Sjuka fiskar. Igen. :(.
Som rubriken lyder så är det något som är fel i akvariet. Syns tydligast på min Kampfisk, hans fenor ser liksom ihopklibbade ut och han har två fläckar där fjällen ser skadade ut. Övriga symptom på andra fiskar är att två av mina Platy har en rund utväxt på sidan av stjärtfenan (vitaktig). Ancistrus som enstaka ggr "pilat" upp till ytan och vänder. Övriga ser allmänt hängiga ut. Allmänt för akvariet är att pumpen var avstängd en vecka efter att en fiskvakt råkat stänga av den när jag var bortrest. Köpte tre nya fiskar (kampfisken var en av dom) för ca en månad sen. Ingen nitrit.
Om du inte har bytt en stor del vatten så skulle jag börja med det, fortsätta sen några dar framåt med lite mindre vattenbyten tills det stabiliserar sig. Har filter varit avstängda ett tag så bildas det ammoniak som är giftigt för fiskar.
Det blir som i toan om man glömmer att spola efter pinket så bildas det amoniak.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jodå. Bytte 50% direkt. Sedan 30 % efter några dagar sedan ytterligare några 30% byten. Nitrit låg på 0,05 vid ett tillfälle men nu ligger det på 0. Så tror inte att pumpkatastrofen påverkat annat än att det försvagade fiskarnas immunförsvar så att någon sjukdom nu fått fäste. Frågan är vilken?
Jag skulle nog fortsätta att byta en del vatten i alla fall. Skulle nog vara bra om du har i lite salt med vid bytena.
Ammoniaken syns inte på nitrittesterna.
taggeman: nu måste du tänkt lite fel😮skulle detta handlat om ammoniakförgiftning hade fiskarna fått helt andra symtom som att vara längre upp blid ytan eller ligga utslagna på botten och varför byta en stor del av vattnet? det finns inte ett enda tecken på ammoniak förgiftning här och hade det varit ammoniak förgiftning så hade det varit mycket bättre att försöka sänka ph värdet under 7 och sätta ditt snabbväxande växter. Anjelu: dina fiskar bör inte vara sjuka utan har bara vanliga skador😉så avvakta och se vad som händer. platysarna har nog en svampinfektion som bör vara orsakad av äkta svamp (saprolegnia eller achlya) men jag skulle avvaktat med dom ändå om du inte har ett ledigt karantänsakvarium.
#5 Det har säkert varit ammoniakförgiftning som har gjort en del av dom här skadorna. Jag skrev senare att det kan behövas byta en del vattenbyte i alla fall eftersom fiskarna verkar slöa o då har man problem med vattenvärdena.
Man fick inte reda på hela helheten med hur hur det har varit med vattenbyten när jag skrev i mitt första inlägg därav att jag skrev stor del av vattnet.
Ammoniak kan finnas kvar flera dar o spöka. Du har rätt med det här med Ph värdet, men kan man inte sänka det på en gång så är det bättre med vattenbyte vid dom tillfällena.
Ph ligger på 6,5. Jag tyckte att det liknade Velvet disease, men det tror ni inte att det kan vara då? (tänkte om någon av nya fiskarna haft med sig det). Det här med pumpen hände för övrigt för typ 3 veckor sen. Och ang vattenbyten så byter jag alltid 30-50% i veckan. Kanske borde nämnt detta från början. Ursäkta om jag varit otydlig.
Jo det är ok, läste nu din gamla tråd om avstängd pump o du fick bra råd från Dynamitella. Då är det nu det här med dina fiskar. Platy vill ju ha lite högre Ph värde än 6,5 o gärna lite salt i vattnet för att må bra.
Eftersom du inte har några diskusar längre som gillar lägre ph skulle du kunna ha lite högre ph i vattnet nu.
Har du något karens akvarium skulle du kunna medicinera dina platys där.
Usch vilken fisksoppa jag har ställt till med. Jag har ju kvar 3 Diskus, pH värdet ligger på 6,5 från kranensalt brukar jag alltid ha i. Platy har jag bara för att min brors barn hade ett akvarium som dom tröttnade på så då fick dom flytta hit. Tänkte inte närmare på vad dom hade för krav utan tänkte mest att det var "lätta" fiskar. Så nu har det blivit precis så jag lovade mig själv att det inte skulle bli. En salig blandning. Har ju tyvärr inget karantän kar, blir väl till att köpa ett då. Tror du också att det är svamp? Det ser inte "svampigt" ut. Mer som utväxter liksom.
Det är alltid bra med ett karantän ,yngel, sjukakvarium att ha i beredskap, bra ide att skaffa ett sådant, en på ca 50L tar inte så stor plats o går att köpa billigt på blocket.
Så får du ha din SA biotop i ditt stora akvarium.
Köp något mot svamp/liknande sjukdom till dina mollys o ha dom i något annat kärl under tiden för behandling.
Ok. Ska testa med det. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara /hjälpa.
anjelu fiskarna behöver inte alls medicineras deras immunsystem klarar detta hur bra som helst🙂 det jag menade i mitt första inlägg är att du skulle kunna isolera platyna. sen så är ditt ph värde bra om du har ett stabilt kh. taggeman jag sa ju att det knappast kan vara ammoniak och vad är det som säger att när några fiskar är slöa att man har problem med vattnet? det är väl rätt uppenbart att när några fiskar blir sjuk och inte hela fiskbeståndet att man inte har problem med kväveföreningar. i detta fall har fiskarna förutom platysarna inte blivit sjuk utan har bara vanliga skador det ser man klart och tydligt på bilderna.
Det jag reagerar på är att det ligger så mycket bajs på sanden. Brukar det se ut så, eller är det ett nytt problem att det inte bryts ned ordentligt?
Ancistrus brukar pila upp till ytan, gör den det inte ofta är det ju inget konstigt utan helt normalt.
Du skriver att fiskarna är slöa, blir de då piggare om du genomför ett vattenbyte?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#13. Söndag eftermiddag brukar jag städa akvariet så det brukar faktiskt se ut sådär på söndag förmiddag. Det är ju då det är som skitigast. Alger på rutan har jag haft väldigt lite problem med förut, har uppkommit efter incidenten med pumpen. Ancistrusarna kanske gör ett race per dag max men det var ju bra att det var normalt. Upplever faktiskt inte att dom blir så mycket piggare av vattenbytena tyvärr.