvariefiskar) när de bott in sig och trivs i akvariet. Det fick även lilla Felix. Men det här är ju en total färgväxling, från djupt blå, till ljusrosa-metallic. Det här med könsmognad kan jag inte avskriva, men jag har aldrig varit med om det innan. Känns ändå konstigt att han skulle byta färg så totalt. Den färg han har nu är visserligen udda och läcker, men jag tror inte att det skulle löna sig i det vilda, för honorna skulle väl knappt känna igen honom som en artfrände… Akvarievattnet har rätt temperatur för honom! Några fler tips eller tankar?
De flesta kampisar brukar släppa på färgen när dom blir gamla, min 3åring har också lite spräckligt huvud nu och han hade knallrosa huvud innan :)
Men Felix är bara 6 månader + åldern när jag köpte honom. Och då var han ändå liten… Plus att han inte är lite spräcklig, han har bytt färg helt!?
Är han köpt i djuraffär? Fiskarna är oftast små men rätt så gamla när man köper dom i butik :/ om man inte går till en väldigt bra butik som blir av med sina på en gång och därefter köper in nya unga :)
Nja, jag vet ju inte säkert förstås, men han kommer från en (vad jag vet) välkänd och kunnig kille. Har aldrig haft problem med fiskar från honom förr…
#11 Jag tror inte det är en sjukdom iaf, vet en tjej på tumblr vars Kampfisk började som en blå bf hm och senare blev svart för att efter det bli hälften svart hälften kritvit :P nu är den nästan helvit med svart bf kant.
Håller tummarna för att du har rätt! Han har ju som sagt inget sjukligt i sitt beteende alls. Det är bara just färgen. Inte som jag tänkte, men han är i alla fall unik :-D