Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 969 ggr
gickan87
0

Akvarium för salamander, tips mottages

Har ett 180 l akvarium som jag vill ha några salamandrar i. Frågan är ju hur man löser det här med landdel bäst? En plastlåda med grus i också någon form av landgång upp? Hur många japanska eldbukssalamandrar kan man ha? Är även sugen på grodor, kan man ha både och i samma kar?

MVH Erika :)

Mitchika
5

Jag har inte haft japansk eldbukssalamander, men jag har kinesiska eldbukssalamandrar och är före detta uppfödare av sagda art. Jag rekommenderar starkt att läsa på lite på Caudata Culture. 🙂

Dom har ruskigt bra information som har hjälpt mig många gånger med mina salamandrar och det finns även ett forum där man kan gå med och ställa frågor. Direktlänkar till japansk eldbukssalamander på Caudata Culture. Glad

http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_pyrrhogaster.shtml

Jag skulle inte ha grodor och salamandrar i samma akvarium. Dom har inget utbyte av varandra och dom kan lätt börja bråka. Det är inte ovanligt att den ena mobbar den andra, vilket en av mina sålda ungar råkade ut för. 

Tänk också på att salamandrar som sköts rätt kan leva under väldigt, väldigt lång tid. Mitt avelspar fyller 14 år nu i höst och då är det 14 år sen dom kom hem till mig, inte sen dom föddes. En japansk eldbukssalamander som bodde på ett fritids som jag gick på under en period blev över 17 år, har jag för mig. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows