Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 4341 ggr
mimåne
0

Ett inte så tokigt kar

Hej alla akvarietokiga! Nu behöver jag eran hjälp med ett kommande kar. Så att jag inte tokar till det allt för mycket!😃

Har för närvarandet ett tomt på 180 liter men skaffar gärna ett större om det behövs. Jag funderar på vilka som ska få bo där. Ciklider är jag intresserade av, vill att detta ska vara "huvudfisken". Tar gärna emot tips på arter. Relativt enkla och fina ska dom vara, och möjliga att få till lek och bebisar. 

Gärna något stim som bakgrundsfisk. Ej stimfiskar som simmar överallt, dom ska hålla ihop! Och malar behöver jag, deras uppgift ska vara att hålla akvariet rent och fint när inte jag är där och petar på! Eller ska jag drömma till om kanske två olika ciklider?

Sedan funderar jag på vilket slags akvarium det ska bli. Jag vill ha mycket växter och rötter. Men vad ska jag ha för filter mån tro..

Jag behöver mycket hjälp så att det blir rätt från början, det är trots mitt intresse inte allt för många gånger jag startat på ny kula så mycket kunskap kan jag inte säga att jag har. Men viljan att lära mig finns!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Ingen som har tips på firrar?

[KiwieMie]
1

En Ancistrus som mal. 

Sedan kanske ett par av thomasciklider? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1

Och sedan kanske 10-15 purpurtetror? ^^

[Jens]
1

Ciklider är en fisk som man helst ska ha en sort av i ett akvarium i den storlek du nämner tycker jag. Däremot kan du gärna ha flera honor som t ex en hane och 4-5 honor. Jag har sneglat på två sorter som jag tycker är otroligt vackra men bör ses i verkligheten för på dessa bilder som visas på zoopet är inte så bra men man kan ana hur de kan se ut:

Kakaduaciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143

Röd dvärgciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144

Stimfiskar håller ihop om de känner sig otrygga i akvariet men de vänjer sig ganska så fort och delar ut sig över hela akvariet. Det gör de även i mitt stora akvarium. Bakgrundsfisk har jag svårt att föreslå men malar och då menar du kanske corydoras? Jag kan inte sluta att gilla just pandamalar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309

Tänker du på större malar så som Ancistrus så finns det massor med olika men varför inte någon Ancistrus sp albino? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070

Det var några förslag i alla fall men om du ska ha ciklider så ha mycket gömställen av stenpartier. Det gillar dom!

mimåne
0

#2 Oj vad vacker thomascilkiden på bilden var. Dock kom det fram många andra bilder på google som inte alls liknade denna. Kanske jag bara hade oturen och såg mindre lyckliga thomasciklider.. Men dessa verkar ju relativt enkla att odla och hålla! Har du själv erfarenhet av dessa? Kan man hålla mer än ett par?

#3 Jag har haft ciklider ur släktet apistogramma tidigare och varit mycket nöjd med dessa så en kakadua kanske inte skulle vara helt fel. Honan var riktigt fin men däremot verkar den vara medel svår att odla på, och jag skulle nog behöva en enkel om jag ska lyckas få några bebisar. Jag brukar ha otur trots goda försök. Den röda dvärgcikliden var också svårodlad, men vacker. hm, denna har jag nog inte sett förut. Åtminstone inte i butik.

Jag gillar corydoras! Dom är så trevliga och söta, speciellt Leopardmalarna, dom ligger mig varmt.. Men då är ju dessa lite mer svåra så kanske en Sterbamal? Dom liknar ju varanda till utseendet. däremot vet jag inte hur vanliga dessa är och om dom är svåra att få tag på?

Jo, Ancistrus känns ju som ett säkert kort. I min barndom skaffade jag denna som första fisk och den fick utstå en del missöden och experiment, men oj så tålig den var och länge levde den. Denna har gett mig bra erfarenheter av arten. Förutom en hona jag hade, hon var mycket aggressiv och gjorde ständiga utfall så fort någon närmade sig henne.

Ja ciklider tycker jag om. Även inredningen som dom kräver för att må bra.

