Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 3513 ggr
Jaguar_
0

Slöjstjärtsyngel

Är det någon här inne som har erfarenhet av yngel efter slöjstjärtar? Skulle uppskatta lite tips och sånt isf🙂

Har läst på en massa på nätet men det mesta är på engelska. Fattar inte ibland vad de menar även om man översätter. T ex;

Fry are too small to eat the same food as adult goldfish. After 48 hours, you can start to feed them liquid food, especially designed for them. The protein in cooked yolk of hard-boiled eggs will help them grow.

Menar de då att jag även ska koka ägg, ta äggulan och blanda i vatten och sen hälla i lite eller att jag ska koka, ta äggula och "pudra" i lite?

Liquid food. Fungerar det med den yngelmat jag har ni för mycket små yngel? Har First bites av smulad artemia som är till Scalareyngel och sen har jag hemma cyklops fryst.

Mycket tacksam för tips! :)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Nwmo
0

Ursäkta om jag kapar nu men.. Kan man mata Scalar yngel med First Bites så fort gulesäcken är borta? :)

- Emil

idaaforsling
0

När jag hade Gurami yngel kokade jag ägg och blandade gulan med lite vatten och "droppade" i :)

Jaguar_
1

#1 Yes, det går. Står om det i min tråd Babyboom och en tillhörande bild. Cyklops går bra med.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Nwmo
0

Tack för hjälpen! Lycka till med Slöjstjärt. ynglena! (Och dina scalarers lördags lek! ;))

- Emil

Jaguar_
0

#2 hur mycket av varje? ögonmått? Tack för svaret också..nu blev jag lycklig! Kokade inte ägg i onödan då😉 Ska åka till zoo med i panik och kolla med dem med tänkte jag. Men då ska jag alltså droppa i detta blandade vatten/gula då typ 3 ggr om dagen?

#4 Du de e på g nu så kl två är de nog klara hahaha 😃

Taggeman
0

Ha lite äggula inlagd i en tygbit o doppa det i vattenet o krama ur några droppar o du kan säkert mata en 5ggr om dan. Man kan även smula lite havregryn/fiskfoder o göra lika dant i en tygbit.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Jaguar_
0

#6 oj va bra. Det ska jag med testa! Tack😃

Få meddela att jag sett den jag tror är en av de äldsta (som föddes i onsdags) är på spaning bland droppen jag droppade ner och har sett att den har ätit, även en annan som kläcktes samma dag har ätit! Yey! Kanske inte behöver åka inom Zoo då tack vare er😉

STORT tack för tipsen!👍

farido13
0

alltså jag är inte säker på det här men det finns ett sätt att rädda alla sina slöjsstjärt yngel. Du kan trycka ut alla äggen i ett akvarium där äggen är bara i. Sen trycker du ut spermier ifrån hanen på äggen. Sen är dom befruktade och du behöver bara vänta då tills dom kläcks

SofiaLoow
0

#8 Menar du att man ska klämma på fiskarna då eller?

farido13
0

ja, på magen men man ska vara försiktig. Jag har sett det på en video i youtube men då var det koi karpar dom gjorde mot

-Cissi-
0

Jag tycker inte att det är nått att rekommendera, ynglerna som kommer efter odlade fiskar på det sättet vet inte hur man förökar sej själva, och jag har sett liknande klipp på Youtube och där har dom fiskarna i lugnande innan dom börjar klämma på dom och är erfarna på vad dom gör.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Evisen]
0

#8 De är redan kläckta Farido.. De simmar runt efter bästa förmåga och är dags att börja mata dem nu. Och det skedde på naturlig väg.

#0 Du skulle kunna fixa infusorier, men det är en liten process att få till det och tar några dagar. så testa med den mat du har hemma och börja kläck artemia. Det går hem hos alla yngel :).

Jaguar_
0

Klämma!!?? 🤔 What are you talking about? haha

Denna tråden är skapad för att jag inte visste vad mer för mat jag kunde ge dem och om det fanns mer än de jag ger som fungerar på dessa små yngel.

