Äter på fenorna?
Hmm,
Har ett bekymmer som har kommit upp den senaste veckan och det är att någon av mina fiskar äter på fenorna. De flesta av mina guppys är sönderbitna! Även en av mina Scalarer!!?? Den ena scalaren är jättefin men inte den andre.
Vem är boven tro? Jag gissar på den ena av scalarerna men jag vet inte.😕
I akvariet finns:
Guppy, kardinaltetror, rosentetror, Ancistrus, pansarmal, ottosar, Platy, molly, ett ciklidpar, scalarer 2 st och sniglar.
Jag skulle nog gissa på cikliderna fast det beror förstås på vilken sorts ciklid du har…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Det är Apistogramma Panduro - Dvärgciklid
Jaha, då skulle nog jag också gissa på den ena scalaren. En del större ciklider kan ju vara bra fenbitare men jag tror inte dvärgar är det.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Hmm, tack för råden. Det lustiga är att dessa fiskar har varit tillsammans en lång tid och jag har inte skaffat några nya utan efter månader så har detta börjat.
Dvärgar är visst fenbitare, iallafall Apistogrammorna. Gissar på dem! :/
- Emil
Håller faktiskt med Nwmo, gissar på att det är Apistogrammorna som ligger bakom.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Okej, får kolla lite extra noga och se om de är de skyldiga. Isåfall får jag lämna tillbaka dem till butiken. tack så mkt!
Häll i lite Ektozon salt, fick jag som tips när min Scalar blev biten. Tyvärr blev jag tvungen att avliva stackarn.. :(
- Emil
Hur stort akvarium har du sedan vill jag veta antalet invånare Gubby och scalar kommer inte att gå ihop i längden. Storlek på scalaren? Ett tips innan du köper fisk som ej bör gå ihop läs dessa länkar Denna om Guppy www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1 Denna om scalar www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1 Dvärg ciklider www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=Ciklider%20-%20Sydamerika%20-%20Dv%E4rgciklider&ORDNING=all
#10 Jag vet precis allting om mina fiskar :) och Guppy och scalarer ska gå ihop om scalarerna har varit små från början och växt upp i den miljö man har. Det finns undantag naturligtvis ;) Mitt akvarium är på 375 L. Satt mycket och tittade på akvariet igår och det visar sig att det är apistogramma som är 'boven' och jag ska lämna tillbaka dem idag, tyvärr.