Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: foder
Läst 854 ggr
sauk1
0

Pansarmalar som gillar grönt

Jag har ett stim Corydoras trilineatus som verkar älska finbladigaväxter i stil med Blyxa japonica. Jag såg någonstans att fiskar som äter växter får för lite mat. Stämmer det? Jag försöker hålla igen en del, visst, men matar varje dag med flingor och en bottentablett. Jag har ändå fått en del skräpsnäckor, som jag läst ska bero på övermatning, men jag ser sällan mat nå botten annat än frysfoder och självklart tabletter. Numera matar jag också med frysfoder varannan dag.

LajvKrattan
1

De kan äta finbladiga växer om de är hungriga, men det blir de även om man matar lagom. Om du vill hålla dem sysselsatta längre kan du ge grönfoder som kokt gurka eller ärter. 
      Skräpsnäckorna kan klara sig även om du inte övermatar, de blir bara inte lika många. Köp en helenasnäcka om du vill bli av med dem.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

sauk1
1

Helenasnäckor är på plats sen 7 dagar :D

LajvKrattan
0

#2 😈

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
0

Blyxa japonica får jag aldrig ha ifred här hemma av någon fisk eller snäcka, så den växten är nog extra god :) Likväl limnophila aromatica och liknande spretiga, tunna växter.

Mata gärna pansarmalarna med Tetra TabiMin :) De är köttigare än "algtabletter". (eller du kanske redan matar med dessa?).

sauk1
0

#4 Det är precis de tabletterna jag har, plus Hikari algtabletter. Och en och annan broccoli :-)

Jag märkte även att min efterlängtade Pogostemon erectus gick åt som smör i solsken. Intressant nog hade jag en guramihona som först bara ryckte bort de fina bladen, några stycken. Såg ut som om hon muckade med mig. Men senare ertappade jag den värsta marodören, en cory, med en lång stjälk som han fällt ner i sanden och stuckit in i munnen. Då var inga tunna blad kvar alls! 😃

Får hoppas att de växter jag beställde idag, bland annat lite gräsliknande bottentäckare, får vara ifred. Får väl servera ett gott smörgåsbord med annat efter plantering 🤪