Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 9231 ggr
Elenih
0

Död eller ömsad räka?

Hej! Fick hem nya räkor för några dagar sen och dom verkar må fint, kikade dock in i deras vas för ett tag sen och såg något som såg ut som en död räka, tänkte nej inte igen och blev jätteledsen. ''Dammsög'' upp den och såg att det var ett tomt genomskinligt skal som var brutet i mitten, tänkte att den dött och blivit uppäten av sina kompisar men kom sedan på att räkor ömsar. Grejen är att den var hel, benen och spröten där fram var kvar, ömsar räkor allt? Är jätteorolig, har försökt räkna dem men dom är ju så bra på att gömma sig… Vet någon om det var en död räka eller ömsat skal?

elenihadjipetrou.blogg.se

[Geekinblack]
0

gissar på ömsat skal, när mina räkor har ömsat så ser dom ut så som du beskriver iallafall, men kolla om du ser några tarmar. Om inga tarmar syns så är det nog bara skalet :)

Elenih
1

#1 Tappade tyvärr bort den, den försvann in i slamsugen och sen hittade jag den inte igen :/ Den var dock helt tom, bara ett skal liksom. Det som gjorde mig fundersam var bara att den hade spröten och allt kvar, trodde bara dom ömsade kropp-partiet… Hur ofta ömsar dom?

Elenih
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en jättebra bild nu, exakt så såg min ut, kunde inte hitta några bilder när jag sökte från mobilen tidigare.

[Geekinblack]
0

Dåär det förmodligen någon som har ömsat bara. Mina räkor brukar också se ut som döingar ibland :P vet inte hur ofta dom ömsar men det är inte alltför sällan, jag ser ömsat skal lite då och då men jag struntar i skalen eftersom dom äter upp det…

alfred.
0

Flikar bara in med en fråga om ögonen är kvar och den är vit under magen tror ni då att den har ömsat eller dött Glömde skriva att det är en körsbärsräka

[Geekinblack]
0

#det skulle nog vara svårt att gissa utan bild :P men när dom ömsat så ser dom ju typ ut som på bilden i #3

alfred.
0

Den är helt röd och har ögon och antenner kvar. Tänkte att det var svårt utan bild men tänkte att det var lika bra att fråga😜

[Geekinblack]
0

Är den röd och har ögon så har den ju inte ömsat :P då är den antingen frisk, död eller sjuk skulle jag gissa på :P men en ömsad räka ser helt normal ut, räkans ömsade skinn ser ut som på bilden, om räkan ser konstig ut så knäpp en bild och rådfråga (antingen här om ts tillåter det, eller i en egen tråd) övriga om räkan är sjuk. Jag kan nog inte hjälpa dig :)

Elenih
0

Det är ok för mig om du vill fråga här :) Menmen, det måste varit ett ömsat skal, såg inte om det hade ögon eller inte men den var tom och genomskinlig och öppnad på samma sätt som den på bilden. Ska försöka räkna dem när dom får mat imorrn för att försäkra mig om att alla lever :)

Elenih
0

Såg ännu ett ''skal'' nu, vad är detta? Dog någon eller är det bara ett sammanträffande att 2 ömsade på samma dag? Försökte räkna dem och hittade 5 st (har 6). Lägger upp en bild på skalet, det är helt tomt och har inte heller några ögon, dock var en räka där och nafsade, kan dom ha hunnit äta allt som finns inuti?!

Elenih
0

Undrar även varför de bajsar så mycket, det svarta gruset är FULLT med små bajskorn, är det normalt? Har som sagt bara haft dem 2-3 dagar

[dynamitella]
0

Man ser väldigt väldigt lätt om det är en död räka eller skal. En död räka är aldrig helt genomskinlig :)

Detta är ett skal. Inget snack om saken. Öms triggar ibland igång andra räkor att ömsa. Ofarligt och normalt :) Simmar de runt som racerbilar sen så är det helt normalt också. De blir hyperaktiva ibland efteråt.

De bajsar så mycket helt enkelt. Man får ofta slamsuga med en liten luftslang eller rikta pumpen utblås lite neråt, så att det blåser undan smutsen.

-Cissi-
1

#10 det är ett till skal :) dom ömsar ca 1gång i månaden och brukar ske någorlunda samtidigt

parning brukar även ske i samband med ömsning då skalet är mjukare då och lättare att komma igenom när hanen ska befrukta romen som ligger i "sadeln" i honans nacke

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Elenih
0

#12 #13 Tack! Blev så nervös, vill inte ta kol på dessa med!

Elenih
0

Ville bara dela en bild på min fina räka :)

Mantissa
1

#15 vad är det för sort?

Elenih
0

#16 Det är ''vanliga'' blue pearls :) Och idag såg jag att en tredje räka ömsat..

Elenih
0

Nu tror jag att alla har ömsat och de far även runt som tokar :p