Starta upp 54 l som 50-års present
Jag har hållit på med akvarium för ett tag sen men pga flytt blev det aldrig aktuellt igen, vilket är väldigt tråkigt eftersom akvarium är både roligt och vackert! Iallafall så har min pappa önskar sig ett uppstartat akvarium i 50 års present, som jag blir förste "skötare" på, han tycker det är vackert men pallar inte riktigt hålla på och joxa så himla mycket utan lämnar den roliga biten (enligt mig) till mig då. Jag har ganska bra koll på fisktyper, vattenvärden, växter och vad som funkar ihop, men nu behöver jag lite tips vad man kan fixa i detta akvarium! Pappa säger att han vill ha en Kampfisk, men är öppen för andra förslag. Tänker att det kanske blir lite tomt att bara titta på en Kampfisk i ett 54 l. Vad kan man ha med en Kampfisk som varken stressar eller tuggar sönder fenorna på honom? Och vad för annat skulle man kombinera i akvariumet förutom Kampfisk?
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Jag har själv funderingar på Kampfisk :) Och har fått flera tips om tex Amano räkor, men dom kan kampfisken tydligen ge sig på men dom är större än små räkor så kan ändå funka. Sen fått tips på snäckor :)
Man ska iaf helst inte ha andra fiskar i. Men om jag förstått så kan man ha malar i, men vet dock inte hur pass det är med det.
Här kan du läsa lite :) http://www.bettasverige.n.nu/
Arsatazz hamsteruppfödning
Kampfiskar bör vara ensamma
Medarbetare på akvariefisk ifokus
helt rätt #2, men dom kan vara med tex snäckor men inte andra fiskar. Vissa fall går det bra men andra inte.
Jag är medveten om att kampfiskar ofta inte går med andra fiskar på så små ytor, frågan var om det finns någon möjlighet att fylla ut akvariumet med bara en Kampfisk eller så vill jag ha tips på andra möjligheter med fiskar som kan vara trevliga för honom att titta på i framtiden? Han fyller i april så har gott om tid att planera och fixa! :) Räkor är en idé som jag faktiskt har funderat på men vill ju inte att de ska bli uppkäkade som snacks till kampisen!

Var han tydlig med att han ville ha just ett 50-liters? En Kampfisk kan fylla ut ett 30-liters väl och det är dessutom ett smidigare format.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det är så att jag redan har ett 54 l som står tomt och då jag är student så önskade han sig just detta plus fiskar och inredning för att inte belasta mig för mycket ekonomiskt :) Men som sagt jag tar gärna emot tips vad man kan ha för fina fiskar i akvariumet!
Jag har två projekt planerade i huvudet. Ett med ett Kampfisk akvarium, litet eller mitt 54 liters som dock måste fixas till samt köpas in nya saker till menmen. Men ska även ha ett med flera olika fiskar i. Vi har funderat på kardinaltetror för dom är finare o mer färg än vanliga neon. Samt även ha Guppy i samma, ett tips, välj ett tema, tex funderar jag på sydamerika, och då ha fiskar som är därifrån så det blir samma vattenkemi :)
Ja biotoper är alltid trevliga, vad för exempel på tillräckligt små fiskar kan man ha i mitt akvarium, ge gärna exempel på olika biotoper :)
Jag skulle skaffat ett stim neontetror på 10 stycken, en kampfisk(gärna i någon ovanlig fenform), ett stim ottosar och eventuellt några amanoräkor om inte algerna håller sig borta :) Eller så kan du skaffa några små ciklider att ha istället.
#12 det blir ju inte en biotop med kampfiskar, ottosar,neontetror, (kampfisken förstör biotopen eftersom den kommer ifrån sydostasien dock så skulle det bli en utmärkt kombination😉
Gå in här: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
Tryck på fliken som heter "sökguiden", där kan du sortera. Bland annat på akvariets längd men även ursprung/kontinent och andra bra alternativ. :)
#13 jag svarade på ts första inlägg ;) jagär inte så mycket för biotoper.
Tack alla för trevliga idéer och svar! Jag tar emot alla förslag, biotop eller inte med stor glädje! :) Kom gärna med fler idéer gärna med bilder. :)
#17det där påståendet har jag hört tillräckligt nu och jag vill ha bättre argument (argument som berättar om dina egna erfarenheter av området) jag har haft kampfiskar med 30 olika arter främst färglada fiskar som neontetror och dom har aldrig jagat eller dödat varandra på något sett. dock så har jag gett mina dom bästa möjligheterna att vara tillsammans med flytväxter och med mycket annan inredning. hållit mig till fasta regler som exempelvis att enbart ha en hane per 40cm av akvariets längd och en hona per 20cm av akvariets längd och av resten av centimetrarna kan man ha färglada fiskar som har ganska starka färger på kroppen exempelvis neontetror, diskusar,. som ett exempel: i detta fall med ett akvarium på 54 liters akvarium så har dom oftast i sverige standard mått på 60cm längd vilket innebär i denna regel att man skulle kunna ha en hane (20 cm kvar) och sedan ha 10 neontetror som är på 2cm långa i det akvariet. denna regel är en undantags regel så man kan både överskrida den och underskrida den🙂
#19 jag instämmer. dock så tycker jag man inte ska utgå ifrån volym när man bestämmer sådana här saker utan att utgå ifrån volym bör man enbart utgå ifrån om det hör till kemiska frågor.
#20 Men nu förstår jag inte riktigt? Tycker du det är okej att hålla många fiskar tillsammans i små akvarier så länge vattenkvalitén är okej? eller har jag missförstått?
#21 ja absolut: så länge det inte tillförs energi ( proteiner främst) i överskott och att fiskarna kan röra sig ordentligt ser jag ingen anledning till att utgå ifrån volym. utan istället utgå ifrån akvariets längd och bredd och i vissa fall höjd. vi tar ett exempel Eldstjärtar som normalt vis brukar när dom är äldre bli extremt aggressiva mot samma art. och vi säger i har ett akvarium på 240 liter som har mått på 120 cm längd och 40cm bredd och 50 cm höjd och vi kompletterar det med 10st Eldstjärtar på cirka 10cm efter en vecka har alla börjat slåss
och man köper ett 1200 liters akvarium som har en höjd på 250cm och exakt samma bredd och och längd som innan. då i detta fall när fiskarna i huvudsak är på botten skulle inte någon höjd spela någon större roll i någonting i detta fall.
#22 jag förstår hur du menar och jag kan hålla med till viss del, men jag tycker själv att volym och yta går hand i hand och tog för givet att det var det du menade. Alltså stor volym stor yta, liten volym liten yta.