[KiwieMie]
0

#4 Har ingen erfarenhet av ciklider alls tyvärr :( jag bara försökte hitta den mest passande (enligt dina beskrivningar) via zoopets artbeskrivninar ^^ men, fråga runt här på iFokus. Någon här har säkert erfarenheter av dem :)

[Eheim]
0

Corydoras sterbai är mycket trevlig pansarmal,jag har 10 stycken i mitt 180 liters kar.

[tlundegard]
0

Vad har du för ph i ditt kranvatten? Apistogramma finns det många sorter av, mer eller mindre svårodlade. Kakadua tror jag inte ska vara särskilt svår och jag tycker den är väldigt vacker, speciellt den naturliga formen. Jag har lite svårt för odlingsformer på fiskar.
Dock så vill apistogramma gärna ha ett ganska lågt ph, alltså surt vatten. Har du inte alltför basiskt, kalkrikt kranvatten så kan du ju satsa på mycket rötter och kanske till och med torv i akvariumet. Det ger en gul färgton i vattnet, men jag tycker det kan vara fint när det kommer till SA-biotop :) Dessutom så kan du ju satsa på några tetror då också, många från sydamerika glimmar vackert i det lite mörkare vattnet. Vet tyvärr ingen stimfisk som passar i surt vatten som gillar att stimma..

Annars kan du ju satsa på lite mer basiskt vatten och ha någon form av barb, tror de stimmar bättre :) Mina tigerbarber var väldigt lekfulla och roliga, kivades som bara den sinsemellan!

mimåne
0

#5 Men oj så snällt att du själv lade ner så pass mycket tid och ansträngning. Nu känner jag mig nästan en aning lat själv :) Tack så mycket, det var så rart!

#6 Vad roligt med ett stim sterbai. Läste att dessa var enkla att få till lek, har du någon erfarenhet av detta? Var köpte du dina?

#7 Tigerbarber har jag haft tidigare men upplevde dessa aggressiva och glupska. Inga fiskar med fina långa stjärtar intill dom inte. Jag har fått för mig att många barber är så, eller är det bara jag som inbillar mig? Jag hade kejsartetror förut också och dessa gillade jag väldigt mycket men skulle vilja ha en liten mindre stimfisk nu som går bra i samma miljö som någon ciklid.

Däremot är jag inte så överförtjust i denna gula vattentonen du pratar om, i mina ögon ser det lite smutsigt ut även om det inte är det. Kanske lite tokigt, men jag har faktiskt inte tagit reda på vilket ph värde mitt kranvatten har. Jag bodde på annan ort tidigare och där lämpade sig kranvattnet mycket bra för ciklider, var mycket därför jag vid den tiden valde denna inriktning. Men detta måste jag ta reda på, tack för en tankeställare!

[tlundegard]
0

#8 ciklider kan ha väldigt olika krav på pH i vattnet beroende på var de kommer ifrån. Jämför bara apistogramma där de flesta sorter vill ha pH runt 5-6.5 med någon afrikansk ciklid som tex Tanganyika eller Palettciklid som vill ha pH runt 8 eller ibland ännu högre. Det är viktigt att du funderar över vilken typ av akvarium du vill ha innan du väljer fisk. Surt eller basiskt vatten? Vilken temperatur? Typ av inredning? (Det svarade du ju på och det var växter, rötter och apistogramma som fick mig att föreslå sa-biotop). Olika fiskar har som sagt olika behov och du gör det lättast för dig att välja en biotop och utifrån den välja vilka fiskar du vill ha. För fiskar från samma biotop har ungefär samma behov :) Hur många barber hade du? Som jag har förstått det så ger sig tigerbarber på andra fiskar om de känner sig osäkra, har man ett tillräckligt stort stim så kan det gå bra. Jag har inte så bra erfarenhet av barber, men jag tror nästan att det är det eller rasboror man ska satsa på om man vill att fiskarna ska stimma. Kanske finns någon kunnigare som kan svara bättre på det.. :)

mimåne
0

#7 Jag håller med dig om att det är viktigt att jag klurar ut vilken typ av akvarium jag vill ha innan jag sätter igång någonting. Jag har efter jul möjlighet att starta akvariet, så jag är ute i god tid med planeringen! Det behövs när jag är ganska oerfaren. Du nämner apistogramma, det var faktiskt pandaciklid eller apistogramma nijsseni som den heter, som var min första ciklid och detta för att ph värdet i vattnet lämpade sig denna fisk. Det kändes smidigt att inte behöva tillsätta och försöka ändra basiskt till surt. Men om jag nu väljer ett sa-biotop akvarium, behöver det nödvändigtvis betyda att det innehåller detta gula sken du pratade om? För det vill jag helst undvika, jag gillar klart vatten..

På den tiden när jag hade guldbarber så var det ett litet stim på 6st.

En liten typ av gräsmatta skulle också vara trevligt att ha.

mimåne
0

Har ni föresten något tips på pålitliga sidor som säljer akvariegrejer? Det är inte så stort utbud på butiker här uppe i norrbotten..

[tlundegard]
0

#10 jag vet faktiskt inte om man kan sänka pH't i vattnet på annat sätt. Det skulle väl i såfall vara med co2, men det är ju ganska dyrt och jag vet inte om du är beredd på att köra high tech.. Hur funkade guldbarber? Var de bitska så kan det ju ha berott på det lilla stimmet. Vill du ha yngel så kanske iofs inte barber är det bästa. Pwss har jag hört gott om :) har själv aldrig beställt från internet.. När du ska köpa växter kan jag varmt rekommendera plantswap om du inte redan varit inne där :)

[Jens]
0

PWSS är bra. Jag har beställt från dom många ggr och även pratat med dem så jag tycker de är bra. När de har mycket att göra så skriver de om det på sin sida och då är beställning via telefon ett måste. 🙂

mimåne
0

#12 Nä guldbarber eller andra barber är jag inte inne på just nu, det var i början av mitt akvarieintresse som jag hade dessa så jag kommer inte ihåg allt för mycket av dom. Mest att jag tyckte dom var lite elaka men det är troligtvis som du säger pga det lilla stimmet. Själv tyckte man ju då att det var ett stort stim.. 😊

Ska lägga plantswap och pwss på minnet. tack!

Har åtminstone bestämt mig nu för att jag kommer ha ett gäng corydoras! Om jag får tag på sterbai vill jag ha dom, eller julii. De borde ju fungera bra om jag väljer att köra på ett sa-biotop med möjligtvis apistogramma.

mimåne
0

Jo just det ja.. Jag lär nog behöva köpa en ny pump till karet också.. Tips på en bra och billig sådan?

Jag har alltid haft pump i mina kar, men kanske något annat filtersystem skulle vara bättre?

[Jens]
0

Varför inte ett ytterfilter från Eheim?

mimåne
0

Jo, ja…. Pumpen som jag kört med är från Eheim och har fungerat bra så inte har jag tänkt mycket vidare kring andra alternativ. Men en stor klumpig pump måste väl också vara det mest osmickrande man kan lägga i ett akvarium.

Men nyfiken som jag är, så har jag snokat runt lite men jag förstår verkligen ingenting av filtersystem måste jag erkänna…😃 Innerfilter, ytterfilter, filtermattor, bottenfilter, pumpar och ja-a jag vet inte vad men en djungel är det i mina öron.

Vad är egentligen det enklaste, billigaste, och det bästa? Och hur fungerar det?

mimåne
0

Scalare, Kan man hålla några stycken tillsammans med ett par apistogramma? Jag har sett ett flertal sa-biotop där dessa fått leva tillsammans men mina tankar går ändå till vad jag läst på zoopet om Scalare :

"De är också ganska långsamma graciösa simmare och skall därför inte hållas ihop med tuffa fiskar. De långa fenorna kan utgöra en oemotståndlig frestelse även för arter som normalt inte biter av fenor"

Vad anser ni om detta? Om man har tillräckligt stort kar kanske?

kallepudas
0

#17 Enklaste,billigast & bästa blir ju lite olika saker i sammanhanget.

1:Men enklaste & billigast måste ju bli "hamburg matten filter" googla på det så ser du hur det fungerar & drivs med en hyffsad luftpump.

2:Innerfilter är oxå billigt & enkelt drar.

3:Bästa skulle jag nog vilja påstå är ett ytterfilter vilket även gör rengöring lätt men är inte det billigaste.

alternativ 1 är ju inget att rekommendera mer än i odlingsvarianten där utseende inte är huvudpoängen.

Även alternativ 2 påverkar utseendet negativt om man inte lyckas plantera stora växter som kan skymma den fula klumpen i karet.

detta är min personliga åsikt om diverse filtermetoder.

mimåne
0

#19 På vilket sätt gör ett ytterfilter rengöringen lättare?

kallepudas
0

#20 Dels är ju filtreringen mycket större/bättre sedan behövs det ju inte rengöras lika ofta som ett innerfilter som måste rengöras mycket oftare. 

Dom nya ytterfiltrena som nu finns är tydligen riktigt smidiga att rengöra utan en massa sölande. 

Vissa här på forumet gör rent sina ytterfilter 1,2 ggr om året ..nog beroende på antal fiskar & storlek men det går ju inte ens att jämföra med antalet ggr som man måste rengöra ett innerfilter i samma kar. 

Jag ska inom snar framtid investera i ett ytterfilter för jag har varit tvungen att köra med innerfilter på grund  av små barn som kan tycka vissa saker är väldigt roliga att dra & rycka i så det är enda anledningen till att jag inte har ett ytterfilter själv. Egentligen inte mycket att tveka över.

[Jens]
0

Kan bara hålla med kallepudas. Sedan jag köpte ytterfiltret så har jag inte gjort ett vattenbyte på 2 månader och vattnet är fortfarande kristallklart men tänker byta någon gång bara för att .. så att säga. Rengöra pumpen? Det kommer jag nog vänta med och det stämmer nog med 2 ggr om året och sedan är den så tyst. Helt klart bästa valet!!

mimåne
0

#22 Oj inte ett enda vattenbyte på två månader? Blir det inte nerskitat? 😮

[dynamitella]
0

Jag har ett 540 liters som kan stå i 4-5 månader utan att man rör det. Så absolut kan det fungera, förutsatt att man har bra filtrering och ström i vattnet som blåser skiten till insuget på pumpen. Och balans hos fiskarna såklart.

mimåne
0

#24 Härligt att få sitta och titta på firrarna och peta bland växterna istället för att slamsuga. Men om jag förstått ytterfilter rätt så är det detta filtersystem som har en "dunke" tex under akvariebänken? Med två "slangar" en till höger, och en till vänster in i akvariet.

Blåser ut från ena slangen, suger in i andra?

Om detta är korrekt och jag köper ett ytterfilter från ett känt och bra märke, då finns det väl ingen risk att "misslyckas" och ständigt behöva slammsuga?

kallepudas
0

#25 Det är alldeles riktigt….& det blir mindre slammsugning.

mimåne
0

Äntligen har man fått någonting på det klara! Man sticker alltså ner dessa två "slangar" i de bakre hörnen på akvariet? hur hålls dessa kvar? Behöver utblåsningen sitta rätt högt upp och riktat lite neråt, och insuget sitta nära botten för att detta ska fungera så optimalt som möjligt?

kallepudas
0

#27 När man köper ett sådant filter så är slangarna väldigt långa så man skär till dom efter egen längd.

Allt för att hålla slangarna på plats medföljer alltid…i alla fall på dom filtren jag kollat på.

Letar du upp ett ytterfilter du blir nyfiken på så kan du söka det på youtube så brukar det finnas små filmer som visar hur det går till & vad som kommer med filtret.

mimåne
0

Okej tack så mycket för tipset, youtube får det bli! Måste bara hitta ett bra ytterfilter först.. Till en billig peng

kallepudas
0

Har du en zooaffär du ofta handlar hos & har bra kontakt med så kan du ju få bättre pris än vad någon "nätsajt" kan erbjuda.

Jag själv gjorde en priskoll på ytterfiltret Fluval Fx6 fick ett pris på under 2400:-….pwss tar 3175:- för samma filter…cyberzoo tar 2499:- så min lokala affär där fick jag bäst pris….kan vara värt om du har en butik nära dig som du kanske är lite stammis hos….där kan du tjäna pengar.

mimåne
0

Tack för tipsen! Pga flytt så har jag ännu inte hittat "min butik" där jag kan pruta men däremot så ska jag till hemstaden över jul, där finns en zoobutik där jag alltid får bra med rabatter. Om jag kan hålla mig tills dess så ska jag allt pröva där. Vet att i deras sortiment ingår eheim, vilket känns som ett säkert alternativ då jag haft pumpar o dylikt från det märket förut.

