Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 5367 ggr
Sceniie
1

GRAVID SVARA FORT!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag vet att båda är mina fiskar är gravida  min Platy och min scalar men när kommer den få ungar? måste jag sätta platyn i ett annan akvarium? kommer gränsa av akvariumet för scalaren när den väl lagt äggen. men Platy föder ju levande

Sceniie
2

två till bilder

[raichu]
0

Beror på ifall du vill ha bäbisar eller inte, finns ju små yngelburar att köpa. :)

Skalarer är ofta avlade på konstgjord väg (man tar bort föräldrarna när de lagt äggen och kläcker dem så), vilket innebär att många skalarer inte vet hur de ska göra när de har lagt sina ägg.

vill du inte hålla på och jobba med att dra upp de små på egen hand så skit i skalarerna.

MVH//Patrik

Sceniie
0

kläcks dom av sig själv sen?

vilket akvarium blir bäst åt Platy honan?

Sceniie
0

scalaren ser ut så här dom lägger ägg.. men kan väl inte ta äggen fören dom kläcks??

farido13
0

Men dom är dräktiga i en månad; så hur länge har hon varit tjock?

Som jag ser så bär hon bara på ägg så hon kommer då att få yngel men har du några hanar om du har det så titta på äggen och om du ser små ögon så äg det yngel men om du ser att det blir trångt där i så är dom redo att föda

[dynamitella]
0

Dina scalarers ägg kommer med stor sannolikhet inte att klara sig. Det är rekommenderat att du låter äggen vara kvar i akvariet och låta föräldrarna försöka lyckas på egen hand. Det är ingen enkel fisk, och ungarna behöver ca 100 liter att växa upp i på egen hand om du nu lyckas kläcka dem själv :) Kan du inte erbjuda det och nykläckt artemia, och pump till dem, så är det bättre att låta allt stanna i akvariet.

Platyn däremot kan du flytta till ett litet eget kar som du visar på bilden. Men hon ser inte ut att behöva föda på i alla fall en vecka :)

Sceniie
0

#5 Platy eller scalar??

Sceniie
0

#6 men tänk om hon får ungar snart då? kan jag sätta henne i de större av plats akvariumet ner i stor akvariumet?

[dynamitella]
0

Platys är dräktiga i en månad. 

Scalarer är inte dräktiga. De är rombärande. OM hon lägger ägg, och OM hanen på samma gång befruktar dem så kan det bli yngel. Men bara att faktiskt få äggen att bli befruktade och undvika mögel är väldigt svårt.

Så att tänka vidare i dessa banorna avråder jag från. Det är lättare att läsa på i lugn och ro och i så fall "ta äggen nästa gång" om du fortfarande vet vad allt innebär :)

[dynamitella]
0

Men, Lugna ner dig :) Hon kommer få yngel en gång i månaden/varannan månad i resten av sitt liv. Du kommer ha hundra chanser på dig.

Ja. Det går bra. Däremot vet jag inte om den är yngelsäker. Bebisarna brukar vara små nog att rymma genom sprickor. Så dessa rekommenderas: http://www.zoosajten.se/pub_images/large/yngelkasse_2386.jpg

Sceniie
0

dom hade yngel förr som klarade sig men pga flytt åt till annan lägenhet åt dom upp dom, och flytten kan jag ju inte vänta med pga fiskyngel

Sceniie
0

får köpa ett sånt också då

Sceniie
0

KAN man ha pappan och mamman tillsammans?

[dynamitella]
0

Platyn - Nej. Chansen är för stor att han äter ungarna.

Scalaren - Ja, annars blir det ingen chans för ungar.

Dustmonkey
0

#13 jag har mina Platy bebbar med hela feta familien i samma kar pga dom har verkligen fått asmånga yngel och ja som #14 skriver risken finns att ungarna äts upp. Från början försökte jag rädda alla mina plattbebbar och vart fullständigt krossad, både jag och sambon när vi släppte ungarna från yngellådan som vi hade haft dom i eftersom utav 18 st så överlevde drygt 2-3 st bara! Nästa kull dom fick så lät jag dom vara och den som överlevde innebar för mig att hen skulle vara troligen tillräcklig stark och snabb, så efter den första kullen har jag dom låtit vara… Till min förskräck så har jag över 30 yngel från 4 olika mammor hahah! Och alla simmar i samma kar som föräldrarna/moster/mormor då mina yngel har fått egna yngel o.O! Dessa bebismaskiner spottar ungar då och då men har turen att där jag bor så finns det en djuraffär som tar emot mina yngel och får faktiskt sälja bebbarna/räkor till dom :)! Jag har väldigt mycket växter i karet :D massa mossa och troligen därför många har överlevt. Lycka till med dina :D! Tänkte bara säga att ibland så kan yngel fastna i pumpen när dom är så små och hålen är så stora på pumpen! Oroa dig inte om några äts upp, kan lova dig att dom kommer nya igen :) Om scalare vet jag ingenting om ! Good luck :D

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3