Uppstart (bakteriekultur)
Hej!
Har precis fyllt upp mitt akvarium, satt igång pumpen, hällt i vattenberedningsmedel och Tetra SafeStart bakteriekultur. Hela flaskan på 100 ml gick åt.. Jag undrar om man bara häller i detta en gång, eller behöver jag köpa en ny flaska och forsätta hälla i det? Isåfall hur ofta? Det stod inte på flaskan. Fiskarna kommer inte köpas förrns om 3 dagar, om det spelar någon roll. Har läst på vissa ställen att man ska sätta i lite fisk på en gång, men killen i affären ca minst 3 dagar så jag gör så, eftersom det är där jag ska köpa fiskarna.
Tacksam för svar! :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Inte för att jag är speciellt bra men tror inte du behöver hälla i medlet igen (jag använder det inte överhuvud taget). Angående fisken så ta bara och köp en/två malar och kanske 2-3 tåliga fiskar i början och sedan kan du köpa mer sen med tiden. :)
Tack för svar! Okej, vad bra, det var det jag trodde men var inte riktigt säker. Jag ska bara ha två fiskar i akvariet så det blir en bra början ^^
Skynda långsamt! Det är mitt råd och att han vill att du ska ta det lugnt är nog att du ska ha koll på värdena och då pratar jag om temperatur och ph-värdet för mer kan du inte ha i början om du har ett bra vatten att utgå ifrån.
Sedan sätter du i några fiskar och ha gärna mycket växter. Nitrit uppstår oftast när man köper massor med fiskar på en gång och matar dem febrilt. Vad har du för storlek på akvariet?
När du matar fiskarna så ta en liten gnutta och häll i och titta på fiskarna så att de äter allting. Tycker du de åt upp maten innan 20 sek så ta en liten gnutta igen och fortsätt så till det blir max 2 minuter.
Sedan är det bra om du köper någon mal som håller rent på botten. Alla rester av maten ska helst ätas upp och tipset är ottosar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329) men köp gärna några stycken. Låt oss säga 6 st ottosar.
Låt det sedan gå en vecka innan du köper ytterligare fiskar och håll koll på nitritvärdet! Köp nitritkoll i droppform för det är något som alla borde ha i sitt ägo! Ett måste helt enkelt.
Till sist så behöver du inte något mer medel (bakteriekultur).
Lycka till!
Hej!
Jag har köpt en temp som sitter i akvariet nu så att jag kan hålla koll. Har även köpt 50 stycken vattentester så jag ska varannan dag eller så nu första veckorna :) Akvariet är 150 liter. Jag ska bara ha två fiskar i akvariet så kan inte börja med ottosor eller så först.. Men jag hoppas det går bra endå.
Glömde en sak till, byt vattenmängd med frisk vatten en gång i veckan. Cirka 30% av vattnet om du har ett innerfilter. Innerfiltret gör du rent varannan vecka men vattendelbytet gör du en gång i veckan.
2 fiskar tycker jag är alldeles för lite att börja med i ett så stort akvarium. Du kan gott ha 5-6 fiskar och 6 ottosar t ex.
Jag har ett stort hang on filter för upp till 200 liter. Ska jag byta 30% vatten innan jag lägger i fiskarna?
Nej Ellenor utan efter en vecka då de har varit i akvariet så kan du göra det.
Okej, tack! Lärt mig mycket nu. Jag ska ha två slöjstjärtar, och visst är dom små nu, men dom kommer ju växa så vill inte ta upp deras "space" med annan fisk :)
Ahh, jag förstår dig precis men ottosar är trevligt ändå för de håller rent på botten. Vad har du för grus/sand? Är det något som sköter det förutom du själv? Det finns sandsnäckor som gör ett fantastisk jobb för både sand/grus och växter. De luckrar upp i sanden/gruset och på så vis mår växterna betydligt bättre. Det var bara ett tips! ;))
Jag har inte hällt i något grus ännu eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra.. ett "proffs" på slöjstjärtar sa att man ofta inte har grus/sand till slöjstjärtar eftersom dom skitar ner så mycket och därför är det lättare att hålla rent utan grus, och matrester och sånt sugs upp av filtret. Hon sa också att eftersom slöjstjärtar ofta letar mat på botten så händer det ofta att grus fastnar i deras munnar och det var ju självklart farligt. Hon sa att sand inte var nå bra eftersom hmm det var så kompakt, och det snabbt bildades nitrit/ammoniak/något dåligt(minns ej exakt) i sanden eftersom den är så kompakt och slöjstjärtarna skitar ner så mycket.
Jag har även sett att nästan alla slöjstjärtar hålls i sand/grusfria akvarium i zooaffärer. Och även på youtube när jag googlade på slöjstjärtar.. samtidigt är det ju väldigt fint med ett snyggt grus men huvudsaken är att fiskarna har det så bra som möjligt, och så rent som möjligt.
Läste också att det var "bäst" att hålla slöjstjärtar endast med artfränder. Och speciellt om man inte har nå grus/sand, det vore nog knappast trivsamt för en mal av någon sort.
Det är bara jag som sköter akvariet. Jag är 23 år, men det kanske framstod som att jag är ett barn haha. Så inga föräldrar som hjälper till med akvariet tyvärr :P
Ahh, slöjstjärtar är inte mitt expertområde men jag tror det finns andra här som kan ge dig tips och råd om dem hur de trivs bäst. Kanske de har rätt i det att det inte ska finnas sand men åtminstone borde det väl finnas grus i större storlek ?
Sand/grus till Guldfisk ska inte va vass eftersom dom tar en tugga av sanden o spottar ut den.
Det är bra att va påläst om akvarium o sina fiskar man ska ha. Här en länk att läsa om uppstart. http://www.akvariumfiskar.n.nu/nyborjarfisk
Och lite om Guldfisk. http://www.akvariestart.se/guldfisk/
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ellenor123
Om du har grövre storlek (5-7 mm) på gruset i botten av akvariet så kommer slöjstjärtarna trivas ännu mera och då kan du även ha växter att sätta ner i gruset. Tips på grus: Engelsk sjösten.