Har du jensw eheim? Och låter denna isåfall mycket?

Kanske en dum fundering som dyker upp nu på sena natten, men kan man ansluta två kar till ett och samma ytterfilter?

[Jens]
0

Jag har en eheim 2073 proffessional 3 och är mycket nöjd med den. Du kan läsa mer om vad jag har skrivit om den i denna tråd: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5259a0698e0e7472ce00021c-en-nytt-ytterfilter-ett-par-fragor

Den som jag har är anpassad för större akvarium och passar inte just ditt men det är mycket osannolikt att de mindre pumparna skulle låta mer.

mimåne
0

Tack jensw! Din tråd var mycket lärorik, nu måste jag bara ha ett ytterfilter!

Av just proffessional 3 serien, så är det väl 250 som skulle lämpa sig mig då det står lämpat akvarium på 120-250L. Däremot så hittar inte jag ditt ytterfilter 2073 här?

Sen har jag inte bestämt mig riktigt ännu om det blir mitt gamla kar på ca 180L eller ett nytt jag vill starta upp.. Jag vet vilka fiskar jag vill ha i karet men är osäker på om mitt nuvarande blir för litet för firrarna. Om så är fallet, då skaffar jag hellre ett helt nytt kar än ändrar på mina firrplaner 😃 då kanske jag behöver uppgradera ytterfiltret också till en 350….?

Blev krångligt det här🤔

[Jens]
0

Haha! Det ytterfilter som jag köpte finns att köpa på pwss.se: http://www.pwss.se/product.php?productid=14207&cat=304&page=1 och det ska gå bra för akvarium 180 L till 350 L.

Det är på gränsen till 180 L så kanske det vore att föredra någon annan i professionel-serien.

mimåne
1

Hm.. Det enklaste för mig skulle ju vara att nu på direkten ringa stackars pappa och be han göra ett större kar, sedan bara klicka hem denna apparat som du har utan att behöva forska vidare i detta.. Snabbt smidigt och tidssparande!

Kanon!😃

[Jens]
0

Ja, tur att du har en pappa som kan hjälpa dig med ett akvarium! Det lyxet har inte alla minsann. Tänk bara på att akvariet är tungt och ska stå på något som bär upp det hela. Gärna ha skåp där du kan 'gömma' pumpen så den inte står i centrum för ögat för det ska ju akvariet göra.

mimåne
0

#37 Jo skåpet är viktigt. Det är faktiskt det största problemet jag har i detta projekt också.. Det är otroligt många faktorer som ska stämma överens och det verkar vara omöjligt att hitta den perfekta bänken.

Det är på gränsen till att bli ett akvarieprojekt samt ett bänk-byggeprojekt.

Ytterfilter har jag fixat. Har kontaktat akvariebutiken i min hemstad och där säljer dom eheim 250 så billigt att jag inte ens försökte pruta. 800kr. Nu måste jag bara bestämma mig om jag behöver ett snäppet större ytterfilter om jag ska ha ett större kar också..

mimåne
1

Nu är både armatur, lysrör samt ett ytterfilter fixat och betalt! Är super glad! Att jag såg galaxyrasboror i zooaffären idag höjde mitt humör ännu mer, lycklig enda ut i tårna 😃

[Jens]
0

Fasiken va roligt att det går bra för dig! Sedan är galaxyrasboror skitsnygga också!

mimåne
0

Du jens föresten, när jag ändå har dig på tråden..

Kikade lite på bilden av ditt stora kar i äppelsnäckstråden, du ser ut att ha 5-6 skalare där. Har dessa bildat par och stöter dom inte ut varandra?

[Jens]
0

De har vuxit upp med varandra men lite gruff har det blivit men skulle det bli för mycket så ger jag bort dem eller lämnar till butik. Tanken är att jag förhoppningsvis ska kunna ha två par i karet men går inte det så får det bli ett par. De är fortfarande lite för unga för att bilda pat men snart så…

mimåne
0

Jaha okej. Hur gamla är dina ungefär? Dom har inte skadat varandra i fenorna något?

Jag har ju också planer på att skaffa en skara med "bebis skalare" och och hoppas på att det ska bildas ett par så småningom. Det är därför jag är nyfiken på dina 🙂