Ynglerna mår bra och äter numera. Här behöver de inte klämmas haha de sköter fiskarna så bra själva😛 Jag fångar bara in rommen och låter dem inte äta upp den. Det är min del i det hela sen föder jag upp dem.

BTW

#2 hur länge håller denna ägguleblandning? 3 dagar?

#6 samma fråga till dig som ovan. Får se vem som svara först haha hoppas någon av er svarar iaf🙂

-Cissi-
0

#13 om du läser fardios tråd med samma titel som din tråd så har dynamitella länkat hur man "klämmer" ut romen.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jaguar_
0

#14 men jag behöver inte klämma hahaha mina ägg är kläckta och jag har frisimmare. Detta är en mattråd om vad man kan mata ynglerna med inte hur man ska få ut äggen ur fisken 😂

-Cissi-
0

Svarade bara på din fråga i #13 :)

Jaguar_
1

#16 *facepalm!* hehe klart 😃 Sjukt ju att klämma ut rommen…fan låt fiskarna sprattla ut dem själva. De tar en hel förmiddag och 2 timmar av eftermiddag, men nog klarar de det helt själva. Bara att sitta där med håven i näven och vara beredd 😛 Naturligt är vackert😍

-Cissi-
0

Jo håller med dej :) förstår inte varför man ska göra så som privat person, det är väll en sak om man gör så med fisk som ska bli mat (för att få så mycket yngel som möjligt) men att göra det med akvarie fiskar fattar jag inte.

Taggeman
0

Inte för att jag odlat upp guldfiskyngel jag tror att dom bara behöver den här kosten med kokt äggula några dar genom tyg, sen kan man använda en väldigt finmaskig tesil att gnugga äggula eller finkrossad flingfoder/havregryn igenom eller som #12 tipsar om artemia. Eller köpa något färdigt yngelfoder. Det är viktigt att variera kosten så fiskarna inte fastnar för en sorts foder.

Är ägget hårdkokt så kan du ha gulan i flera dagar i kylskåpet.

Just nu håller jag på med att föda upp en massa yngel från Kardinalfisk. Jag hade ett stim på 8st vuxna i ett 60liters akvarium med massor av flytväxter o javamossa i. Jag såg några yngel i akvariet o tanken med dom här kardinalfiskarna är att dom ska få gå i en utomhusdamm i sommar, så nu är dom vuxna fiskarna utflyttade till dammen.

Nu kläcks det fram en massa yngel för varje dag vet inte i nuläget men gissar att det har blivit en 200st yngel minst.🥵  Så nu har jag lite mat problem här med. 🤪 🙂

Jaguar_
0

#18 håller med!

#19 hm yes jag har ju äggulan då, sen har jag first bites och vanligt flingfoder att ge..var på zoo med och kollade vad de hade och ja, det finns en del. Jag har även cyklops hemma i frysen så tror mina småttingar inte saknar foder precis haha

ojoj så många haha häftigt! Älskar yngel och studera dem när de simmar runt och allt. Slöjisar är väldigt annorlunda mot all andra jag haft. Alla andra simmar som fan i karet. Slöjisar hänger på sidan eller ligger på botten. Simmar ibland runt och då stötvis simtag som typ robot liknande och helt plötsligt blir de som en pil och är i andra änden av karet haha Jättesött att kolla på dem när de äter :D

Lycka till med alla dina yngel! Tyckte jag hade många men du slår mig med hästlängder haha

Taggeman
0

Tack så mycket! 🙂

Jag leta lite mer om matning av yngel på nätet o fann den här länken.  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127924

Får se hur många det blir, får väl komma med en uppdatering så småningom. 🙂

Jaguar_
0

#21 ska checka den länken då och klart du måste uppdatera oss! Och med lite bilder kanske på de små rackarna😃

Krille12
0

Hade varit kul med en bild på dem små :)

Medarbetare på Vetenskap.

Taggeman
0

#22 Ja du får nog också visa upp hur det går med dina småttingar.

Mina är 2-7mm långa nu inte lätta att få på bild. Men lite dokumentation ska det bli.👍

Jaguar_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 haha jag har inte lättare än du att få bilder på mina rackare. De är säkert i den storleken med just nu. Extremt svåra att ta kort på 🥵

Här är mina småttingar. Några av dem iaf :P Tagen bild för typ 1 min sen..Now show me what you got! hahaha

Taggeman
0

Ja dom va fina ser nästan fullvuxna ut.😉

Mina minsta ser ut som vattenlopper nu men dom som är 6mm börjar det bli fason på. Får försöka ta ett kort i morron för dom små sover nu. 😃

Jaguar_
0

#26 hahaha pfft undanflykter 😃 Då förväntar vi oss alla en bild från dig här imorgon! 😛 Gnåde dig om de inte blir någon. Då du 😈 *asg*

Taggeman
0

Ja då nu har Kardinalfisk småttingarna vaknat upp, det här är bara ett fåtal av dom minsta på bild.🥵 
Dom här är ca 2mm långa man ser dom knappt i akvariet. Men en förstorning i fotoredigeraren fixa det.

Vill man se bilden bättre så högerklicka o välj öppna länk i nytt fönster, klicka på bilden igen då kan man försöka räkna in dom här småttingarna.😴

Zureel
0

#28 är det hö/halm du har i akvariet för infusorier eller är det något annat man ser på bilden?

Taggeman
0

Dom här som går i samma akvarium är några dar äldre ca 5mm. Kardinalfiskarna som var här i akvariet lekte varje dag så ynglen kommer fram vart efter.🙂

Taggeman
0

#28 Det är gammalt gräs/hö som jag tog in för infusorier jag testar om det funkar att göra så, det verkar att gå bra byter ut höt då o då.

Det blev lite skydd för ynglen med när dom vuxna kardinalerna var i akvariet.

Taggeman
0

Bild på hela 60L akvariet med bottenfilter/luftpump, när dom vuxna fiskarna stimma runt där.

Jaguar_
0

#32 Ojojoj vad söta de är! 😃 Älskar små yngel. Men vissa yngel kan man inte fatta att de ska bli som sina föräldrar. Alla yngel startar ju utseendemässig likadant. Dina yngel och mina är ju inte så olika. Säkert om man sätter dem jämte varandra och riktigt kollar så ser man nog skillnad. Jag kan knappt tro att mina småttingar ska bli slöjisar haha eller att Scalarena ska utvecklas och bli platta och höga 😛

[Evisen]
0

#28 Vad roligt att även du har yngel:). Jättefina!

Taggeman
0

Ja det va ett tag sen vi fick våra yngel. Jaguar visar sina yngel i sin tråd Babyboom L7-12Gold. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/517b9f08ce12c401ca0006ef-babyboom-l7-12gold?discussions-1

Nu har mina kardinalfiskar börjat bli ungdom 😉 en del har fått flytta till sina vuxna vänner i ett utomhus kar. Det är en väldig storleks skillnad på dom en del som små yngel o andra lite större. Jag har storlekar från 3mm- 17mm nu så det är till at sortera ut dom. Jag har ingen aning hur många dom är det är ett myller i akvariet av dom men en gissning 200st, men jag räknar in dom när jag flyttar på dom. 😃

Jaguar_
0

haha jättefina! Har inte haft mycket stimfisk själv och aldrig fått yngel efter dem men klart…De kanske fått utan att man märkt något.

Just nu har jag inga sådana fiskar. Men guu va fina dina är 😃

Mina syns inte stor skillnad på verkar det som, men ändå är de skillnad om man jämför med när de kläcktes för 3 veckor sedan. Och det där med skillnad i storlek känner jag igen. Det har jag av på mina slöjisar. Kan knappt tro de är syskon ibland haha

Taggeman
0

Ut till den här dammen på 350L får dom små ungfiskarna flytta till vartefter.

Om man förstorar bilden ser man dom vuxna stimma på botten.

Taggeman
0

O här står Kardinalfisk ungdomarna under ett blad o vilar sig 🙂

[Evisen]
0

#38 Kan inte du skapa en egen länk med detta så vi håller två olika ämnen seperata?

Taggeman
0

Det skulle jag kunna göra men jag hade mycket redan här om dom här kardinalfiskarna så jag tänkte göra avsluta så här. Nu får det bli en ny tråd.