Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 2467 ggr
Cookio
0

Vad kan det kosta..???

Vad kan det kosta att skaffa och starta upp ett litet 20 - 30 liters akvarium med en Kampfisk o lite annat i??? 
Har läst massor men vill gärna samla så mycket det går i en och samma tråd. 

Både jag och gubben gillar deras utseende mycket och har diskutterat akvarium mycket i helgen. Dock har vi båda tajt ekonomi så funderar på att göra projekt 2 till vårt första istället då vi vill ha ett stort med olika sorter i men även Kampfisk men i ett mindre.

Arsatazz hamsteruppfödning

[Jens]
0

Jag tycker det är bra att du frågade för jag har hört flera gånger i forumet där användare kan säga att de inte har råd att köpa just nu utan tills de får lön, studiepengar eller sitt barnbidrag eller något annat och det tycker jag är så nonchalant för det är faktiskt djur vi har i våra akvarium. Händer det något så ska man ha en buffert för att klara av alla händelser med sina djur.

Det andra stora nonchalanta misstaget är att inte ta reda på vad man köper för fiskar utan gör spontanköp och litar på försäljaren. Men det ska jag inte fördjupa mig i här.

Jag har en hund och skulle det hända honom någonting så skulle jag säga att jag inte har råd att hjälpa honom. Skulle inte ha pengar till medicin får då är det bättre att avliva honom? Idiotiskt tänkt! Skrämmande!!

Om man har ett så pass tajt budget så varför inte skippa att köpa det extra karet och spara de pengarna till ifall det skulle hända något med det större karet som t ex inhandling av olika tester, köpa mediciner, död av växter eller fisk som behöver ersättas, pumpen behöver bytas, lysröret behöver bytas m.m. Det kan hända väldigt mycket saker de första 3 månaderna och då är det bra att ha extra slanten kvar.

Det är mycket omkostnader att driva ett akvarium. För ett driva ett nano-akvarium trodde jag skulle vara billigt eller mjaa, jag visste väl att jag skulle få lägga ut det dubbla till minst innan jag fick som jag ville. Jag köpte mina två för 589 kr styck. Efter nya pumpar, dekoration, grus, soil, växter, räkor och mat så hamnade jag på ca 1500-2000 kr per nano-akvarium.

MagArne
0

Nanoakvarierna är tyvärr ganska dyra så ett alternativ kan vara att köpa ett vanligt mindre akvarium istället. Jag köpte helt nya 56 liters Aquael-akvarium med ljusramp, doppvärmare och innerfilter för 495kr/st. Så köpa begagnade småakvarium är bara dumt då både pump och lysrör kan vara slitna.

Med ett sådant paket kan du nog tänkas vara igång för under 1500kr.

Cookio
0

#1 Jo vet, därav att jag ville ställa frågan för att veta vad som är billigast för oss osv. Om ett mindre varit billigare eller inte osv. Vi ska ta allt långsamt. Spara pengar och skaffa första karet sen spara mer samt ska inte lägga pengar på dyra tillbehör som man enkelt kan hitta billigt på tex ICA. Tänker då på tex saker att städa med som kan kosta över 30 kr men kostar tex 12 på en vanlig affär, sen stenar är ju enkelt att hitta ute, bara komma ihåg att koka dom eller skölja noga i kokhet vatten så allt dåligt försvinner om jag inte minns helt fel. Finns massa sätt att spara pengar på dekorationerna så ska satsa på såna saker, samt köpa växter som är bra i akvariet vilket vi redan valt ut 3 vi vill ha. Har även pratat eller funderat om man ska skaffa det lilla med Kampfisk först eller inte. 

#2 Okej, vi tänkte först fixa upp mitt 54 liters som står hos min pappa, men måste fixa nya saker, nytt silikon osv så bestämde att vi ska ha större än 56 liters som stort kar istället men till en Kampfisk kan man ha runt 30 liter enligt vad jag läst. Hittat nano som var rätt billiga men dom är mer gjorda för räkor enligt vad jag läst. Har även tänkt försöka satsa på nya akvarium, eller begagnade i nyskick

Cookio
1

#1 Alltsomallt kommer detta bli ett års projekt. Eftersom vi dels ska hitta ett - två kar. Sen spara ihop till att köpa de viktigaste sakerna sen skaffa första fiskarna vilket kan ta tid. Sen vill vi inte utsätta dom för ifall vi får möjlighet till en större bostad i samma hus. Och då måste flytta allting från en lägenhet till en annan även om det bara är knappt 50 meter. 

Ska ta reda på mer vad allt man behöver som man måste köpa på djurställen kan kosta oss. Sen se över bådas budget som kommer få sig en törn efter februari. 

Så vill kolla upp allt innan så man vet vilken ribba man ska sikta emot :)

[Jens]
0

Mycket bra tänkt ! =)

Cookio
1

#5 Japp :) Så sitter och försöker ta reda på alla kostnader som kan bli vid uppstart samt vad för saker man behöver osv =)